شناسهٔ خبر: 52350739 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۳ بهمن

مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور را از دریچه ایسکانیوز دنبال کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار  واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در چهارشنبه(۱۳بهمن)   را در ادامه می‌خوانید:


پپتیدهای زیست‌فعال جایگزینی مناسب برای آنتی بیوتیک های محرک رشد

نصیر لندی نخستین پژوهشگر پسادکتری در رشته مهندسی علوم دامی-گرایش تغذیه دام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد از پپتیدهای زیست ‌فعال به عنوان جایگزینی مناسب برای آنتی بیوتیک های محرک رشد در تغذیه و پرورش طیور خبر داد.
این محقق دانشگاه اظهار کرد: در زمینه اثربخشی پپتیدهای زیست ‌فعال مشتق‌شده از تخم پنبه بر عملکرد، خصوصیات لاشه، فعالیت ضداکسندگی تام سرم خون، فعالیت ضداکسندگی دستگاه گوارش، جمعیت میکروبی ایلئوم، توسعه دستگاه گوارش و میزان ترشح زیموژن ‌ها در جوجه ‌های گوشتی و مرغان تخم گذار فعالیت می‌کنیم و نتایج حاصل از پژوهش ‌ها را در مجلات علمی معتبر منتشر خواهیم کرد.
وی بیان کرد: تحقیقات در بخش مرغان تخم گذار با مشاوره و همراهی فرشید خیری عضو هیأت علمی گروه کشاورزی و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد از ابتدای امسال آغاز شده و نتایج آن منتشر شده است.
لندی افزود: همچنین پژوهش در بخش جوجه های گوشتی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ انجام شده است و نتایج حاصل از این پژوهش به زودی در مجلات معتبر به چاپ خواهد رسید.
این مدرس و پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در پایان یادآور شد: نتایج حاصل از این تحقیقات نشان می دهد پپتیدهای زیست ‌فعال جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک های محرک رشد است و استفاده از این ترکیبات در تغذیه طیور به تولید پروتئین حیوانی سالم تر کمک می کند.

رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی فرصتی برای حمایت از ایده‌های فناورانه جدید

