شناسهٔ خبر: 52326787 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

هراس مشترک

صاحب‌خبر -
لاله مهرزاد/ در اوج قدرتنمایی ارتش یمن و انصارالله و نگرانی‌های تل‌آویو بابت برد 3 هزار کیلومتری موشک‌ها و پهپادهای یمنی که قادر به هدف گرفتن سراسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین هستند، «اسحاق هرتزوگ» به عنوان نخستین رئیس رژیم صهیونیستی به امارات سفر کرد تا ضمن مانوری تبلیغاتی درباره عادی سازی روابط با شماری از کشورهای عربی، درباره وضعیت نبردها در یمن به مذاکره بنشیند.
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «اسحاق هرتزوگ» که با عبور از حریم هوایی عربستان وارد ابوظبی شده ، قرار است دراین سفر با «شیخ محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی و رهبر دوفاکتوی این امارت و همچنین اعضای گروه یهودیان مقیم امارات که جمعیت آنها بعد از عادی سازی روابط بین تل آویو و ابوظبی در حال افزایش است، دیدار کند. همچنین احتمال دارد از اکسپوی 2020 دوبی که این رژیم نیز در آن مشارکت دارد، دیدار کند.

نگرانی خانه شیشه‌ای از طوفان یمنی
رئیس رژیم صهیونیستی که طبق قوانین این رژیم سمتش یک سمت تشریفاتی محسوب می‌شود، در حالی به ابوظبی سفر کرده که کنترل میدان نبردها در خاورمیانه در دست نیروهای مقاومت قرار دارد و نه تنها در سوریه دولت «بشار اسد» با وجود مداخله‌های برخی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس موفق به عقب راندن تروریست‌ها از کشور خود شده است که در یمن نیز جنگی که عربستان و امارات در این کشور به راه انداخته بودند، برای مسببان آن تبدیل به نبردی فرسایشی شده و راهکاری برای خروج از آن بدون سرشکستگی نمی‌یابند. ادامه این نبرد هفت ساله برای امارات که اقتصاد آن وابستگی زیادی به سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور دارد، نگران کننده‌تر از عربستان است. این نگرانی‌ها بعد از حملات پهپادی و موشکی یمن به امارات و به لرزه درآمدن این خانه شیشه‌ای و نگرانی سرمایه‌گذاران بابت سرمایه خود در امارات افزایشی قابل توجه داشته است.

چشمان هراسان تل‌آویو به برد موشک‌های انصارالله
اما جدا از نگرانی‌های امارات بابت انصارالله یمن، تل‌آویو نیز نگرانی‌های خود را بابت حملات احتمالی موشک‌های یمنی با برد 3 هزار کیلومتر دارد. در همین ارتباط هفته پیش بعد از حمله موشکی انصارالله به فرودگاه ابوظبی، «دیوید روزنبرگ»، از تحلیلگران روزنامه صهیونیستی ‌هاآرتص درباره خطراتی که از جانب یمن متوجه تل آویو است گفت و در تحلیلی با طرح این ادعا که انصارالله یمن توسط ایران تجهیز نظامی شده است نوشت: «حملات اخیر که نشان دهنده توانایی نظامی انصارالله بود، این سؤال را مطرح می‌کند که آیا بنادر اسرائیل در دریای سرخ می‌توانند هدف بعدی این موشک‌ها باشد؟» تحلیلگر دیگری نیز در این روزنامه نوشت: «انصارالله قبلاً نیز اسرائیل را تهدید به حمله موشکی کرده بود، و اکنون دیگر بار این تهدید را مطرح کرده است. از همین رو این نگرانی وجود دارد که اسرائیل هدف بعدی این گروه باشد.» روزنامه «جروزالم پست» نیز دیگر رسانه صهیونیستی بود که از خطر انصارالله برای رژیم صهیونیستی نوشت: «یمن در جنوب شبه جزیره عربستان توانسته امارات را در فاصله هزار و 800 کیلومتری خود هدف قرار دهد. بنابراین هیچ بعید نیست هدف بعدی آنها ایلات در 2 هزار کیلومتری یمن باشد.» «جروزالم پست» همچنین به نقل از «شلومو بروم»، از ژنرال‌های سابق ارتش این رژیم نوشته است: «انصارالله در کل می‌تواند تهدیدی ولو درازمدت برای اسرائیل باشد. آنها در حال حاضر در حال ارتقای توانایی‌های خود هستند و هرچند داشتن توانایی حمله به اسرائیل به معنای استفاده از این توانایی نیست اما به هر حال آنها می‌توانند تهدیدی برای تل‌آویو باشند.»

توصیه‌های کارشناسی
نگرانی‌ها در سرزمین‌های اشغالی بابت حمله انصارالله به فرودگاه ابوظبی تا آنجا پیش رفت که برخی کارشناسان نظامی و ژنرال‌های سابق این رژیم تلاش کردند با دادن پیشنهادهایی به دولت «نفتالی بنت»، خطر را از تل آویو دور نگه دارند. یکی از این ژنرال‌های سابق «عمر دوستری» بود که خطاب به سیاستمداران این رژیم گفته بود: «حمله حوثی‌ها به اسرائیل قطعاً دیر یا زود رخ خواهد داد. بنابراین اسرائیل باید در کنار فعالیت‌های نظامی خود برای پیشگیری از این تهدید، از امارات حمایت مستقیم کرده و دولت بایدن را تحت فشار قرار دهد تا انصارالله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.»
از همین رو همان طور که برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی در تحلیل خود از سفر رئیس این رژیم به امارات، نوشته اند، سفر «هرتزوگ» به امارات که با دعوت ولیعهد ابوظبی انجام شده، هرچند سفری از پیش برنامه‌ریزی شده بوده، اما بی تردید با نگاه به حملات اخیر انصارالله به فرودگاه ابوظبی انجام شده و در واقع فرار رو به جلوی این رژیم برای خلاصی از توانایی‌های نظامی انصارالله بوده است.  روزنامه «معاریو» از جمله رسانه‌های صهیونیستی بود که پرده از دلیل واقعی این سفر برداشت و نوشت: «امارات نیازمند دریافت حمایتی بیش از حمایت معنوی از اسرائیل است و از تل‌آویو می‌خواهد در نبود حمایت امریکا، حامی امارات مقابل حملات انصارالله باشد و این سفر برآورده کننده این مقصود است.»


نظر شما