شناسهٔ خبر: 52207830 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رئیس جمهور فرانسه روسیه را تهدید کرد!

رئیس‌جمهوری فرانسه هشدار داد که هزینه حمله به اوکراین برای روسیه «بسیار زیاد» خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که پس از دیدار با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان سخن می‌گفت در عین حال اظهار داشت که روز جمعه با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود گفتگو خواهد کرد. امانوئل ماکرون همچنین تاکید کرد که کشورهای اروپایی در قبال بحران اوکراین «کاملا متحد» و «هماهنگ» هستند.

رئیس‌جمهوری فرانسه که به دنبال مذاکره بین روسیه و اتحادیه اروپا بر سر اوکراین است با لحنی انتقادآمیز درباره گفتگوها بین واشنگتن و مسکو گفت: «آیا گفتگوهای بین ایالات متحده و روسیه چیز خوبی است؟ بله؟ این گفتگوها نتیجه مشخصی داشته است؟ من چیزی ندیدم.»

وی همچنین چهارچوب مذاکرات نورماندی (با حضور فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین) را تنها چهارچوب سیاسی برای حل بحران کنونی توصیف کرد.

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که واشنگتن در صورت حمله روسیه به اوکراین آماده است تا تحریم‌هایی را علیه شخص ولادیمیر پوتین وضع کند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزود که قصد اعزام نظامیان آمریکایی یا ناتو را به اوکراین ندارد. این در حالی است که نظامیان روسیه روز سه‌شنبه رزمایش‌هایی را در شبه‌جزیره کریمه و در نزدیکی مرز اوکراین انجام دادند. همزمان با این رزمایش‌ها آمریکا یک محموله تجهیزات نظامی آمریکا ارسالی به اوکراین را در خاک این کشور تخلیه کرد.

 

اهرم‌های اقتصادی آمریکا و روسیه در بحران اوکراین

آمریکا و متحدانش امیدوار هستند تا با تهدید به وضع تحریم‌های اقتصادی گسترده بتوانند مسکو را از حمله نظامی به اوکراین منصرف کنند. این در حالی است که بازار سهام مسکو و ارزش روبل از هم‌اکنون تحت تاثیر این تهدیدها قرار گرفته است. واشنگتن احتمال ممنوعیت مبادله با دلار آمریکا برای بانک‌های روسی را در دست بررسی دارد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است که واشنگتن بر این باور است که می‌تواند با گزینه‌های جایگزین بخش قابل توجهی از گاز صادراتی روسیه به اروپا را جبران کند. این سخنان در حالی بیان می‌شود که واردات گاز از روسیه بیش از ۴۰ درصد از نیاز اروپایی‌ها را تشکیل می‌دهد.

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، واشنگتن تحریم‌هایی را علیه شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه وضع خواهد کرد.

این هشدار در حالی داده می‌شود که غرب همچنان به تجهیز نظامی اوکراین و همزمان آماده باش نیروهای خود برای پشتیبانی از این کشور در قبال حمله احتمالی ادامه می‌دهد و در کنار آن، خود را برای شوک تامین انرژی که احتمالا در پی این حمله روی خواهد داد نیز آماده می‌کند.

وضع تحریم‌هایی که مستقیما رهبران خارجی را هدف قرار دهد، اقدامی نادر است اما بی‌سابقه نیست. پیش از این نیکلاس مادورو، بشار اسد و معمر قدذافی، رؤسای جمهور کنونی یا پیشین ونزوئلا، سوریه و لیبی نیز تحریم شده بودند.

مسکو کشورهایی را که پیش از این عضو اتحاد جماهیر شوروی بودند، حائلی میان خود و غرب می‌داند و خواستار تضمین‌های امنیتی از سوی رقبای خود از جمله ناتو در این موضوع است که آنها هرگز قدرت نظامی خود را به این کشورها از جمله اوکراین گسترش ندهند.

پس از چند دور گفتگوهای روسیه و ایالات متحده درباره اوکراین که بدون نتیجه‌ای روشن پایان یافت، بایدن که مدتها مسکو را به تحریم‌های اقتصادی تهدید کرده بود، قدمی فراتر نهاد و در سخنان روز سه‌شنبه خود اعلام کرد که پوتین می‌تواند شخصا هدف تحریم‌های جدید قرار بگیرد.

او با اشاره به تجمع حدود ۱۰۰ هزار سرباز روسیه در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین، اعلام کرد که در صورت حملۀ روسیه، آن را باید «بزرگترین تهاجم از زمان جنگ جهانی دوم» دانست که «جهان را تغییر خواهد داد.»

بایدن که مقابل خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به اینکه آیا ممکن است آمریکا در وضع تحریم علیه روسیه تا به آنجا پیش رود که مستقیما ولادیمیر پوتین را تحریم کند، گفت: «بله، این کار را خواهم کرد.»

سخنان بایدن در حالی ایراد شد که روز سه‌شنبه سومین هواپیماهای ایالات متحده حامل تجهیزات نظامی و مهمات نیز در کی‌یف فرود آمد. پنتاگون علاوه بر صدور دستور آماده‌باش برای ۸۵۰۰ سرباز آمریکایی حاضر در اروپا، اعلام کرده که آماده است در صورت نیاز آنها را به بخش شرقی ناتو بفرستد.

جو بایدن روز سه‌شنبه اعلام کرد که اگرچه ممکن است نیروهای آمریکایی را به نزدیکترین منطقه به اوکراین منتقل کند اما از فرستادن نیرو مستقیم به درون خاک اوکراین خودداری خواهد کرد زیرا این کشور عضو ناتو نیست.

او تاکید کرد که «هیچ نیروی آمریکایی به اوکراین منتقل نمی‌شود.»

 

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما