شناسهٔ خبر: 52235497 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معرفی مساجد تاریخی استان تهران/

مسجد قبا؛ پایگاه مهم در مبارزه علیه رژیم پهلوی

مسجد قبا به همت مهندس عبدالمجید نقره‌کار طراحی و ساخته شده است، این مسجد از ابتدای تاسیس، به دلیل حضور آیت‌الله مفتح در آ‌ن از پایگاه‌های مهم مبارزه علیه رژیم پهلوی بود و در پیروزی انقلاب اسلامی هم نقش قابل توجهی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان ، مسجد قبا مسجدی است که در خیابان شریعتی تهران و در نزدیکی حسینیه ارشاد قرار دارد. این مسجد در سال های دهه پنجاه توسط سید محسن هزاوه ای همدانی بنیانگذاری شد. شهید آیت الله محمد مفتح از اولین امامان جماعت این مسجد بود.

 

مسجد قبا به همت مهندس عبدالمجید نقره کار که مدتی هم رییس دانشگاه علم و صنعت بود، طراحی و ساخته شده است و از جمله فعالیت‌های مهم آن می‌توان به تأسیس صندوق قرض‌الحسنه در سال 1354 ‌و نیز تشکیل ستاد جهیزیه در سال 1368 که هنوز هم فعال هستند، برای کمک به نیازمندان اشاره کرد.‌

 

در سال 1353 مسجد قُبا به امامت آیت‌الله شهید مفتح به طور رسمی گشایش یافت‌، این مسجد از ابتدای تاسیس، به دلیل حضور آیت‌الله مفتح از پایگاه‌های مهم مبارزه علیه رژیم پهلوی بود. این مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی نقش قابل توجهی داشت، تا جایی که قبل از پیروزی انقلاب با حساسیت رژیم پهلوی رو به رو شد و آیت الله مفتح با حرکت های انقلابی خود در آن توانست گام‌هایی اساسی در آگاه سازی نسل جوان بر دارد.

 

آیت‌الله مفتح (ره) که از یاران و شاگردان حضرت امام‌خمینی (ره) بود، مسجد قبا را به مهمترین مرکز حضور گسترده توده‌های انقلابی مبدل ساخته بود که در مناسبت های دینی هزاران نفر از مردم تهران را گردهم می‌آورد و ضمن انجام فریضه‌های دینی، پیام امام (ره) و انقلاب اسلامی را در میان مردم منتشر می‌ساخت.

 

 

 

 

در حالی که حوادث و رویدادها یکی پس از دیگری ایران را به انقلاب نزدیک‌تر می‌کرد، نقش مسجد  با و امام جماعت آن در تعمیق حرکت اسلامی در میان توده‌های مردم مومن قابل بررسی و دقت است، آیت‌الله مفتح به تأسی از تجربه موفق ماه رمضان 1356 (برگزاری نماز عید فطر با جمعیت بسیار و در ادامه انجام راه پیمایی گسترده مردمی) برنامه‌های تازه‌تری برای ماه رمضان سال 1357 (مرداد و شهریور) تدارک دید و اولین اخبار از مواضع و اعلامیه‌های حضرت امام خمینی(ره)، جامعه روحانیت مبارز، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، بازار و. . . در مسجد قبا به اطلاع مردم می‌‌رسید.

 

 

 

علاوه بر این، خرید و اجاره منازل برای مخفی کردن افراد مبارز و برپایی جلسات انقلابی و پناه دادن به افراد زخمی و مجروح از دیگر اقدامات خدماتی و حمایتی مسجد قبا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود، از سال 1368 بنا بر نیاز و ضرورت‌های اجتماعی برای کمک به نیازمندان برای خرید جهیزیه ستاد جهیزیه در این مسجد فعال شد.
 
 
 
 

 

در سال‌های پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس نیز این مسجد در یاری رزمندگان اسلام از پای ننشست و با پایان یافتن جنگ تحمیلی در سال 1368، 4 هزار و 500 مترمربع دیگر به مساحت آن اضافه شد و هم اکنون این مسجد در سه طبقه دایر است‌ که طبقه همکف آن شبستانی به مساحت 600 مترمربع و نیم طبقه بالای آن نیز مخصوص بانوان است.

 
علاوه بر تأسیس صندوق قرض‌الحسنه، تشکیل ستاد جهیزیه، ساخت مسجد در مناطق محروم و روستایی نیز در این مسجد مورد توجه قرار گرفت.
 
 
 
 
 
 

برای تهیه جهیزیه برای محرومین برخی از جهیزیه‌های تهیه شده در این مسجد با نیت خیر، توسط خیرین تهیه می‌شوند و بسیاری از افراد خیر و مددکاران اجتماعی نیز به ستاد جهیزیه مراجعه می‌کنند و تامین جهیزیه یک یا چند نفر را متقبل و با پرداخت مبالغی برای هر یک از کالاهای جهیزیه بانی این امر خیر می‌شوند.

 

 

 

 

پایان پیام/40

نظر شما