شناسهٔ خبر: 52265311 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

موشک‌های انصارالله امارات را از شبوه بیرون کرد

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

کمتر از دو هفته بعد از دو حمله موشکی-پهپادی یمنی‌ها به امارات، گروه الویه العمالقه (تیپ‌های غول پیکر) که از مزدوران امارات در یمن است، از عقب‌نشینی نیروهایش از استان شبوه به سمت مواضع قبلی خود خبر داد.
گروه الویه دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تیپ‌های عمالقه موفق شدند پس از تصرف شهر‌های بیحان و حریب و آنچه را تأمین امنیت کامل استان شبوه خواندند، نیرو‌های خود را در این استان جابه‌جا کنند.» در این بیانیه آمده که الویه العمالقه پس از موفقیت بزرگی که در عملیات «طوفان جنوب» به دست آوردند، انتقال تیپ‌های خود را به لانه خود آغاز کردند. همزمان با فرار و عقب‌نشینی مزدوران تکفیری وابسته به امارات از استان شبوه رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز به صورت گسترده در شهرستان‌های بیحان و عین دست به پیشروی زده و مواضع جدیدی را تصرف کرده‌اند.
بیست و هفتم دسامبر (ششم دی‌ماه) این گروه شبه‌نظامی به دستور امارات نیرو‌های خود را با هدف آنچه آزادسازی شهر‌های استان شبوه از چنگ نیرو‌های حوثی خوانده بود، به این استان گسیل کرد. عملیات اماراتی‌ها در شبوه در شرایطی انجام شد که نیرو‌های تحت امر امارات موسوم به عمالقه و انصارالله از سال ۲۰۱۹ بر اساس قرارداد آتش‌بس رسمی میان دو طرف، از درگیری با یکدیگر خودداری می‌کردند. امارات با عملیات در شبوه، کوشید با گشودن یک جبهه فرعی پیش روی انصارالله، آزادی‌سازی مأرب را که از چندین هفته قبل در محاصره یمنی‌ها قرار گرفته بود، تحت تأثیر قرار دهد. انصارالله این عهدشکنی امارات را با دو حمله پهپادی موشکی به ابوظبی پاسخ داد که طی دو دو شنبه متوالی (۴ بهمن و ۲۷ دی ۱۴۰۰) پاسخ داد و حالا به فاصله کمتر از دو هفته، نیرو‌های اماراتی مزدوران خود را از شبوه عقب کشیدند. پیش از این، «ابراهیم الدیلمی» سفیر یمن در ایران تأکید کرده بود که تا زمانی که متجاوزان از یمن عقب‌نشینی نکنند و محاصره این کشور پایان نیابد، ضربات به کشور‌های متجاوز ادامه خواهد داشت. الدیلمی در گفتگو با شبکه «المسیره» درباره دلیل حملات امارات به استان شبوه طی چند هفته اخیر گفت: قدرت‌های متجاوز به دنبال دستاورد نظامی در میدان نبرد بودند و از همین رو امارات مزدوران خود را از ساحل غربی به شبوه اعزام کرد. او افزود: تشدید تنش ابوظبی در یمن با تصمیم جسورانه و شجاعانه در هدف‌گیری امارات مقابله شد و روشن شد که امارات هم در بین قدرت‌های متجاوز علیه یمن، ضعیف و متزلزل است. الدیلمی با تأکید بر اینکه به دنبال ضربات نیرو‌های مسلح یمن به امارات این کشور خود را در موضع خفت و خواری می‌بیند، گفت: «این امر موجب دگرگون شدن معادلات می‌شود.» در این بین تهدید آشکار سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن مبنی بر حمله به نمایشگاه جهانی اکسپو نیز بی‌تأثیر نبوده است. برخی منابع می‌گویند که در عقب‌نشینی امارات، ایران نیز از طریق رایزنی از مجاری وزیر خارجه قطر نقش‌آفرینی کرده است. با عقب‌نشینی امارات از شبوه، احتمالاً انصارالله دوباره بر آزاد‌سازی مأرب متمرکز خواهد شد.

نظر شما