شناسهٔ خبر: 68252487 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد

تجهیز و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری گیلان

طاهره رفعتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه طرح تجهیز و یکپارچه سازی اراضی را در ۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان اجرایی کردیم، گفت: ۱۳۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۰، ۷۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۱ و ۶۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ اجرایی شده است.

صاحب‌خبر -

صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا، زراعت برنج را یکی از فعالیت های مهم کشاورزی در استان گیلان دانست و اظهار کرد: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که در سال زراعی جاری ۹۸ درصد این اراضی زیر کشت رفت.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان در مرحله رسیدگی و برداشت است، افزود: در ۶۵ هزار هکتار، برداشت برنج انجام شده که ۵۸ هزار هکتار آن به صورت مکانیزه بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ناوگان مکانیزاسیون استان را دارای ۴۸۰۰ دستگاه کمباین برداشت برنج دانست و عنوان کرد: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، کار برداشت برنج به سرعت انجام خواهد شد.

محمدی از تعیین نرخ برداشت شالی از شالیزار با کمباین و تبدیل شلتوک به برنج در شالیکوبی توسط ستاد تنظیم بازار استان خبر داد و متذکر شد: کمباین داران در مزارع ایستاده برای هر ۲۰ کیسه برداشت، یک کیسه دستمزد دریافت می‌کنند که این میزان در مزارع نیمه ورس(خوابیده) معادل یک کیسه به ازای هر ۱۸ کیسه است.

وی دستمزد برداشت برنج در مزارع کاملا خوابیده را یک به ۱۶ کیسه دانست و بیان کرد: گیلان ۱۴۲۵ واحد شالیکوبی دارد که کار تبدیل شلتوک به برنج از طریق خشک کردن و سفید کردن و پوست گرفتن را انجام می دهند. در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان، به دنبال تجهیز واحدهای سنتی به تکنولوژی‌های روز جهت کاهش ضایعات هستیم و تسهیلات تبصره‌ای را به شالیکوبی‌ها پرداخت می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ۷۰۰ شالیکوبی استان را در مرحله مدرن سازی دانست و تاکید کرد: از این تعداد، ۳۹۵ شالیکوبی مدرن شده اند؛ این در حالی است که نرخ تبدیل هر کیلوگرم شلتوک به برنج در شالیکوبی های سنتی ۲۸۵۰ تومان و در شالیکوبی‌های مدرن ۲۸۵۰ تومان است.

محمدی، ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان را دارای قابلیت تجهیز و یکپارچه سازی دانست و گفت: طرح تجهیز را در ۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان اجرایی کردیم که ۲۶۰۰ هکتار آن طی سه سال گذشته انجام شده است؛ همچنین مطالعات طرح تجهیز ۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان آماده بوده و متناسب با تخصیص اعتبار پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه طرح تجهیز و یکپارچه سازی اراضی علاوه بر کاهش هزینه های تولید و مدیریت منابع آب، زمینه ورود مکانیزاسیون به مزارع را فراهم می کند، ادامه داد: با توجه به تنش‌های منابع آبی، با استفاده از ناوگان مکانیزاسیون می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان، فرایند آماده سازی شالیزار و نشاء و برداشت را انجام دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین از اجرای مدیریت تلفیقی محصول(ICM) در بیش از ۱۰۰۰ هکتار از شالیزارهای استان برای نخستین بار در سال جاری خبر داد و تاکید کرد: یکی از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی، ارتقای سلامت محصولات کشاورزی از طریق کاهش مصرف نهاده هاست که حمایت از محیط زیست و سلامت مواد غذایی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به مشارکت ۸۷۹ کشاورز در کشت برنج به روش «ICM»، عنوان کرد: مدیریت تلفیقی محصول را از برنج آغاز کردیم و به زودی در محصولات صادراتی گیلان همچون کیوی و فندق نیز اجرا می‌شود.

محمدی هدف از کشت «ICM» را ارتقای سلامت محصول با رویکرد تصاحب بازارهای داخلی، منطقه ای و بین المللی دانست و اظهار کرد: فاکتورهای مبارزه بیولوژیکی با آفات در این محصولات رعایت شده و کود و نهاده‌های گیاه پزشکی را متناسب با نیاز هر محصول استفاده خواهیم کرد و لذا به دنبال معرفی گیلان به عنوان استان پیشرو در تولید محصولات «ICM» هستیم.

وی رفع ناترازی بازار برنج را در گرو مدیریت واردات دانست و خاطرنشان کرد: ۱۹ استان برنج خیز داریم و لذا باید آمار تولید برنج در کشور را مشخص و میزان کسری را محاسبه کنیم و براساس کسری، ثبت سفارش واردات داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه با پیگیری های استان گیلان در سال جاری شاهد اجرای ممنوعیت چهار ماهه واردات برنج خواهیم بود، متذکر شد: یکی از شروط آغاز به کار وزیر جهاد کشاورزی، تنظیم بازار برنج و چای با واردات معقولانه است.

محمدی در پایان از افزایش سطح سواد و دانش کشاورزان گیلانی گفت و با اشاره به کاهش چشمگیر آتش زدن کاه و کلش و سایر بقایای حاصل از برداشت برنج در شالیزارها، عنوان کرد: گیاه برنج در شالیزار بخش زیادی از عناصر غذایی را از طریق ریشه و خاک جذب می‌کند و لذا با برگرداندن این مواد به خاک، تقویت مواد آلی شالیزار و افزایش کارایی کودها و جذب حداکثری آب و ارتقای حاصلخیزی خاک را رقم می‌زنیم؛ البته کشاورزان می‌توانند از کاه و کلش به عنوان خوراک دام نیز استفاده کنند.

انتهای پیام

نظر شما