شناسهٔ خبر: 52229131 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تلاش ها برای جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین/ حمایت چین از مسکو

در حالی که روسیه اتهامات جدیدی را علیه غرب مطرح می کند، مذاکرات در پاریس براى حل و فصل بحران اوکراین در جریان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از واشنگتن پست نمایندگان ارشد فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین روز چهارشنبه در تلاشی برای احیای روند متوقف شده صلح اوکراین در پاریس گرد آمدند، زیرا تحلیلگران هشدار می‌دهند که تشدید تنش نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین به مرحله پیشرفته‌تری می‌رود. 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز چهارشنبه بدون ارائه هیچ مدرکی در مورد این اتهام، غرب را به تامین تسلیحات هسته‌ای کی یف متهم کرد. ایالات متحده و متحدانش اذعان کرده‌اند که تنها سلاح‌های متعارف برای دفاع اوکراین فراهم کرده‌اند.

لاوروف گفت: روسیه در این شرایط بیکار نخواهد ماند. او در صحبت با دومای دولتی، مجلس سفلی روسیه، گفت: ذکر تمرینات تحریک آمیز فزاینده ای که در نزدیکی مرزهای ما برگزار می شود، کشاندن رژیم کی یف به مدار ناتو، تامین سلاح های هسته ای آن، و فشار برای تحریکات مستقیم آن علیه فدراسیون روسیه کافی است.

در پاریس، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای یک راه‌حل دیپلماتیک در مذاکرات چهارجانبه شامل فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین فشار می‌آورد. ماکرون همچنین روز جمعه در یک تماس تلفنی پیشنهاد خود را برای کاهش تنش به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ارائه خواهد کرد.

مسکو بیش از 100000 نیرو و تجهیزات نظامی را در نزدیکی اوکراین جمع آوری کرده است و تمرینات نظامی همزمان برگزار می کند، زیرا دو هفته دیپلماسی شاتل در سطح بالا نتوانسته بحران را در مورد درخواست اصلی مسکو برای جلوگیری از عضویت اوکراین و دیگر کشورها در ناتو حل کند.

لفاظی های مقامات مسکو به طور فزاینده ای ستیزه جویانه شده است زیرا روسیه تعداد نظامی خود را در نزدیکی اوکراین افزایش داده است و به طور پیوسته فشار بر واشنگتن و ناتو برای پذیرش خواسته هایش را تشدید می کند.

پوتین ماه گذشته کی یف را به "نسل کشی" در منطقه جدایی طلب دونباس در شرق اوکراین متهم کرد، در حالی که سایر مقامات هشدار داده اند که این رویارویی می تواند به سناریویی شبیه به بحران موشکی کوبا در سال 1962 تبدیل شود، همان زمانی که جهان پس از اتحاد جماهیر شوروی به سمت جنگ هسته ای پیش رفت. 

اوکراین در سال 1994 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ازای تضمین های امنیتی روسیه، ایالات متحده و بریتانیا، سلاح های هسته ای خود را کنار گذاشت. واشنگتن سلاح هایی را برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود در صورت حمله ارسال کرده است، از جمله یک محموله 79 تنی در روز سه شنبه که شامل 300 موشک ضد تانک جاولین است.

لاوروف گفت واشنگتن هر کاری که ممکن است برای تضعیف روبل و تخلیه ذخایر ارز خارجی روسیه انجام می دهد. او هشدار داد که اگر غرب به "تجاوز" خود به روسیه ادامه دهد، مسکو پاسخ خواهد داد.

بازارهای روسیه در روزهای اخیر سقوط کرده اند و روبل در واکنش به ترس از وقوع جنگ بزرگ در مرزهای اروپا به شدت سقوط کرده است.

ماکرون در حال اصرار بر نقش فعال‌تر اروپا در حل بحران امنیتی است، زیرا ایالات متحده به دنبال حفظ اتحاد فراآتلانتیک در مورد تحریم‌های سخت برای جلوگیری از حمله جدید روسیه به اوکراین است.

اما با رد قاطعانه ناتو در مورد درخواست‌های کلیدی روسیه - از جمله پایان دادن به گسترش ناتو و خروج نیروها و تجهیزات ناتو از شرق اروپا - تردیدها در مورد اینکه آیا تلاش‌های فرانسه برای احیای روند صلح اوکراین می‌تواند به کاهش تنش کمک کند، وجود دارد.

ایالات متحده روز سه‌شنبه هشدار داد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، ممکن است سخت‌ترین تحریم‌های خود را علیه روسیه اعمال کند، زیرا واشنگتن تلاش می‌کند متحدان اروپایی را برای یک بحران احتمالی سوخت که توسط کرملین آغاز شده است، آماده کند.

یک مقام ارشد دولت روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که دولت بایدن "آماده اجرای تحریم هایی با پیامدهای عظیم است که در سال 2014 در نظر گرفته نشد"، زمانی که روسیه کریمه را از اوکراین ضمیمه کرد.

این مقام  کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، گفت: تحریم ها  می‌تواند شامل استفاده از کنترل صادرات باشد که بخش‌هایی از فناوری و صنایع هوافضای روسیه را فلج می‌کند، در حالی که روس‌ها را از برخی کالاهای مصرفی فناوری محروم می‌کند. چنین اقدامی تنها یک بار علیه شرکت فناوری چینی هواوی به کار گرفته شده است.

 بایدن رئیس جمهور آمریکا همچنین نسبت به تحریم های شخصی علیه پوتین هشدار داد که اقدامی بی سابقه علیه رهبر یک قدرت بزرگ است. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه گفت که بریتانیا و ایالات متحده درباره محدود کردن استفاده روسیه از سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت گفتگو کرده اند. او گفت که چنین اقدامی "یک سلاح بسیار قوی خواهد بود" و خاطرنشان کرد که همکاری ایالات متحده برای انجام چنین اقدامی ضروری است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت تهدیدات تحریمی آمریکا "مخرب" است. ماکرون و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه از راه‌حل دیپلماتیک برای بحران حمایت کردند، اما تاکید کردند که قدرت‌های غربی بر سر تحریم‌های شدید علیه روسیه در صورت تهاجم روسیه متحد هستند.

پاریس برای تقویت مجدد مذاکرات فرمت نرماندی، تلاشی طولانی مدت اما متوقف شده برای صلح با مشارکت فرانسه، آلمان، اوکراین و روسیه برای اجرای توافقنامه صلح مینسک در سال 2015 و حل مناقشه هشت ساله در شرق اوکراین تلاش می کند. مشاوران سیاسی چهار کشور روز چهارشنبه در پاریس گردهم می آیند.

اوکراین و روسیه یکدیگر را به نقض توافق مینسک متهم می کنند، توافقی که در پایان دادن به جنگ بر سر دو منطقه جدایی طلب مورد حمایت روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین شکست خورده است. این درگیری از سال 2014، مدت کوتاهی پس از الحاق کریمه توسط روسیه و کشته شدن بیش از 13000 نفر، شدت گرفته است.

بر اساس بیانیه روز دوشنبه کاخ الیزه، مکرون مصمم است از تمام منابع دیپلماسی برای حفظ ثبات اروپا و نشان دادن همبستگی و آمادگی خود برای حمایت از کشورهای اتحادیه اروپا که برای امنیت آنها نگران هستند استفاده کند.

 اما اختلافات ریشه‌دار بین روسیه و اوکراین، یک پیشرفت سریع را بعید می‌سازد، موضعی که با اصرار روسیه مبنی بر اینکه جنگ یک درگیری داخلی اوکراین است، که مسکو طرف آن نیست، پیچیده‌تر می‌شود.

مقامات مسکو اصرار دارند که بحران بین روسیه و ناتو به هدف اوکراین برای پیوستن به ناتو محدود نمی شود، بلکه خواست روسیه برای خارج کردن تمام نیروها و تجهیزات ناتو از اروپای شرقی است.

در حالی که روسیه تمرین‌های نظامی همزمان با استقرار موشک‌های تاکتیکی را در سراسر کشور برگزار می‌کند، مقامات مسکو هرگونه طرح حمله به اوکراین را تکذیب می‌کنند و بر حق این کشور برای استقرار ارتش خود در هر کجای روسیه که مایل است اصرار دارند.

روسیه همچنین تهدید کرده است که در صورت اعمال تحریم ها، عرضه گاز طبیعی خود به اروپا را قطع خواهد کرد. این اقدام ضربه مهمی به متحدان ایالات متحده در این قاره خواهد بود - که برای تامین حدود 40 درصد از نیاز گاز طبیعی خود به روسیه متکی هستند - و می تواند یک بحران جهانی انرژی ایجاد کند.

برخی از رهبران اروپایی، به‌ویژه آنهایی که روابط نزدیک‌تری با روسیه دارند، نسبت به رویارویی مستقیم با کرملین ابراز بی‌میلی کرده‌اند. مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند که محدود کردن صادرات گاز به روسیه نیز آسیب می رساند، اما دولت بایدن با این وجود برای این سناریو آماده می شود.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که دولت با کشورها و شرکت‌های سراسر جهان برای تضمین امنیت عرضه و کاهش شوک‌های قیمتی که بر مردم آمریکا و اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد، کار می‌کند. بایدن قصد دارد روز دوشنبه در کاخ سفید میزبان شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع در جهان باشد. دولت گفت که این دو قرار است در مورد "تضمین ثبات عرضه جهانی انرژی" و انتقال گاز قطر به اروپا گفتگو کنند.

با افزایش تنش ها، مسکو و واشنگتن یکدیگر را به دامن زدن به ترس از یک جنگ همه جانبه متهم کرده اند. مقامات آمریکایی گفته اند که هیچ برنامه ای برای افزایش حضور نظامی این کشور در اوکراین وجود ندارد، جایی که حدود 200 سرباز آمریکایی در حال آموزش و مشاوره به نیروهای اوکراینی هستند، اما واشنگتن اشکال دیگر کمک ها را افزایش داده است. در فرودگاه بین‌المللی Boryspil در خارج از کی یف روز سه‌شنبه، پرسنل اوکراینی حدود 300 موشک Javelin، سلاح‌های تهاجمی چندمنظوره شانه‌پرتاب و سنگر شکن‌هایی را که از ایالات متحده آمده بودند، تخلیه کردند. سایر اعضای ناتو نیز در حال ارسال تجهیزات نظامی برای کمک به دفاع از اوکراین هستند که عضو ائتلاف نظامی غرب نیست.

بایدن گفت که ممکن است نیروهای آمریکایی را «در کوتاه مدت» مستقر کند، زیرا مستقر کردن آنها «زمان می‌برد».او اصرار داشت که چنین اقدامی "تحریک آمیز" نخواهد بود، ادعایی که مسکو آن را رد کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه از مردم آنجا خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و به آنها گفت که «قلب خود را از وحشت محافظت کنید».

با این حال، مقامات ایالات متحده همچنان نگران حضور فزاینده بیش از 100000 سرباز روسی در امتداد مرزهای اوکراین هستند. کریستینا کوین، دیپلمات ارشد ایالات متحده در اوکراین، درگفتگو با  شبکه ای بی سی نیوز گفت: این مانند یک تفنگ به سر اوکراین است و ما فکر نمی کنیم که اوکراین باید با تفنگ پر در سر خود زندگی کند.

 

 

تحولات جدید

 

جدایی طلبان شرق اوکراین خواستار سلاح‌های مدرن از روسیه شدند

  نماینده اصلی جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین امروز پنجشنبه از مسکو خواست تا برای مقابله با نیروهای دولتی اوکراین، سلاح‌های مدرن در اختیار آنها قرار دهد. 

