شناسهٔ خبر: 52309877 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با حضور معاون اجرایی ریاست جمهوری

نخستین کارگروه ملی احیای تالاب بین المللی انزلی، ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت

نخستین کارگروه ملی احیای تالاب بین المللی انزلی، ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت و نیز آزادسازی حریم سواحل گیلان در رشت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گیلان، سیدصولت مرتضوی در این نشست با بیان اینکه تا پایان امسال ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی این دو رودخانه به استان تزریق می‌شود افزود: اجرای کل طرح باید تا خرداد ۱۴۰۲ به پایان برسد و وزارت نیرو موظف است از فردا مناقصه‌ی جذب پیمانکار قوی را برگزار کند.

معاون اجرایی ریاست جمهوری گفت: ۲هزار و ۵۰۰میلیارد ریال اعتبارات تخصیصی به ساماندهی فاضلاب دو رودخانه‌ی گوهررود و زرجوب رشت از محل اعتبارات سفر اخیر هیات دولت به گیلان تامین می‌شود و ۳ هزار میلیارد ریال دیگر نیز از محل ماده‌ی ۵۶ قانون بودجه تخصیص خواهد یافت.

دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز با بیان اینکه در حال حاضر فاضلاب شهر رشت از یکصد نقطه وارد رودخانه‌های زرجوب و گوهررود می‌شود گفت: با تخصیص این منابع روند اجرای طرح با قدرت بیشتر آغاز خواهد شد و ۷۰ درصد فاضلاب کلان شهر رشت که بطور مشخص در مناطق پرجمعیت رها شده مهار و ساماندهی می‌شود.

سیدامیر حسین علوی شهردار رشت نیز در گزارشی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵ هزار متر از حریم مسکونی ۲۷۵ هزار مترمکعبی این دو رودخانه خریداری و آزاد شده گفت: اگر دولت برای آزادسازی بقیه‌ی واحد‌های مسکونی حریم این دو رودخانه کمک کند، شهرداری نیز به همان میزان کمک‌های دولتی برای آزادسازی حرین آنها اعتبار تخصیص می‌دهد.

دومین دستور نشست امروز مربوط به آسیب شناسی و احیای تالاب بین المللی انزلی بود. دکتر مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهور بر ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبریز بالادست این تالاب و مقابله‌ی جدی با گیاه مزاحم سنبل آبی تاکید کرد و گفت: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری مرتبط با احیای تالاب ۱۲۰ میلیارد تومان اختصاص می‌یابد و منابع طبیعی موظف است در مدت ۱۸ ماه تا دو سال این ماموریت را به اتمام برساند.

استاندار هم از برپایی این کارگروه در هر ۴۵ روز و با حضور معاون اجرایی ریاست جمهوری خبر داد و تاکید کرد: محیط زیست نیز به همراه دستگاه‌های مرتبط با احیای تالاب موظف است در کمترین زمان ممکن طرح جامع بهره گیری از فرصت‌های تالاب انزلی را تدوین و در نشست بعدی این کارگروه ارایه کند.

دکتر اسدالله عباسی همچنین از اختصاص ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای جمع آوری و مقابله با سنبل آبی تالاب انزلی خبر داد.

سومین دستور کار نشست امروز نیز به آزادسازی حریم ساحل ۲۷۰ کیلومتری خزر در حوزه‌ی گیلان اختصاص داشت و در همین راستا وسعت تصرف هر یک از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی کشور در ساحل بررسی و به نمایندگان این وزارتخانه‌ها ابلاغ شد هر چه سریعتر حریم متصرفی دستگاه متبوع خود را آزاد نمایند.

اجرا و تکمیل طرح‌های تصفیه خانه‌ی فاضلاب صنعتی، بیمارستانی، خانگی و زندان مرکزی لاکان رشت در راستای کاهش ورود آلایندگی‌ها به این تالاب بین المللی و همچنین راه‌های پاکسازی آب کشاورزی منطقه‌ی سیاه اسطلخ رشت از دیگر مباحثی بود که در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفت.

<div id="video-display-embed-code_7581534"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3349949/7581534?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما