شناسهٔ خبر: 5228682 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

ايران براي دومين بار در تاريخ قهرمان جهان شد

تعظيم تكواندوي‌دنيا مقابل ايران

صاحب‌خبر -

بيست و دومين دوره مسابقات تكواندوي قهرماني جهان (G12)، با حضور 875 تكواندوكار از 144‌كشور در ورزشگاه «تراكتور» شهر چليابينسك روسيه برگزار شد و تيم ملي تكواندوي كشورمان در بخش مردان و قبل از پايان مسابقات، قهرمان اين رقابت‌ها شد. اين دومين‌بار در طول تاريخ 42 ساله تكواندوي جهان است كه ايران توانسته در بخش مردان بر سكوي قهرماني بايستد. پيش از اين كره‌اي‌ها 20 مرتبه كاپ قهرماني را بالاي سر بردند و ايران تنها يك‌بار در سال 2011 در كشور كره جنوبي مهد تكواندوي جهان، عنوان قهرماني را به دست آورده بود. البته در اين ميان اين كره‌ا‌ي‌ها و روس‌ها بودند كه مي‌توانستند قهرماني ايران را تهديد كنند، اما نمايندگان وزن هشتم هر دو كشور در مرحله مقدماتي از دور مسابقات كنار رفتند تا تيم ملي كشورمان قهرمان زودهنگام مسابقات لقب گيرد. غيور‌مردان شايسته كشورمان در اين دوره از رقابت‌ها با هدايت بيژن مقانلو به عنوان سرمربي و مهدي بي‌باك و نيز مهرداد يوسفي به عنوان مربي روي شياپچانگ رفتند. ايران با تركيب كاظمي، عاشورزاده، يعقوبي، نصرآزاداني، حجي‌زواره، خدابخشي، عميدي و مرداني در اين دوره از رقابت‌ها حضور داشت.

خدابخشی مقتدرانه قهرمان تکواندو جهان شد
در روز پاياني مسابقات مهدي خدابخشي، تكواندوكار وزن 80- كيلوگرم ايران كه پس از يك دور استراحت به مصاف نيكولاس تزلوس از يونان (نايب قهرمان اروپا) رفته و در پايان با نتيجه پنج بر سه به برتري رسيد بود و در ادامه با اليويرا بيلا از برزيل رقابت كرده و با نتيجه هشت بر يك برنده از شياپچانگ خارج شده بود، براي راهيابي به نيمه‌نهايي با استيون لوپز امريكايي مبارزه كرد. اين تكواندوكار پرافتخار امريكايي كه در كارنامه‌اش دو مدال طلاي المپيك و يك مدال برنز و پنج مدال مسابقات قهرماني جهان را در اختيار دارد در همان ابتداي راند سوم 12تايي شد و با نتيجه 13 بر يك شكست را برابر جوان شايسته كشورمان قبول كرد. خدابخشي با اين پيروزي راهي مرحله نيمه نهايي شد. مهدی خدابخشی برای رسیدن به فینال مقابل تاهیر گولیک حریف آلمانی قهرمان دوره قبل مسابقات جهانی با نتیجه 8 بر 6 برنده شد و به دیدار نهایی رسید. خدابخشی با شکست 16 بر 3 آرون کوک حریف انگليسي خود قهرمان جهان شد و سومین مدال طلای ایران را به ارمغان آورد. ابوالفضل یعقوبی با قبول شکست مقابل جواد اچاب از بلژیک فینال مسابقات جهانی را از دست داد و به مدال برنز رسید. تیم ملی ایران با 3 مدال طلا و یک برنز مقتدرانه قهرمان جهان شد.در اين وزن «شاخبانوف» روس بعد از يك دور استراحت به نماينده چين تايپه باخت و «كيم بونگ» كره‌اي هم به نماينده صربستان باخت تا با وجود دو نماينده از كشورمان در جدول رده‌بندي نمايندگان كشورمان دومين قهرماني خود را جشن بگيرند. پيش از اين ايران با دو مدال طلاي فرزان عاشورزاده، نماينده وزن 58 كيلوگرم و مسعود حجي‌زواره، نماينده وزن 74-كيلوگرم، قهرماني‌اش در جهان مسجل شده بود. فاطمه روحاني، اكرم خدابنده، عليرضا نصرآزاداني، محمد كاظمي، هانيه اخلاقي، اميد عميدي و سجاد مرداني در اين دوره از رقابت‌ها با شكست مقابل حريفان خود از گردونه رقابت‌ها حذف شدند.

گزارش فدراسيون جهاني
از يك باخت آبرومندانه
سايت فدراسيون جهاني تكواندو در گزارشي به فينال وزن 58- كيلوگرم مسابقات جهاني پرداخت و تكواندوكار بلژيكي را به دليل باخت آبرومندانه برابر فرزان عاشورزاده تحسين كرد. سي محمد كبتي (سيمو) تكواندوكار بلژيكي در فينال با فرزان عاشورزاده روبه‌رو شد كه با نتيجه هشت بر سه شكست خورد. نتيجه‌اي كه به گفته سايت فدراسيون جهاني خوشايند مربيان بلژيكي بوده است. در گزارش سايت فدراسيون جهاني آمده است: «كبتي توانست با شكست حريف چيني، روياي فينال را براي خودش محقق كند، اما حريف او در فينال كسي بود كه مي‌توان او را تنها مبارز كاملا مسلط و برتر اين روزهاي تكواندوي جهان دانست: سونامي ايران؛ فرزان عاشورزاده فلاح! تكواندوكار ايران در نيمه‌نهايي انرژي زيادي صرف كرد تا بتواند حريف روسش را شكست دهد، اما زماني كه پا به ديدار پاياني نهاد، كاملا ريكاوري كرده بود. نه او و نه كبتي عصبي نبودند. هر دو بيرون شياپچانگ ايستاده بودند. پرچم‌ها وارد زمين شد. اركستر نواخت و اين در حالي بود كه هر دو مبارز به دوربين لبخند مي‌زدند. دو فيناليست فيزيك بدني يكساني داشتند و استيل حمله آنها نيز شبيه هم بود. كبتي ريتم مبارزه را تند كرد؛ اما فرزان بود كه نخستين امتياز را گرفت. حملات هر دو مبارز ادامه پيدا كرد، تا اينكه وقت نخست سه بر صفر به سود عاشورزاده پايان يافت. وقت دوم نيز روند مشابهي داشت. كبتي اما از حملاتش امتياز نمي‌گرفت. سونامي به خوبي ميانه شياپچانگ را از آن خود كرده بود و تابلو، نتيجه هفت بر دو به سود او را نشان مي‌داد. كبتي يك ضربه زد؛ اما ديگر خيلي دير شده بود و مبارزه هشت بر سه پايان يافت.»كبتي پس از كسب مدال نقره گفت: «اين سومين بار بود كه با او رقابت مي‌كردم و مي‌باختم. فكر مي‌كردم بتوانم شكستش دهم. اما او توانست از همان ابتدا امتيازاتش را زياد كند. در تايم سوم فضاهاي باز زيادي روي بدن حريف مي‌ديدم؛ اما ديگر زماني باقي نمانده بود. » كبتي كه با كسب مدال نقره جهان، توجهات زيادي را برانگيخته، مي‌گويد: «واكنش‌ها بسيار خوب بود. در شبكه‌هاي اجتماعي دوستان به من تبريك مي‌گفتند. كسي باورش نمي‌شد من نايب قهرمان جهان شده‌ام. خدا را شكر مي‌كنم و از خانواده و دوستانم كمال تشكر را دارم.»با اين حال لئوناردو گمبلوچ، مربي كبتي از باخت شاگردش خيلي راضي به نظر مي‌رسيد و گفت: «خوشحال و راضي‌ام، چيزي فراتر از راضي! البته ناراحت شدم كه نتوانستيم طلا بگيريم؛ اما مطمئنم دوران حرفه‌اي محمد آغاز شده و سال‌ها ادامه خواهد داشت.»مدال نقره كبتي، بهترين عنوان يك بلژيكي در مسابقات جهاني است، هر چند كه از نظر رسمي براي اين كشور به حساب نخواهد آمد، زيرا فدراسيون تكواندوي بلژيك تحريم شده و نمايندگان اين كشور زير پرچم WTF رقابت مي‌كنند.

نخستين طلاي تاريخ تكواندوي آذربايجان با  مهماندوست

رضا مهماندوست، سرمربي اسبق تيم ملي تكواندوي ايران كه در سال 2011 همراه اين تيم قهرمان جهان شده بود، توانست افتخار ديگري را به نام خود ثبت كند. او كه هم‌اكنون سرمربيگري تيم جمهوري آذربايجان را بر عهده دارد توانست همراه اين تيم نخستين طلاي تاريخ تكواندوي اين كشور را كسب كند. راديك عيسي‌اف در وزن 87- كيلوگرم اين مدال با ارزش را كسب كرد تا نام او هم در تاريخ ماندگار شود. مسابقه‌هاي تكواندوي قهرماني جهان از سال 1973 آغاز شده كه در اين 22 دوره در بخش مردان، تيم ايران در سال 2011 و در بخش بانوان، چين در سال 2009 قهرمان جهان شدند و در بقيه سال‌ها كره‌جنوبي قهرمان شده است. حالا جمهوري آذربايجان در ادوار مختلف حضورش در مسابقه‌هاي قهرماني جهان، يك مدال طلا، يك نقره و هشت برنز كسب كرده است.
بعد از موفقيت‌هايي كه رضا مهماندوست همراه جمهوري آذربايجان كسب كرد در صفحه اينستاگرامش نوشت «به زودي خبرهاي خوبي مي‌شنويد».

 

كيميا عليزاده به مدال برنز بسنده كرد

كيميا عليزاده با شكست مقابل رقيب ژاپني خود از رسيدن به ديدار نهايي باز ماند و به مدال برنز بسنده كرد. عليزاده توانست به عنوان نخستين بانوي مدال‌آور بانوان ايران در تكواندو جهان لقب بگيرد. تكواندوكار وزن 57- كيلوگرم ايران، براي راهيابي به مرحله نيمه نهايي اين مسابقات، ابتدا به مصاف ماگدالنا لپروسكا از لهستان رفت و در پايان با نتيجه 10 بر صفر برنده شد، سپس در مرحله دوم با مارتينا زوبسيك از كرواسي، دارنده مدال برنز المپيك 2008 پكن رقابت كرد كه پس از تساوي 3-3 در راند طلايي به برتري رسيد و با شايستگي به مرحله سوم راه يافت. تكواندوكار ايران در سومين مبارزه نيز چينه لويس امريكايي را پس از تساوي 4-4، در راند طلايي از پيش رو برداشت و در ادامه، براي راهيابي به جمع چهار تكواندوكار برتر با جيد جونز انگليسي، قهرمان المپيك لندن و نفر اول رنكينگ المپيك و جهان رقابت كرد كه در پايان با يك رقابت نزديك 10 بر 9 به برتري رسيد و مدال برنز خود را قطعي كرد. اين نخستين مدال تاريخ تكواندوي بانوان ايران در مسابقات قهرماني جهان است. عليزاده براي رسيدن به مرحله فينال اين رقابت‌ها با مايو هامادا از ژاپن (نايب قهرمان دوره قبل مسابقات قهرماني جهان) مسابقه داد و با نتيجه پنج بر دو شكست خورد. به اين ‌ترتيب تيم ملي تكواندو بانوان با يك مدال برنز به كار خود در مسابقات جهاني پايان داد. تيم ملي تكواندو بانوان در پنج وزن نماينده داشت كه همه نمايندگان در مرحله مقدماتي حذف شدند.

نظر شما