دنیس پوچیلین گفت که  در دونتسک نیازمند دفاع از خود در برابر «بیرق‌دار»‌ها هستند.

دونتسک در شرق اوکراین با بیش از یک میلیون نفر جمعیت یکی از پایگا‌های اصلی تجزیه طلبان روس زبان است. بیرق‌دار نیز اشاره به پهپادهای ساخت ترکیه است که ارتش اوکراین برای مقابله با تجزیه طلبان خریداری کرده است.

خبرگزاری ریانووستی روسیه که این خبر را منتشر کرده با اشاره به نقاط ضعف نیروهای تجزیه طلب گفته این ضعف‌های دفاعی در حالی است که آمریکا و بریتانیا انواع سلاح‌های مدرن نظامی را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

نماینده تجزیه طلبان شرق اوکراین گفت که نمی‌خواهد نوع سلاح‌هایی که نیاز دارند را فهرست کند اما می‌گوید که به برخی از سلاح‌ها با تکنولوژی بالا مثل سلاحی برای مقابله با پهپادهای بیرقدار نیاز دارند.

حزب «روسیه متحد» که حزب حاکم بر روسیه است دیروز چهارشنبه از مقامات کرملین خواست تا به جدایی طلبان شرق اوکراین که از سال ۲۰۱۴ مناطقی از این کشور را در اختیار دارند، کمک‌های نظامی کند.

کی‌یف و متحدان غربی آن مدت‌ها است که مسکو را به حمایت نظامی و مالی از جدایی‌طلبان طرفدار روسیه متهم می‌کنند، کرملین اما همواره این موضوع را رد کرده است.

درخواست روز گذشته حزب حاکم روسیه نشان دهنده تغییر در موضع رسمی این کشور است.

جدایی طلبان و مقامات روسیه در حال حاضر دولت اوکراین را به برنامه ریزی برای حمله به شرق این کشور و مناطق تحت کنترل جدایی طلبان متهم می کنند، در حالی که اوکراین و کشورهای غربی ها از حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین متهم می‌کنند.

حمایت چین از «نگرانی‌های منطقی روسیه» در خصوص اوکراین

  وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی‌اش از «نگرانی‌های منطقی روسیه در خصوص اوکراین» حمایت کرد و از همه طرف‌ها خواست تا از انجام کارهایی که منجر به افزایش تنش‌ها می‌شود، خودداری کنند.

آقای وانگ با اشاره به مخالفت روسیه با گسترش ناتو در شرق اروپا به بلینکن گفت که «امنیت یک کشور نمی‌تواند به قیمت نادیده گرفتن امنیت دیگر کشورها باشد و امنیت منطقه‌ای را نمی‌توان با تقویت و یا گسترش بلوک‌های نظامی تضمین کرد.»

ایالات متحده به روسیه هشدار داده است که به اوکراین حمله نکند و از هر دو کشور روسیه و اوکراین خواسته تا به پیمان‌های مینسک ۱ و ۲ که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ امضا شدند بازگردند، به ویژه در خصوص تجزیه طلبان شرق اوکراین.

روسیه اما مجموعه‌ای از اقدامات نظامی و سیاسی تعیین شده در توافقنامه مینسک ۲ را به بهانه اینکه طرف درگیری نیست، نادیده می‌گیرد.

وزیر خارجه چین در گفتگوی تلفنی خود راه حل مسئله اوکراین را بازگشت به یک توافقنامه جدید مینسک - نقطه آغاز - دانست و گفت: «توافق جدید مینسک که به تصویب شورای امنیت رسید، یک سند سیاسی اساسی است که همه طرف‌ها آن را به رسمیت می‌شناسند و باید به طور موثر اجرا شود. تا زمانی که تلاش‌ها در راستای جهت و روح این توافق باشد، چین از آن حمایت خواهد کرد

 

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما