شناسهٔ خبر: 52334652 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معرفی الگو‌های ورزش زنان ایران همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی

اخلاق حرف اول را می‌زند

روزنامه جوان

ورزشکاران و مربیان برتر اخلاق ورزش بانوان معرفی شدند. همایش معرفی بانوی اخلاق ورزش کشور دیروز از سوی کمیسیون زنان و ورزش کمیته ملی‌المپیک برگزار شد و از یک مربی و یک ورزشکار برتر و ۴۷ فدراسیون ورزشی تجلیل به عمل آمد.

صاحب‌خبر -

ورزشکاران و مربیان برتر اخلاق ورزش بانوان معرفی شدند. همایش معرفی بانوی اخلاق ورزش کشور دیروز از سوی کمیسیون زنان و ورزش کمیته ملی‌المپیک برگزار شد و از یک مربی و یک ورزشکار برتر و ۴۷ فدراسیون ورزشی تجلیل به عمل آمد.
۹۴ الگوی اخلاق ورزش بانوان با در نظر گرفتن شاخصه‌هایی، چون عناوین قهرمانی در سطوح ملی و بین‌المللی، مقبولیت اجتماعی، رعایت هنجار‌های اجتماعی، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، حفظ منافع ملی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی و رعایت روحیه جوانمردی در میادین ورزشی انتخاب شدند. گلناز ساوجی و مرجان کلهر (اسکی)، فرزانه ایوبی و رومینا سالک (اسکیت)، فاطمه‌سادات حیدری و غزال شرف‌پور (اسکواش)، فائزه محبی و فهیمه نعمت‌اللهی (اتومبیلرانی و موتورسواری)، ستاره مظهری و زینب جباری (انجمن‌های ورزشی)، فریناز طائرپور و معصومه اسماعیل‌زاده (بسکتبال)، فریبا جلالیان‌جوادپور و ثریا آقایی (بدمینتون)، محبوبه زهری و مریم ابراهیمی (بولینگ و بیلیارد)، رینا فقیه و صدیقه صفری (ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا)، زهرا نیاقی‌ها و صبا صفری (تنیس روی میز)، فاطمه اطمینان و ماندگار فرزامی (تنیس)، فاطمه اسدپور و اکرم خدابنده (تکواندو)، الهام هاشمی، الهه احمدی و هانیه رستمیان (تیراندازی)، زهرا شعبانی و گیسا بایبوردی (تیراندازی با کمان)، فاطمه ایزک‌جمالی و دکتر لاله حاکمی (پزشکی ورزشی)، راضیه سلیمی و مرضیه کمایی (جودو)، مریم ایرانمنش و ساره جوانمردی (جانبازان و معلولین)، حدیثه سلطانی و نفیسه باختر (چوگان)، سهیلا کیان‌آزاد و تهمینه کربلایی‌صادقی (ورزش‌های رزمی)، سعیده جنگجو و آیدا شفیعی (ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی)، زهرا نبی‌زاده و ریحانه مبینی (دوومیدانی)، ریحانه طالبی و فروزان عبداللهی‌عرب (دوچرخه‌سواری)، طاهره انیسی و نغمه خانجانی (سوارکاری)، سحر سواری و ریحانه غلامی (ورزش‌های سه‌گانه)، محبوبه مشهدی‌شریف و ستایش اسکندری (شنا، شیرجه و واترپلو)، نرگس زحمتی و مبینا علی‌نسب (شطرنج)، سلماز عباسی و دلارام مرزآبادی (قایقرانی)، آمنه محبوبی و زهره کودایی (فوتبال)، فرانک نظری و آتوسا گلشاد‌نژاد (کاراته)، مولود وطن‌پرست و زینب سیدمرادی (هنر‌های رزمی و کونگ‌فو)، زهرا بهرامیان و الناز رکابی (کوهنوردی)، ماهرخ دانش و زهرا کریمی (کبدی)، زیبا مردانی و الهه سربازی (گلف)، آرین شایسته‌رام و ماه‌صنم ذرات‌بصیر (نجات‌غریق و غواصی)، ژیلا شیرزاد و سمیرا جلیلوند (ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان)، فریبا صادقی و آیتک سلامت (والیبال)، فریناز نذیری (ووشو)، مینا حسنی و نسیم میرزایی (هاکی)، خدیجه قانع و آرزو کیانی‌آرا (هندبال)، فاطمه نمینی و زینب عباسی‌زهنده (ورزش‌های همگانی)، پریسا خانی و مریم خدابنده (ورزش‌های ناشنوایان)، نسیم کنگان‌خسروی و بهار بدیعی (بدنسازی)، آنا براتی و سپیده بابایی (آلیش)، سیده‌رقیه ابراهیمی و حدیثه احمدی (ورزش کارگری)، سیده الهام، سیده غزل و سیده غزاله حسینی (وزنه‌برداری)، فروزان کاکاوند و فاطمه کاکی‌پور (ورزش دانش‌آموزی) و مریم طالبی و ناهید کیانی (ورزش‌های دانشگاهی) حائز این شرایط و ملاک‌ها بودند.

نخستین بانوی اسکی‌باز ایرانی در بازی‌های المپیک زمستانی (۲۰۱۰ ونکوور) رعایت اخلاق ورزشی را راز ماندگاری چهره‌های ورزش دانست. مرجان کلهر، ملی‌پوش کشورمان در رقابت‌های قهرمانی جهان در سوئد (۲۰۱۹) با یک تصمیم ارزشمند روحیه پهلوانی‌اش را به نمایش گذاشت. پرچمدار ورزش ایران در المپیک زمستانی ۲۰۱۰ در رقابت‌های مارپیچ کوچک درحالی‌که مانش اول را به پایان رسانده بود در اقدامی خودجوش به داوران اعلام کرد در طول مسیر خطا کرده و از دید داوران دور مانده است. بانو کلهر از حضور در دور دوم مسابقه انصراف داد تا این اقدام اخلاقی او بازتاب گسترده‌ای پیدا کند. ملی‌پوش اسکی دیروز یکی از برترین‌های اخلاق معرفی شد و در گفتگو با «جوان» برگزاری این مراسم را به نفع ورزش زنان خواند: «این نخستین باری بود که چنین همایشی برای بانوان برگزار می‌شد و از همه رشته‌ها، مربی و ورزشکار برتر انتخاب کردند. به عنوان یکی از نمایندگان اسکی در این همایش حضور داشتم. سوابق ورزشی، حجاب، اخلاق، رفتار و تجارب از جمله ملاک‌های انتخاب نفرات برتر بود. خوشبختانه هم کمیسیون ورزشکاران و بانوان کمیته ملی المپیک تشکیل شده‌اند. این اتفاق بزرگی برای ورزش زنان ایران است به این خاطر که فعالیت ورزشکاران و مربیان زن تا قبل از این شاید خیلی به چشم نمی‌آمد، ولی تشکیل کمیسیون بانوان و برگزاری همایش بانوان اخلاق بهانه‌ای است برای بیشتر دیده شدن تلاش‌ها و زحمات ورزش زنان. این موضوع نویدبخش روز‌های خوبی برای ورزش خانم‌ها خواهد بود و امیدوارم تداوم داشته باشد. بدون شک بحث اخلاق بخش بزرگی از ورزش را تشکیل می‌دهد، به‌ویژه در ورزش ما. این بحث گسترده است و شامل مواردی از جمله حجاب، رفتار و فرهنگ ورزشی می‌شود. ورزشکاری در درازمدت موفق خواهد بود که در کنار افتخارات ورزشی به اخلاق ورزشی نیز پایبند باشد.»

رئیس کمیسیون ورزش و زنان کمیته ملی المپیک هدف از برگزاری همایش اخلاق را توسعه نقش ورزشکاران و مربیان اخلاق عنوان کرد. مهین فرهادی‌زاد در گفتگو با مهر با اشاره به این موضوع اظهار داشت: «برای تعیین و انتخاب بانوی اخلاق در رشته‌های مختلف اقدام به تدوین شاخص‌های الگویی کردیم و برای هر یک از آن‌ها امتیازی را در نظر گرفتیم. در این رابطه از ۵۲ فدراسیون ورزشی هم نظرخواهی کردیم و در نهایت به یک جمع‌بندی رسیدیم. شاخص‌های نهایی شده به صورت رسمی از طرف کمیته ملی المپیک به فدراسیون‌ها اعلام شد تا با در نظر گرفتن آن‌ها ورزشکار و مربی برتر خود را به ما معرفی کنند. کمیته ملی المپیک نمی‌خواست ورودی به انتخاب‌ها داشته باشد، خواستیم مسئولان فدراسیون‌ها با اشرافی که به جامعه خود دارند و البته با در نظر گرفتن شاخص‌های تعریف شده ما، انتخاب‌شان را انجام دهند.»
مریم کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش هم با تأکید بر نقش اخلاق در ورزش و فعالیت‌های اجتماعی گفت: «در نخستین روز از آغاز دهه فجر از زنان ورزشکار برتر حوزه اخلاق تجلیل شد و در این نشست‌های صمیمانه که خود کلاس اخلاق است، محیط خوبی فراهم شد. اخلاق مهم‌ترین شاخص فعالیت اجتماعی و مهم‌ترین اصل آن صداقت است و باید در مسیر درست حرکت کرد. فعالیت ورزشی زنان بعد از انقلاب توسعه یافته‌تر شده که این اتفاق خوبی بود، آن هم با شاخص حجاب و عفاف و اینکه پوشش اسلامی ورزشکاران ما به عنوان الگو مطرح شد. بسیاری از کشور‌های مسلمان و حتی غیرمسلمان هم که این موضوع را در فعالیت‌های ورزشی انتخاب کردند باعث افتخار برای فعالیت ورزشی زنان شدند.»

برچسب‌ها:

نظر شما