شناسهٔ خبر: 52312364 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

صهیونیست‌ها و پول امارات

سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات در بحبوحه عملیات‌های انصارالله به عمق این کشور، با اهداف مختلفی انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، سفر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به امارات متحده عربی که صهیونیست‌ها آن را یک سفر تاریخی توصیف می‌کنند موضوع جالب توجهی نیست؛ چرا که از ماه‌های گذشته و بعد از گذشت کمتر از یک سال از امضای توافق عادی‌سازی میان ابوظبی و تل‌آویو بازدید مقامات مختلف صهیونیست از امارات آغاز شد.

در تابستان گذشته «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به ابوظبی سفر کرد و حدود دو ماه قبل نیز اماراتی‌ها میزبان «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم بودند. قابل توجه است که همه مقامات صهیونیست در سفر به ابوظبی اهداف یک‌جانبه‌ای را  دنبال می‌کردند که از یک سو منافع اقتصادی اسرائیل را تامین کند و از سوی دیگر موجب گسترش روند توافق‌های سازش کشورهای عربی با تل‌آویو گردیده و ائتلاف علیه ایران و مقاومت را تقویت کند.

عمده ترین عامل نگرانی رژیم صهیونیستی طی دوره اخیر، بحث مذاکرات وین و احتمال احیای توافق برجام است و مقامات اسرائیلی در سفرهایی که به امارات داشته‌اند این موضوع را در محور گفتگوهای خود قرار داده‌اند.

 بر این اساس پرواضح است که سفر اسحاق هرتزوگ به ابوظبی را نیز نمی‌توان جدا از این نگرانی صهیونیست‌ها دانست. رئیس رژیم صهیونیستی در این سفر با «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی دیدار کرد و دو طرف درباره فرصت‌های موجود برای توسعه همکاری‌ها در همه سطوح، به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و توسعه، فناوری، بهداشت و سایر زمینه‌ها گفتگو کردند.

در اینکه قبلا در جریان سفر وزیرخارجه و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امارات، طرف اسرائیلی و اماراتی به چه توافق‌هایی دست یافتند و چه سود کلانی از این معاملات نصیب صهیونیست‌ها شده است، شکی نیست. همانطور که شاخص‌ها نشان می‌دهد از زمان امضای توافق عادی سازی میان تل‌آویو و ابوظبی در سپتامبر 2020، امارات تبدیل به عرصه تاخت  و تاز صهیونیست‌ها شد و اسرائیلی‌ها در این مدت با سرمایه‌های هنگفت ابوظبی موفق به توسعه بسیاری از پروژه‌های اقتصادی خود شده‌اند.

در بعد اقتصادی، برآورد استراتژیک سالانه اسرائیل برای سال 2022 که توسط مؤسسه تحقیقات امنیت داخلی این رژیم منتشر شد، بیان می‌کند که مبادلات تجاری با امارات در مدت یک سال پس از امضای توافق سازش بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است. این ارزیابی جایگاه امارات را در برنامه‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که اسرائیل در تلاش است تا از طریق امارات کالاهای خود را به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کرده و جای پایی برای خود در منطقه عربی پیدا کند.

در همین راستا روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در گزارشی اعلام کرد، امارات دو امتیاز اصلی دارد که اسرائیل باید به آنها تکیه کند: یکی جایگاه بالا در میان مولفه اهل سنت عرب و دیگری پول زیاد.

اما چند نکته در سفر رئیس رژیم صهیونیستی قابل توجه است. اول اینکه هواپیمای حامل اسحاق هرتزوگ از آسمان عربستان سعودی عبور کرد. همانطور که گفته شد یکی از اهداف سفر مقامات صهیونیست به امارات گسترش توافق‌های عادی‌سازی با رژیم‌های عربی است. در همین راستا صهیونیست‌ها ارزیابی می‌کنند که شاید ریاض در صدد انجام تحرکات عملی برای امضای توافق سازش است.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در سفر رئیس رژیم اسرائیل به امارات، هم‌زمانی این سفر با حملات موشکی و پهپادی مکرر جنبش انصارالله یمن در عمق خاک امارات است. پیش از این نفتالی بنت اعلام کرده بود که اسرائیل آماده است در تحقیقات مربوط به چگونگی عبور موشک‌ها و پهپادهای یمنی از پدافند هوایی امارات به این کشور کمک کند.

اما کارشناسان معتقدند اسرائیل به دنبال کمک به امارات یا نشان دادن حسن نیت خود به آن نیست؛ بلکه صهیونیست‌ها در تلاش‌اند تا به ارکان امنیتی و دفاعی امارات دست پیدا کنند. همچنین صحبت‌هایی درباره درخواست امارات از رژیم صهیونیستی برای خرید سامانه‌های دفاعی این رژیم مطرح شده که احتمالا در گفتگوی هرتزوگ با مقامات اماراتی مورد بررسی قرار بگیرد. اما نکته‌ای که اماراتی‌ها از آن غافل شده‌اند این است که مطمئناً ارائه سیستم‌های دفاعی گران‌قیمت به امارات، دخالت اسرائیل در ساختار و آموزش‌های امنیتی امارات را به دنبال دارد و همه اینها تنها با کنترل کامل رژیم صهیونیستی بر دستگاه‌های امنیتی امارات می‌تواند به انجام برسد.

نظر شما