به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مریم بصیری در این مراسم که عصز امروز (12 بهمنماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، از جایزه ملی جلال آلاحمد به عنوان مهمترین رویداد در زمینه ادبیات داستانی یاد کرد و با اشاره به اینکه مجموعه ارزیابیهای داوران این جایزه، گزیدهای از وضعیت ادبیات داستانی کشور را نشان میدهد، گفت: در بخش مستندنگاری، شاهد توجه روزافزون به این قالب، و افزایش آثار منتشر شده در این حوزه بودیم؛ به طوریکه در سال 99 بخش مستندنگاری با ۳۶۱ کتاب، پس از رمان، دومین بخش از نظر تعداد آثار رسیده، بود. در سالهای گذشته این بخش بعد از داستانکوتاه، و در جایگاه سوم قرار داشت. بنابراین شایسته است در کنار این گسترش کمی، به بهبود کیفی آثار این بخش نیز توجه شود.
دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال با تاکید بر اهمیت بالای نقد ادبی در شناخت و گسترش ادبیات داستانی خلاق، عنوان کرد: در این دوره نیز 49 عنوان کتاب داشتیم و مانند دوره قبل با کاهش چشمگیر آثار و همچنین محتوای مطلوب در حوزه نقد ادبی، مواجه بودیم. این امر لزوم توجه بیشتر به این بخش را از سوی دانشگاهها، پژوهشگاهها، رسانههای تخصصی ادبیات، و مراجع رسمی حوزه فرهنگ و ادبیات، به ما گوشزد میکند.
وی ادامه داد: در بخش مجموعه داستان کوتاه، هرچند در سالهای اخیر میزان توجه به داستانکوتاه افزایش یافته است؛ اما در سال 99 ، نسبت به میانگین یک دهه گذشته، این بخش با 260 اثر، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت، افت محسوسی داشت. به نظر میرسد ناشران تمایل چندانی به انتشار مجموعه داستان کوتاه ندارند که باید این موضوع، دقیق ریشهیابی شود.
بصیری با بیان اینکه رمان مهمترین محصول ادبیات خلاق است، عنوان کرد: در بخش رمان، با وجود حجم بالای آثار تولیدی در این حوزه (909 اثر در یک سال)، کیفیت چندان مطلوبی در رمانهای منتشر شده، نمایان نبود. تعجیل و کمدقتی در نوشتن و انتشار اغلب داستانهای بلند و رمانها، دیده میشود و این نکته را یادآوری میکند که ناشران، باید سختگیری بیشتری در پذیرش، انتخاب، و ویرایش آثار در دست انتشار، داشته باشند.
دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال با تاکید بر اهمیت بالای نقد ادبی در شناخت و گسترش ادبیات داستانی خلاق، عنوان کرد: در این دوره نیز 49 عنوان کتاب داشتیم و مانند دوره قبل با کاهش چشمگیر آثار و همچنین محتوای مطلوب در حوزه نقد ادبی، مواجه بودیم. این امر لزوم توجه بیشتر به این بخش را از سوی دانشگاهها، پژوهشگاهها، رسانههای تخصصی ادبیات، و مراجع رسمی حوزه فرهنگ و ادبیات، به ما گوشزد میکند.
وی ادامه داد: در بخش مجموعه داستان کوتاه، هرچند در سالهای اخیر میزان توجه به داستانکوتاه افزایش یافته است؛ اما در سال 99 ، نسبت به میانگین یک دهه گذشته، این بخش با 260 اثر، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت، افت محسوسی داشت. به نظر میرسد ناشران تمایل چندانی به انتشار مجموعه داستان کوتاه ندارند که باید این موضوع، دقیق ریشهیابی شود.
بصیری با بیان اینکه رمان مهمترین محصول ادبیات خلاق است، عنوان کرد: در بخش رمان، با وجود حجم بالای آثار تولیدی در این حوزه (909 اثر در یک سال)، کیفیت چندان مطلوبی در رمانهای منتشر شده، نمایان نبود. تعجیل و کمدقتی در نوشتن و انتشار اغلب داستانهای بلند و رمانها، دیده میشود و این نکته را یادآوری میکند که ناشران، باید سختگیری بیشتری در پذیرش، انتخاب، و ویرایش آثار در دست انتشار، داشته باشند.