 جواد بهارآرا، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت : رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی فرصت مغتنمی  برای ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور می باشد که موجب توسعه اقتصاد دانش بنیان در سطح کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در آغازین سال‌های دهه چهارم انقلاب اسلامی بیانات گام دوم مقام معظم رهبری، رویکردهای جدیدی را در عرصه های علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان برای دانشگاههای کشورترسیم نموده است. لذا دانشگاه آزاد اسلامی نیز در راستای این رویکرد، نسبت به تنظیم سند تحول وتعالی خود اقدام نمود و برای جذب، اشاعه و توسعه اهداف این سند تحولی و نمایش توانمندیها و پتانسیل های دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به حمایت از اعضای هیات علمی، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و سایر اقشار جامعه در قالب تشکیل هسته ها و گروههای پژوهشی و آماده سازی زیرساخت های لازم آزمایشگاهی وکارگاهی و همچنین تشکیل هسته ها و واحدهای فناور در مراکز رشد و سراهای نوآوری و شرکتهای فناور وخلاق به منظور افزایش توانمندیهای سخت افزاری و نرم افزاری خود در حوزه های مختلف، در قالب رویداد گام دوم کرده است.  
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مهمترین موضوع در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی را، گذار به دانشگاههای نسل سوم و چهارم در شرایط جدید کشور و آموزش عالی عنوان کرد و افزود: در این سند ، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی مسئله محور به حل موضوعات و چالش های فناورانه موجود در جامعه و صنعت، در جهت ارتباط تنگاتنگ با آنها در راستای توسعه اقتصادی کشور کمک می نماید. 
بهارآرا افزود: رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان حمایت از هزار هسته و گروه پژوهشی و زیر ساخت، هزار  ایده و استارتاپ و هزار شرکت فنارو و خلاق در سطح ملی تعریف گردید که به حول وقوه الهی در خرداد ماه ۱۴۰۱ در سطح کشور برگزار  می‌شود. 
وی یکی از بخش های اصلی این رویداد را حمایت از  هزار  هسته وگروه پژوهشی و زیر ساخت عنوان کرد و گفت : در این بخش از هسته ها وگروه های پژوهشی که توسط اعضاء هیات علمی در دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی راه اندازی و تشکیل می شوند، حمایت های لازم انجام خواهد شد.
 رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد : بخش دوم اصلی بعدی حمایت از هزار ایده و استارتاپ جدید و فناورانه با برگزاری رویدادهای فناورانه در قالب استارتاپ ویکند، چالش های فناوری و ایده آرا می باشد که در سه مرحله درون واحدی، استانی و کشوری برگزار می گردد. در این بخش با تشکیل ستادهای استانی برگزاری رویداد گام دوم و همچنین کارگروه‌های واحدی در محورهای کشاورزی و صنایع غذایی وتبدیلی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات شیمیایی، ماشین آلات و تجهیزات فناورانه، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال، صنایع خلاق، فرهنگی وهنری، فناوری های آب و محیط زیست، نساجی، چرم و فناوری های مرتبط توسط واحدهای دانشگاهی اجرا و خروجی این رویدادها برای ارزیابی و انتخاب برگزیدگان به ستاد استانی ارسال و منتخبین سطح استانی برای حضور در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی که در خرداد ماه ۱۴۰۱ برگزار  می‌شود معرفی می گردند. بنابراین صاحبان ایده های فناورانه در همه سطوح اعم از دانش آموزی، دانشجویی و فارغ التحصیلان دانشگاهی و اعضاء هیات علمی و سایر اقشار جامعه از مخاطبان اصلی این بخش هستند.
وی افزود : از زیربخش های دیگر بخش دوم رویداد، حمایت از هزار شرکت فناور ، دانش بنیان وخلاق مستقر در مراکز رشد و سراهای نوآوری و همچنین سایر شرکتهای فناور وخلاقی که توسط اعضا هیات علمی و دانشجویان وفارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی که در خارج از دانشگاه راه اندازی شده،  است. برگزاری این رویداد در سطح دانشگاهای آزاد اسلامی خراسان رضوی، فرصت مغتنمی است برای ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناور مستقر و غیر مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی ، تشویق و تقدیر از پژوهشگران و فناوران برجسته استان و ایجاد روحیه امید و خودباوری در آنها ، شبکه‌سازی میان متخصصان، نوآوران و کارآفرینان داخل و خارج از دانشگاه و همچنین ترویج و اشاعه  مأموریت جدید دانشگاه در زمینه دانشگاه حل مسئله و کارآفرین در سطح جامعه که موجب توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان خواهد بود.
وی با دعوت از صاحبان ایده های فناور ، شرکت های دانش بنیان ، دانشجویان و اساتید برای شرکت در این رویداد ملی گفت : علاقمندان برای شرکت در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی به سایت http://gam۲.mshdiau.ac.ir/fa/home مراجعه کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی حادثه درگذشت عضو هیات‌علمی واحد اهواز را پیگیری می‌کند

دانشگاه آزاد اسلامی در پی درگذشت عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز اطلاعیه‌ای صادر کرد و وعده‌ داد که این موضوع را پیگیری می‌کند.در پی درگذشت مریم جوادپور عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن اطلاعیه به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

انالله و انالیه راجعون

درگذشت استاد ارجمند سرکار خانم دکتر مریم جوادپور، حقیقتاً موجب تأسف و تأثر اعضای خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی شد.

مرحومه سرکار خانم دکتر مریم جوادپور، عضو فقید هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز روز یکشنبه ۱۰ بهمن‌ ۱۴۰۰ به‌منظور انجام فعالیت‌های علمی و کاری به این واحد مراجعه می‌کند و پس از پایان ساعت کاری خود و در مسیر عزیمت به منزل موردحمله سگ‌های ولگرد قرارگرفته و به‌ناچار از پیاده‌رو به سمت جاده تغییر مسیر می‌دهد که متأسفانه با یک دستگاه خودرو برخورد می‌کند و به دلیل صدمات ناشی از تصادف فوت می‌کند.

دانشگاه آزاد اسلامی ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم سرکار خانم دکتر جوادپور، اعلام می‌کند که این حادثه دل‌خراش و ناگوار را تا حصول نتیجه از مراجع ذی‌ربط و مدیران شهری اهواز پیگیری می‌کند.

 طرح پویش فرصتی بی‌نظیر برای اشتغال و تحصیل دانشجو فراهم کرده است

در خبرها می‌خوانیم که مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با حضور در واحدهای صنعتی در تلاش هستند در قالب طرح پویش همکاری‌های این دانشگاه به‌ویژه دانشکده مهارت و کارآفرینی را با بخش صنعت، تولید و جامعه بیش‌ازپیش گسترده کنند. اینکه طرح پویش چیست؟ چه مزایایی برای دانشجویان دارد و نحوه اجرای طرح چگونه است؟  علیرضا ارغوان، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و عضو هیات علمی این واحد دانشگاهی اظهار کرد: جایگاه مهارت به‌قدری مهم است که برای رشد همه‌جانبه کشورها نه‌تنها لازم بلکه ضروری است، به گون‌هایی که باتربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص، اشتغال آن‌ها به‌راحتی فراهم می‌شود و ازنظر تسلط بر فرایندهای صنعتی، تولیدی و خدماتی مشکلی نخواهند داشت و این نیروها می‌توانند از استعدادها و توانایی‌های خود در جامعه به نحو احسن بهره‌برداری کنند.

 وی درباره اهداف اجرای طرح پویش گفت: هدف از اجرای این طرح فراهم کردن شرایط اشتغال، ارتقای کار و آمادگی دانشجویان از طریق توأم‌ کردن آموزش تخصصی و مهارت حرفه‌ای و ایجاد ارتباط و پیوند نظام‌مند میان دانشگاه، صنعت و جامعه است.

 این مقام مسئول در توضیح نحوه اجرای طرح اظهار کرد: در این طرح، دانشکده مهارت و کارآفرینی با مراکز صنعتی، اداری و تولیدی تفاهم‌نامه امضا خواهد کرد و دانشجویان متقاضی پس از کسب حداقل مهارت‌ها و توانایی‌هایی لازم، برای کارآموزی و معرفی به ارگان یا نهاد موردنظر گزینش می‌شوند.

ارغوان افزود: دانشجویان می‌توانند تا ۸ واحد (هر واحد حداقل ۱۲۰ ساعت) تحت عنوان کارآموزی پویشی در صنعت بگذرانند که بسته به قرارداد دانشکده یا دانشگاه با ارگان و نهاد موردنظرمی تواند همراه با پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی از سمت ارگان یا نهاد مربوطه به دانشجو باشد که به‌حساب شهریه دانشجو واریز می‌شود.

 وی  ادامه داد: به عبارتی در این طرح، فرصتی بی‌نظیر برای اشتغال و تحصیل هم‌زمان دانشجو فراهم می‌شود و درنتیجه دانشجو در محل کار با تعامل اجتماعی آشنا شده و اعتمادبه‌نفس کافی را برای ورود به بازار کار و حتی کارآفرینی پیدا می‌کند. ضمن اینکه گواهی دوره‌های گذرانده شده را نیز دریافت می‌کند که به‌عنوان سابقه کار برای شخص مطرح است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی واحد سمنان در پاسخ به این سؤال که مزایای طرح پویش برای دانشجویان چیست؟ گفت: به‌طورکلی می‌توان گفت کمک‌هزینه تحصیلی، توانمندسازی و ارتقای مهارت کاری، آشنایی با محیط کار همزمان با تحصیل ، قرار گرفتن در اولویت استخدام، ایجاد انگیزه تحصیلی، ظهور ایده‌های جدید کارآفرینی و دانش‌بنیان، مواجهه با مسائل واقعی جامعه و صنعت، کشف استعدادها و ظرفیت‌های شغلی ازجمله مزیت‌هایی است که این طرح برای دانشجویان دارد.

دبیر شورای نظارت و هماهنگی آموزش‌های عمومی و مهارت استان سمنان معتقد است مزایای طرح پویش برای بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی هم زیاد است و دراهم این موارد را برمی‌شمرد: حل مسائل صنعت از طریق هدفمند کردن پژوهش‌های دانشگاهی یا پایش، استفاده از نیروهای جوان با آموزش‌های به‌روز، هدفمند کردن پروژه‌های تحقیقاتی ازجمله مهمترین آنهاست.

وی ادامه داد: مشارکت در افزایش مهارت دانشجویان، استفاده از پتانسیل نیروهای انسانی توانمند در راستای مأموریت‌های آموزشی، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان جدید با مشارکت نیروهای جوان، تربیت نیروهای ماهر جهت آینده آن نهاد و شناسایی افراد دارای شایستگی‌های شغلی از دیگر مزایای این طرح برای بخش‌های صنعتی، اقتصادی و اجتماعی است.

ارغوان در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه کسب اطلاعات بیشتر توسط متقاضیان گفت: دانشجویان و  علاقه‌مند می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان به آدرس https://semnan.iau.ir و برای هماهنگی‌های لازم به دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد واحد سمنان مراجعه یا با تلفن‌های ۰۹۳۳۶۲۷۵۲۳۵  و ۳۱۶۵۶۴۲۰-۰۲۳  تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/

نظر شما