شناسهٔ خبر: 52322137 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیام های جداگانه تسلیت در پی درگذشت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

در پی رحلت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی مرجع عالیقدر تقلید، نهادها و شخصیت های دینی و سیاسی در پیام های جداگانه ای درگذشت این فقیه بزرگوار را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شب گذشته انتشار خبر رحلت حضرت آیت‌ الله صافی گلپایگانی مرجع عالیقدر تقلید، جهان اسلام و تشیع را به سوگ نشاند. در پی رحلت این عالم ربانی نهادها و شخصیت‌های دینی و سیاسی در پیام‌هایی جداگانه درگذشت این مرجع عالیقدر را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عج) و مراجع عظام، علما و اساتید و فضلای حوزه‌های علمیه، و بیت عالیقدر ایشان و عموم شیعیان و مسلمانان جهان تسلیت گفتند.

پیام تسلیت مشترک جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه و مدیریت حوزه‌های علمیه
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و شیخ المراجع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیة مصیبت جانکاهی است و غم بزرگی بر جان حوزه‌های علمیه و ملت ایران و مسلمانان نشاند.
آن فقیه عالیقدر از طهارت نفس و صفای باطن ویژه ای برخوردار بود و در علوم حوزوی و فقه اهل بیت علیهم السلام در قله‌های بلند قرار داشت و عمر شریف خود را در اعتلای اسلام و ترویج معارف الهی و اهل بیت علیهم السلام سپری کرد و همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام را حل قدس سره و رهبری معظم مدظله نورافشانی می‌کرد، آن مرجع گرانمایه از فضیلت‌های اخلاقی والا و بیشمار برخوردار بود و الگوی حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص و نصح و اشفاق بشمار می‌آمد و مجلس او الهام بخش و بیدار کننده بود و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان، اندیشه اجتماعی و سیاسی و اطلاعات و آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ایشان ستودنی بود، ارتحال این فقیه و مرجع عظیم الشأن را به حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، رهبری معظم مدظله، مراجع عظام دامت برکاتهم، بیت معظم آن مرجع عظیم الشأن رضوان الله تعالی علیه، بیت مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی قدس سره و دیگر بیوت وابسته و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقمندان آن مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت می‌گوئیم و حوزه‌های علمیه تا پایان این هفته تعطیل اعلام می‌شود.
بر روح پاک آن فقید سعید درود می‌فرستیم و سلامت و عزت مراجع عظام و رهبری معظم دامت برکاتهم و ملت بزرگ ایران و مسلمانان و شیعیان را از خداوند متعال خواستاریم.

آیت الله هادوی تهرانی
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انما یخشی الله من عباده العلماء (فاطر، ۲۸)
ارتحال شیخ الفقهاء و المجتهدین، استوانه تقوا و پارسایی، تندیس اخلاص و صفا، آموزگار بزرگ عشق به آل الله علیهم السلام، مرجع والامقام حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (رحمة الله علیه) را به حضور مقدس قطب عالم امکان ولی الله الأعظم امام زمان عجل الله فرجه الشریف و مراجع بزرگوار اسلام و مقام معظم رهبری دامت برکاتهم و تمام حوزه‌های علمیه و مردم مسلمان در سراسر جهان تسلیت عرض می‌کنم.
بی شک افول این ستاره درخشان فقاهت و تقوا از آسمان پر ستاره حوزه‌های علمیه، ثلمه ای است که چیزی آن را جبران نمی‌کند.
آن بزرگوار عمری را در دفاع از ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام و عشق به امام زمان عجل الله فرجه الشریف به ساده زیستی و پارسایی گذراند و الگوی ماندگار برای همگان به ویژه عالمان دین و بالأخص زعمای مسلمین بود.

عمر طولانی و پربرکت این سرباز بی بدیل امام زمان عجل الله فرجه الشریف سراسر تلاش برای اسلام و مسلمین بود. دلداده ی اهل بیت علیهم السلام و دلسوز شیعیانشان بود و تا آخرین نفس بر این صراط مستقیم مشی کرد.
این جانب ضمن تسلیت مجدد این ضایعه اسفناک به حضور مقدس امام زمان عجل الله فرجه الشریف و تمامی مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری (دامت برکاتهم) و علما و فضلا وطلاب حوزه‌های علمیه به ویژه خانواده آن مرجع عظیم الشأن و بالأخص فرزند برومند ایشان استاد بزرگوار، جناب مستطاب آقای حاج شیخ محمدحسن صافی (زید عزه) و داماد گرانقدرشان استاد معظم جناب آقای کریمی جهرمی دام ظله، برای آن فقیه پارسا و دانشمند بی نظیر هم نشینی با محمد و آل محمد (علیهم السلام) و برای تمام بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه ایزد بی بدیل خواستارم.

آیت الله علی اکبر رشاد
باسمه تعالی
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر ارتحال مرجع عالی‌شان شیعه، مدافع غیورحریم اهل بیت عصمت (س) و شیدای ساحت قدسی حضرت بقیت الله الاعظم (عج)، آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (طاب ثراه) مایه‌ی تالّم و تأسف عمیق گردید. این فقیه عظیم‌الشان تربیت یافته‌ی محضر اساطین فقه و معرفت عصر حاضر همچون آیت الله بروجردی، آیت الله گلپایگانی، حضرت امام خمینی (قدس الله اسرارهم) بود و خود نیز شاگردان فاضل و برجسته‌ای را تربیت کرد.
سراسر عمر زاهدانه و پربرکت آن راحل رستگار، در خدمت به اسلام و ترویج تعالیم نورانی اهل بیت (س) و تسدید اساس حوزه‌های علمیه و غمخواری مسلمین و ملت بزرگ ایران اسلامی سپری شد.

آن عالم ربانی در تمام مراحل انقلاب اسلامی همراه نهضت امام خمینی بود و از پشتوانه‌های معنوی نظام جمهوری اسلامی و ناصح مشفق مسؤولان کشور بشمار می‌رفت.
اینجانب این ضایعه‌ی مولمه را، به محضر مبارک حضرت بقیّت الله (ارواحنا له الفداء)، رهبر فرهمند انقلاب اسلامی و سایر مراجع تقلید (ادام الله أظلالهم)، نیز حوزه‌های علمیه‌ شیعه (صانها الله عن الحدثان) و بیت بزرگ گلپایگانی، بخصوص فرزند فاضلش صدیق قدیم آیت الله حاج حسن‌آقا صافی تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای آن فقیه فقید رفعت رتبت در جوار الهی، و برای وابستگان و دلبستگانش، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم. تغمده الله بواسع رحمته و أسکنه فسیح جنانه و حشره مع اولیائه.
به احترام ارتحال این مرجع مکرم، کلیه دروس حوزه علمیه استان تهران تا آخر هفته تعطیل خواهدبود.

آیت الله کاظم قاضی زاده
بسم‌الله الرحمن الرحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلاً
روح بلند شیخ المراجع فقیه اهل البیت (علیهم السلام) حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) به ملکوت اعلی پیوست.

او که بیش از سی سال از عمر با برکتش همراه با مرجعیت و زعامت حوزه‌های علمیه سپری شد، همواره زبان گویایی برای بیان آموزه‌های اسلامی و بیان مصالح امت اسلامی بود و با روشن بینی و مهربانی به تشویق فعالیت‌های دینی و اجتماعی و انکار ناراستی‌های فکری و عملی می‌پرداخت. آثار علمی پر شمار و متنوع او معرف شخصیت و دغدغه‌های فکری و دفاع او از مکتب اسلام رحمانی و تشیع علوی است و حضور علمی مقتدرانه اش در شورای نگهبان در سالهای نخستین انقلاب موجب وزانت آن مجموعه و آرای فقهیش موجب اتقان بیشتر قوانین شد. او به حق بر استقلال حوزه‌های علمیه تاکید داشت و در جهت صیانت از حوزه‌های علمیه و بالندگی آن تلاش وافر نمود. دلسوزی او برای محرومان و مردم رنجدیده کشورمان، او را به نصیحت و خیر خواهی حاکمیت وامیداشت و در دیدارهای آخرینش با مسؤولان نظام لزوم گسترش ارتباط با کشورهای جهان در جهت بهبود وضع اقتصادی مردم را یاد آور شد.
رحلت آن فقیه ربانی را به ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و مراجع معظم و حوزه‌های علمیه و ارادتمندان و مقلدان و خاندان معظمش تسلیت می گویم و برای روح آن فقیه سترگ حشر با اولیای معصوم را از درگاه خدای منان طلب می‌کنم.

مجمع جهانی شیعه شناسی
بسم‌الله الرحمن الرحیم
الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون.

قلب تپنده مرجعی بیدار و آگاه، شیخ الفقهاء العظام، و سنگربان شجاع و غیور مکتب حیات بخش تشیع و عاشق دلباخته و مدافع حریم اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام، از حرکت ایستاد و روح بلندش به ملکوت اعلی پیوست. و جهان شیعه را داغدار فقدان وجود نازنینش کرد.
آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی در بیان حق زبانی گویا و در دفاع از ولایت اهل بیت و احکام الهی و حمایت از مردم شخصیتی یگانه و ممتاز بود.
آن مرجع عظیم الشان دلباخته حقیقی حضرت ولی الله الاعظم، ارواح العالمین له الفداء، و زعیمی خردمند و استادی فرزانه برای حوزه‌های علمیه بود.
کارنامه درخشان و همیشه ماندگار و پرافتخار این مرجع عالیقدر، مشحون از کمال تعلیم و تعلم و تحقیق و تألیف و شاگرد پروری وراهبری و نصیحت و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی مشفقانه برای توده‌های مردم و هدایتگری راهبردی برای دولت‌ها و مدیران نظام بود.
دردمندانه و با دریغ و افسوس فراوان، این ضایعه مولمه و ثلمه ی جبران ناپذیر را به پیشگاه حضرت بقیت الله الاعظم، عجل الله تعالی فرجه الشریف و حوزه‌های مبارکه علمیه و مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری و مردم شریف ایران و شیعیان جهان و دوستداران نهاد عالی مرجعیت شیعه در همه نقاط جهان، و به خاندان رفیع و با جلالت آن مرجع راحل، و بخصوص به حضرت آیت الله استاد حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی و اعضای بیت و دفتر معظم له تسلیت عرض نموده و تعالی درجات روح مطهر و زکیّه آن راحل عزیز را از خداوند متعال مسئلت می‌نمائیم.


آیت پیمان، دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی

و مدیر مسئول شورای دین پژوهان کشور
آیت الله محسن فقیهی
بسم‌الله الرحمن الرحیم
وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
إِذَا مَاتَ اَلْمُؤْمِنُ اَلْفَقِیهُ ثُلِمَ فِی اَلْإِسْلاَمِ ثُلْمَةٌ لاَ یَسُدُّهَا شَیْءٌ

روح بلند بقیة‌السلف فقهای شیعه، بزرگ‌پاسبان مذهب حقۀ جعفری، مرجع آزاده حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (أعلی الله مقامه الشریف) به ملکوت اعلی پیوست. آن مرحوم، فقیهی محقق و مدقق، مرجعی راستین، عالمی مردم‌دار و مدافع ثابت‌قدم حریم ولایت و حوزه‌های علمیه بود که سراسر عمر بابرکت خود را صرف ترویج مذهب و تربیت شاگردان فراوان کرد.
اینجانب فقدان آن استوانۀ سترگ را به آستان حضرت صاحب‌الأمر بقیة‌الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، عموم شیعیان و ملت ایران و وابستگان بیت آن فقیه والامقام، به‌ویژه حضرات آیات حسن صافی گلپایگانی و کریمی جهرمی تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. از خداوند متعال برای روح سترگ آن مرجع وارسته طلب آرامش و سکینه و برای بیت بزرگوارشان صبر و تسلی آرزو دارم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
بسم‌الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ
خبر ارتحال آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی مرجع تقلید، فقیه بزرگ و تأثیرگذار معاصر موجب تالم و تأثر خاطر این جانب شد.

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی عالم ربانی و مجتهد بزرگ دوران ما بود که در تفقه و تحقیق و تألیف و همچنین تعلیم و تربیت عالمان علوم دینی ید طولایی داشت.
این مرجع تقلید بزرگ شیعه همواره از ارکان رشد و بالندگی حوزه علمیه محسوب می‌شد و عمر شریف خویش را در راه تدریس و تحقیق و تألیف آثار گرانسنگ گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی صرف کرد و هیچ گاه از مجاهدت در این زمینه باز نماند.
اکنون که در آستانه چهل و سه سالگی انقلاب اسلامی هستیم با مرور زندگی شرافتمندانه آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی درمی‌یابیم که این یار امام و رهبری علاوه بر اعتلا و ارتقای حوزه علمیه در دوران مسئولیت خود در شورای نگهبان و مجلس خبرگان نیز منشأ برکات زیادی برای نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند.
این جانب فقدان این عالم بی‌نظیر جهان اسلام را به مقام معظم رهبری، جامعه بزرگ علمای حوزه علمیه و شاگردان و بازماندگان محترم ایشان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و رحمت واسعه طلب می‌کنم.

پیام تسلیت رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درپی ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی

نماینده ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پیامی ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.
 متن پیام حجت الاسلام والمسلمین موسی‌پور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء

ارتحال ملکوتی شیخ الفقها، فقیه اهل البیت (علیهم السلام) حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف اللّه صافی گلپایگانی «قدس سره»، غمی جانکاه را بر دل های عاشقان و خیل مشتاقان نشاند.
ایشان که عمر با برکتشان همراه با مرجعیت و فقاهت سپری شد،همواره زبان گویای معارف متعالی اسلام و بیان مصالح امت اسلامی بود و با روشن بینی و عطوفت به ترویج فعالیت های دینی، اجتماعی می پرداخت.
آثار متعدد علمی شاخص آن فقیه وارسته،معرف شخصیت و دغدغه های فکری و دفاع ایشان از مکتب اسلام ناب محمدی «صلی الله علیه و آله و سلم» و تشیع علوی است و حضور علمی مقتدرانه معظم‌له در شورای نگهبان، موجب وزانت آن مجموعه و آرای فقهی ایشان مسبب اتقان بیشتر قوانین شد.
رحلت آن فقیه مجاهد و عالم ربانی را محضر حضرت ولی اللّه الاعظم عجل اللّه تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری حضرت آیت اللّه العظمی امام خامنه‌ای«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید، علمای‌اعلام، حوزه های علمیه، مقلدان و مردم قدرشناس ایران اسلامی، بیت معظم‌له و فرزندان برومندشان تسلیت گفته و برای آن فقیه وارسته، علو درجات و حشر با انبیاء و اولیای الهی را از درگاه خداوند منّان مسألت می نمایم.

محمد حسین موسی پور
نماینده ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی
 
دکتر ولایتی، ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.
 در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل پیام تسلیتی صادر کرد.
متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ طَیِّبِینَ ۙ یَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَیْکُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

عروج ملکوتی مرجع عالیقدر و شخصیت برجسته و عالم جهان اسلام، حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، موجب تاسف و تالم گردید.

تلاش‌های بی نظیر، مبارک و پر افتخار این مرجع عالیقدر که عمر شریف و پربرکت خویش را در راه اعتلای نام بلند اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، تبیین ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی به کار گرفت، همواره چراغ راه روشن این مسیر بوده و هست.
ایشان یار امام و رهبری و همواره مدافع ارزش‌ها و اهداف ارزشمند انقلاب و اسلام بودند.
اینجانب رحلت جانسوز آن فقیه ربانی و شخصیت متواضع و انقلابی را به محضر ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم، حوزه‌های علمیه، علاقه مندان، شاگردان و بیت معظم تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال، غفران الهی مسئلت می‌نمایم.

علی اکبر ولایتی
 
پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پی ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با انتشار پیامی درگذشت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با انتشار پیامی درگذشت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

ارتحال ملکوتی فقیه و مرجع بزرگ جهان تشیع، عالم زاهد و وارسته، شیخ الفقهاء و المجتهدین آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.
آن فقیه روشن‌ضمیرو خیر اندیش، عمر شریف خویش را در راه اعتلای اسلام و ترویج معارف اهل بیت (علیهم السلام) سپری کرد و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی یاور وفادار حضرت امام خمینی (قدس سره) و مقام معظم رهبری (مدظله) بود و در اندیشه آن مرجع جلیل القدر اهتمام به مسائل سایسی، اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و بین المللی کاملا ملموس بود.
این فقیه والا مقام درعلوم حوزوی و فقه اهل بیت (علیهم السلام) جایگاهی رفیع و در رشد و بالندگی فضلای حوزه های علمیه و تاسیس مدارس و مراکز علمی پژوهشی نقش داشت و در تالیف آثار فراوان از پرچمداران مسیر تبیین و تبلیغ ارزش‌های دین مبین اسلام به شمارمی رفت.
اینجانب ضایعه ارتحال این مرجع عظیم الشان را به حضرت ولی الله الاعظم(عج)، رهبر فرزانه انقلاب، مراجع عالیقدر دامت برکاتهم، علمای اعلام، حوزه های علمیه، بیت معزز و مکرم و دوستداران و شاگردان ایشان تسلیت عرض می کنم و ازدرگاه حضرت احدیت برای روح پاک آن فقید سعید، علو منزلت و همنشینی با پیامبر(ص) و آل و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.
سید عبدالفتاح نواب
نماینده ولی فقیه در امو رحج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی
 
پیام تسلیت رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پی رحلت آیت الله صافی گلپایگانی

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در پیامی، رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.
 متن پیام حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

رحلت جانسوز فقیه دلسوخته اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی قدس‌الله‌نفسه‌الزکیه، سوگی بزرگ و ثلمه‌ای جانکاه برای جهان اسلام و تشیع و خصوصا حوزه‌های علمیه است.
ایشان از الگوهای شایسته علم و معرفت و فقاهت بوده و در طهارت نفس و صداقت لسان و صراحت لهجه در دفاع از حریم آل‌الله‌علیهم‌السلام و تواضع و ساده‌زیستی کم نظیر بودند.
همراهی آن فقیه الهی و ولایی با نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب و نظام اسلامی و نقش موثر و ماندگار ایشان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی فراموش ناشدنی است.
اینک آن روح بلند و جان مصفا که همواره بیقرار داغ و سوگ اهل‌بیت علیهم‌السلام و در سوز و گداز هجران و غیبت حضرت خاتم الاوصیاءعلیهم‌صلوات‌الله بود، در جوار موالیان کرامش میهمان و متنعم است و به آرامش ابدی در نزد ایشان باریافته است.
اینجانب به نیابت از ائمه مکرم جمعه و نمایندگان محترم ولی‌فقیه و اعضای ارجمند شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه رحلت تأسف‌بار آن فقیه عالی‌مقام و مرجع عظیم‌الشأن را به محضر امام‌زمان ارواحنافداه و مراجع معظم تقلید و رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه،همچنین به بیت شریف حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد رضا گلپایگانی قدس‌الله‌نفسه و بخصوص بیت مکرم آن فقیه سفر کرده به ویژه آقازادگان مکرم ایشان تسلیت و تعزیت می‌گویم و علو درجات را برای آن بزرگوار و صبر و اجر را برای خاندان معظم و علاقمندان و دوستداران بی‌شمار ایشان از درگاه خداوند علیم و قدیر تمنا می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله
محمد جواد حاج علی اکبری
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
 
رئیس سازمان انرژی اتمی رحلت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

مهندس محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران با صدور پیامی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت .
درپیام آقای اسلامی آمده است ... کارنامه پرافتخار شیخ المراجع دنیای اسلام و یار دیرین امام راحل و رهبری عظیم الشان، سرشار از حق‌طلبی و احیای حقوق مستضعفین، صلح و دوستی در جوامع و خیرخواهی برای عموم مردم بود که این ویژگی‌ها، شخصیتی ممتاز و برجسته از ایشان در صفحه روزگار به یادگار نهاده است.

متن کامل پیام معاون رئیس جمهور به این شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر غم‌انگیز رحلت مرجع جلیل‌القدر و فاتح قلوب اندیشمندان جهان اسلام، حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (قدس سره‌الشریف) موجی از اندوه بر دل‌های رهروان این مدافع دلسوز حریم اهل بیت علیهم السلام جاری کرد.
این عالم آگاه به مسائل زمان در حیات طیبه خویش با جهادی مبتنی بر علم و عمل، پایه‌های هدایت بشر در مسیر تعالی را مستحکم ساخت و بینش معظم له در حفظ هویت نظام اسلامی و صیانت از اهداف عالی انقلاب شکوهمند اسلامی، فراموش نشدنی است. کارنامه پرافتخار یار دیرین امام راحل و رهبری عظیم الشان، سرشار از حق طلبی و احیای حقوق مستضعفین، صلح و دوستی در جوامع و خیرخواهی برای عموم مردم بود که این ویژگی ها شخصیتی ممتاز و برجسته از ایشان در صفحه روزگار به یادگار نهاده است.
اینجانب فقدان شیخ المراجع دنیای اسلام را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم (روحی و ارواحنا له الفداء)، مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مراجع معظم و علمای حوزه‌ی علمیه، بیت شریف معظم له، تمامی ارادتمندان، دوستداران و رهروان ایشان و همچنین ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌نمایم. انشاءالله دعای خیر این عالم وارسته بدرقه راه دلسوزان نظام اسلامی و حافظ ایران عزیز باشد.

محمد اسلامی
۱۴۰۰/۱۱/۱۲
 
یام تسلیت دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به مناسبت رحلت آیت الله صافی گلپایگانی

آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با صدور پیامی، ارتحال آیت الله العظمی گلپایگانی از مراجع تقلید جهان تشیع را تسلیت گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم
لا صَوَّتَ النَّاعی بِفَقدِکَ اِنَّما / یَومٌ عَلی آلِ الرَّسُولِ عَظیم
اِنْ کُنْتَ قَدْ غَیَّبْتَ فی جَدَثِ الثّری / فَالعِلمُ وَ التَّوحیدُ فیکَ مُقِیم

با ارتحال عالم ربانی، فقیه اهل‌بیت عصمت و طهارت، شیخ الفقهاء والمراجع، حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی، ثلمه‌ای بغایت جبران‌ناپذیر بر پیکر جامعه اسلامی وارد آمد.
فقه، اصول، حدیث، کلام، تاریخ، شعر، ادب و حکمت شیعی، امروز یکی از استوانه‌های سترگ خود را از دست داد؛ و حوزه‌های علمیه خسارت زعیمی را متحمل شدند که بیش از هشت دهه از عمر شریف خویش را در راه تعلم، تعلیم و تهذیب سپری کرد.
فهرست خدمات دینی، علمی و اجتماعی مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، همانند عمر بابرکت ایشان، طولانی و بسیار درخشان است و نمی‌توان آن را در پیامی، احصاء کرد.
"آفرینش آثار فراوان در رشته‌های مختلف علمی"، "فعالیت‌های مبارزاتی در دوران ستمشاهی"، "مقابله با فرقه‌های انحرافی"، "احداث و تجدید بنای اماکن مهم مذهبی"، "دستگیری از فقراء و مستضعفین در شهرهای گوناگون ایران"، "حمایت از مقاومت اسلامی و دفاع از شیعیان مظلوم در مناطق مختلف جهان"، "تفقّد و تشویق محققان و فعالان حوزوی" و "اعلام موضع در حوادث گوناگون اجتماعی و سیاسی"، تنها گوشه‌ای از خدمات آن فقید سعید بود.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی همچنین مدال افتخار اعتماد امام راحل(ره) در انتصاب به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان و دبیری آن را بر سینه داشت؛ همانگونه که مردم شهیدپرور استان مرکزی ایشان را به عنوان نماینده خود برای تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انتخاب کردند و به عنوان یکی از اساطین علم، اجتهاد و جهاد، در اولین مجلس خبرگان عضویت یافت.
سجایای اخلاقی آن مرد بزرگ نیز فصلی مشعشع از حیات طیبه اوست که تا سالیان سال می‌تواند برای طلاب و فضلای حوزوی اسوه‌ای عملی باشد؛ بویژه عشق مخلصانه به آل البیت(ع) و تواضعی باورنکردنی، ستودنی و درس آموز.
در مدت تصدی اینجانب در مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) که چند بار توفیق یافتم تا به محضر این مرجع بصیر برسم و گزارش‌هایی ارائه دهم، ایشان با علاقه فراوان از فعالیت‌های مجمع در نشر آثار اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) قدردانی کردند. تشویق به برگزاری «همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)» و سپس پیگیری آن، نمونه‌ای از توجه ایشان به کارهای مجمع بود.
ضایعه جبران‌ناپذیر ارتحال این دانشمند با صفا را به پیشگاه صاحب عزای اصلی حضرت ولیّ عصر (ارواحنا له الفداء) و نیز به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عالیقدر تقلید، حوزه های علمیه، مسلمانان و شیعیان جهان، شاگردان، مقلدان و ارادتمندان ایشان، بیت معظم گلپایگانی و فرزندان مکرم - بویژه برادر گرامی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسن صافی و داماد معظم ایشان حضرت آیت الله کریمی جهرمی - تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.
از خداوند متعال علو درجات و حشر آن فقیه فقید با اولیاء طاهرینش(ع) را مسألت می‌نمایم و برای همه وابستگان و بازماندگان، صبر و سلوان می‌طلبم.

وإنا لله وإنا إلیه راجعون

رضا رمضانی
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌ السلام)
12 بهمن 1400

نظر شما