شناسهٔ خبر: 52239806 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در پی ارتحال آیت الله گرایلی:

مسئولین حوزوی و کشوری ارتحال آیت الله گرایلی را تسلیت گفتند

در پی ارتحال آیت الله گرایلی، مسئولین حوزوی و کشوری در گذشت این عالم ربانی و مبارز انقلابی را در پیام هایی تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، تشییع پیکر مرحوم آیت الله حاج شیخ حسین گرایلی از علما و اساتید حوزه‌ علمیه خراسان روز پنجشنبه با حضور جمعی از علما، اساتید و روحانیان از مهدیه مشهد به سمت حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) انجام و پس از قرائت نماز توسط آیت الله سیدان در صحن کوثر، در دارالعباده حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.


آیت الله گرایلی حاج حسین گرایلی از مبارزان انقلابی در سال ۱۳۲۲ در استان مازندران دیده به جهان گشود و معارف دینی را در مشهد در محضر اساتیدی، چون آیات عظام میلانی، میرزا هاشم قزوینی، میرزاجواد آقای تهرانی وآیت الله فلسفی فرا گرفت. وی نقش موثری در مبارزات علیه رژیم ستمشاهی داشت و از سال ۵۸ هم، مسوولیت حوزه علمیه خراسان بزرگ را به مدت هفده سال برعهده داشت.

 

پیام های تسلیت برخی از مسئولان حوزوی و کشوری:

آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با صدور پیامی درگذشت آیت الله گرایلی را تسلیت گفته و در پیام خود آورده است: رحلت جانگداز عالم جلیل القدر مرحوم آیت‌الله گرایلی موجب تأثر خاطر گردید. فقدان استاد برجسته فقه و تفسیر، شخصیت هدایتگر و سازنده در حوزه تبلیغ، روحانی انقلابی و مقاوم در خط ولایتمداری در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی در درازای عمر انقلاب اسلامی همان رخنه غیرقابل ترمیم در اسلام است که مقام عصمت فرمودند «ثلم فی الاسلام ثلمة لا یسدها شئ».


عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزوده است: "مصیبت وارده را به حوزه علمیه استان و بیت معظم آن مرحوم به ویژه فرزندان فاضل و برومند ایشان تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات آن فقید سعید را از درگاه خدای متعال مسئلت می‌ نمایم".


همچنین، آیت الله عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان در پیامی ارتحال عالم ربانی و استاد انقلابی، آیت الله گرایلی را تسلیت گفت. متن پیام مدیر حوزه علمیه خراسان به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ
درگذشت عالم ربانی و روحاني وارسته، آیت الله گرایلی که از مفاخر و اساتيد برجستۀ حوزه علمیه خراسان بوده و عمر شریف شان را در راه ترویج معارف ائمه هدی علیهم السلام و خدمت به اهل علم و عموم مؤمنین صرف نمود و از خدمتگزاران صادق دین و مذهب بود، موجب تاثر و تاسف گردید.


ارتحال این استاد انقلابي و روحانی پارسا را به علما، اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه خراسان و بیت شریف و به ویژه فرزندان فاضل و دانشمند آن مرحوم، تسليت عرض می کنم و علودرجات برای آن فقید سعید، و صبرجمیل و اجر جزیل را برای خانواده آن عالم بزرگ، ازدرگاه خداوند متعال مسئلت دارم. 

 

حجت الاسلام و المسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان نیز با صدور پیامی درگذشت عالم پرهیزگار مرحوم آیت‌الله حاج شیخ حسین گرایلی را تسلیت گفت که متن پیام حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
با تأثر و اندوه، درگذشت عالم ربانی، انقلابی و با اخلاص آیت‌الله گرایلی رضوان‌الله تعالی علیه را به بیت شریف، فرزندان محترم، شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. این شخصیت عزیز عمر بابرکت خویش را در راه نشر معارف دین و فقه اهل‌بیت عصمت و طهارت و خادمی حضرت رضا علیه‌السلام در کسوت امام جماعت حرم مطهر سپری کرد و همواره تلاش‌ها و یاد و خاطره‌اش در بین زائران و خادمان بارگاه منور رضوی زنده خواهد بود.


در جوار مضجع شریف و نورانی حضرت ثامن‌الحجج (علیه آلاف التحیّة و الثناء) رحمت و رضوان الهی را برای آن عالم متقی از خداوند منان مسألت می‌نمایم.
 

همچنین، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت آیت‌الله گرایلی از مبارزان، مبلغان و علمای برجسته حوزه‌های علمیه خراسان را تسلیت گفت که متن پیام رئیس‌جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم وارسته، حضرت آیت‌الله حاج شیخ حسین گرایلی، از مبارزان و علمای برجسته حوزه‌های علمیه خراسان، موجب تأثر خاطر گردید.
این عالم انقلابی و پارسا در سالیان متمادی از عمر شریف خود، در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله در سنگر امام جماعت حرم مطهر رضوی، مدیریت حوزه علمیه خراسان بزرگ، مسئولیت امور اهل سنت خراسان رضی و شرق کشور و نیز فعالیت‌های تبلیغی در داخل و خارج کشور، منشأ خدمات ارزشمندی شد که ثمرات آن ماندگار خواهد بود.
اینجانب ضایعه فقدان این روحانی پرهیزگار را به مردم ولایتمدار خراسان، حوزه‌های علمیه، شاگردان، علاقه‌مندان به خصوص بیت مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همنشینی با اولیای الهی مسئلت دارم.

 

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی ارتحال آیت الله گرایلی را تسلیت گفته و آورده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

ارتحال روحانی گرانقدر آیت‌الله حاج شیخ حسین گرایلی از علمای برجسته خراسان موجب تاسف و تاثر گردید. این عالم مُهذب در سراسر عمر پربرکت خویش به گسترش و نشر معارف دینی و علوم اسلامی در داخل و خارج‌کشور، ترویج شعائر اهل‌ بیت علیهم‌السلام و تربیت طلاب علوم دینی اهتمام داشتند و در مناصب مختلف اعم از امامت جماعت حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، مدیریت حوزه علمیه و عضویت در شورای مدیریت حوزه‌های علمیه‌ ، منشأ خدمات و برکات وافره بودند.


ضمن عرض تسلیت این ضایعه به روحانیت معزز، حوزه‌های محترم علمیه و مردم شریف شهر مشهد، شاگردان و بیت مکرم ایشان، برای آن عالم جلیل‌القدر علو درجات و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.​

 

شییع پیکر آیت الله گرایلی فردا پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ در ساعت ۹ صبح از محل مهدیه به سمت حرم مطهر رضوی انجام و در رواق دارالعباده در جوار مضجع منور امام رضا علیه السلام به خاک سپرده می شود.
دفتر ارتباطات و رسانه حوزه علمیه خراسان به منظور تکریم و بزرگداشت اساتید معظم از عموم حوزویان دعوت می کند در این مراسم شرکت فرمایند.

گفتنی است؛ مجلس ترحیمی روز پنجشنبه ۷ بهمن بعد از نماز مغرب وعشا از سوی نماینده ولی فقیه در استان، شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان و تولیت آستان قدس رضوی در رواق امام خمینی ره حرم مطهر رضوی برگزار شد؛ همچنین مجلس ترحیم دیگری نیز امروز جمعه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ در محل مهدیه واقع در خیابان امام رضا علیه السلام برگزار می شود.

 

پایان پیام/648

نظر شما