شناسهٔ خبر: 52332156 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در اختتامیه جایزه جلال مطرح کرد:

جایزه جلال از رویش‌های انقلاب اسلامی است/ تنها یک درصد آثار داستانی منتشر شده در سال 99 عالی بودند

علی رمضانی،‌ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد، این جایزه ادبی را از رویش‌های انقلاب اسلامی در راستای ارتقای زبان و ادبیات ملی و اسلامی کشورمان عنوان کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌آحمد، عصر امروز (سه‌شنبه 12 بهمن‌ماه)‌ با محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند،‌ معاون فرهنگی وزیر ارشاد، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم بصیری، دبیر علمی جایزه، غلامرضا طریقی، دبیر اجرایی جایزه و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در تالار وحدت برگزار شد.


علی رمضانی در این مراسم ضمن گرامیداشت فرارسیدن ورود تاریخی  حضرت امام خمینی (ره) به کشور عزیزمان عنوان کرد: انقلاب اسلامی ثمرات گران‌بهایی برای حوزه تولیدات ادبی کشور داشت که می‌شود آثار آن را در ارتقای وضعیت کمی و کیفی تولیدات ادبی دید.
 
وی افزود: جایزه ادبی جلال که از سال 1387 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت، خود از رویش‌های این انقلاب با هدف ارتقای زبان و ادبیات ملی و اسلامی و تقدیر از پدیدآورندگان پیشرو در چهار بخش شامل «داستان بلند و رمان»، «داستان کوتاه»، «مستندنگاری» و «نقد ادبی» است که هر سال برگزیدگان خود را انتخاب می‌کند.
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به بخش جنبی این جایزه اظهار کرد: در دوره‌های اخیر یک بخش جنبی و ویژه نیز به این جایزه افزوده شده است. خوشبختانه در این دوره با تلاش هیأت علمی و اجرایی، جایزه در مدت کوتاهی به نقطه پایانی رسید.
 
رمضانی بخش جنبی این دوره را ویرایش عنوان کرد و گفت: ویرایش چشم سوم و ضلع سوم در کنار خواننده و نویسنده است و از مسائلی به شمار می‌رود که باید از این پس مورد توجه تمام جوایز ادبی باشد.
 
وی با اشاره به بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین بار از دبیرخانه این جایزه عنوان کرد: پیش از این وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها از دبیرخانه‌های جوایز هنری بازدید می‌کردند.
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، همچنین از افزایش مبلغ این جایزه در این دوره از 150 میلیون به 250 میلیون در بخش برگزیدگان و از 30 به 50 میلیون در بخش شایستگان تقدیر خبر داد.
 
وی همچنین از اجرای طرح پژوهشی «پدید» در حوزه ادبیات داستانی در خانه کتاب و ادبیات ایران خبر داد و گفت: در این طرح 13 نویسنده و منتقد 400 اثر سال گذشته را که شمارگان بالای 500 نسخه داشتند، شامل 102 داستان کوتاه و 298 رمان براساس شاخص‌هایی چون سن و جنس نویسنده، گونه و ژانر ادبی اثر، مکان داستان، کیفیت چاپ، میزان خشونت و نحوه اتمام داستان و ارزیابی مجموعه‌ای، بررسی کردند.
 
رمضانی با اشاره به آمارهای بدست آمده از این طرح گفت: مطابق تحقیقات این بررسی، میزان خشونت در داستان‌ها نسبت به سال 98 کاهش یافته و از 62 درصد به کمتر از 60درصد رسیده است. در جمع‌بندی نیز که معرف جهان‌بینی نویسنده است، بخش زیادی از آثار پایانی خوش دارند که نشان می‌دهد جامعه نویسندگان با وجود دشواری‌های همه‌گیری کرونا توانسته است آثاری با پایان خوش عرضه کند.
 
وی ادامه داد: در عین حال بیشتر آثار در جغرافیای شهرهای بزرگ اتفاق افتاده‌اند که این باید نقطه توجهی برای سیاستگذاران باشد تا نویسندگان در خلق داستان‌ها کل جغرافیای کشور را مورد توجه قرار دهند.
 
رمضانی در پایان گفت: 10 درصد آثار ادبی سال 99 درجه خوب، 51 درصد درجه ضعیف، 38 درصد متوسط و تنها یک درصد درجه عالی را کسب کردند.

در ادامه این مراسم آثار «تشریف»، اثر علی‌اصغر عزتی‌پاک از شهرستان ادب، «حاج جلال»، اثر لیلا نظری از سوره مهر، «سبز- آبی»، اثر سعید تشکری از نشر کتاب نیستان، «سلول‌های بهاری»، اثر بهنام باقری از نشر راه یار و «کوهستان آتش»، اثر گلعلی بابایی از انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و نشر 27 بعثت به‌عنوان برگزیده بخش «نگاهی دیگر» معرفی شده‌اند.

همچنین در این مراسم با حضور اختر اعتمادی (همسر زنده‌یاد اصغر عبداللهی) از کتاب «هاملت در نم نم باران» نوشته زنده‌یاد اصغر عبدالهی تجلیل ویژه شد.

نظر شما