شناسهٔ خبر: 52203706 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

آرایش جنگی ناتو و روسیه در مرز اوکراین

ستاره صبح/پیام فیض: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در ماه‌های اخیر موفق شده است که غربی‌ها را مشغول اقدامات خود کند. ماجرا از آنجا آغاز شد که پوتین برای ترساندن غرب و اوکراین بیش از 100 هزار نیرو و تجهیزات جنگی مدرن در مرز اوکراین مستقر کرد. در همین حال غرب هم بیکار ننشسته و هر روز چنگ و دندان به پوتین نشان می‌دهد. ناتو در روزهای گذشته به حالت آماده باش برای درگیری احتمالی با ارتش روسیه به حال آماده باش درآمده است. در این ارتباط 8500 سرباز آمریکایی در حالت آماده باش به سر می‌برند و مهمتر آنکه 90 تن سلاح‌های پیشرفته به اوکراین از سوی غرب تحویل داده شده است. هرچند احتمال جنگ زیاد نیست ولی برخی تحلیلگران بر این باورند که روسیه همانطور که شبه جزیره کریمه را در سال 2014 به خاک خود ضمیمه کرد اینبار با حمله به اوکراین این کشور را نیز اشغال کند و با انرژی که در دست دارد گلوی غرب را بفشارد. در ادامه آخرین تحولات از تنش‌های روسیه و اوکراین را می‌خوانید:

صاحب‌خبر -

کاخ الیزه اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه «طی روزهای آینده» به ولادیمیر پوتین، همتای روس خود «مسیری برای تنش‌زدایی» در بحران اوکراین را پیشنهاد خواهد کرد.
در بیانیه کاخ الیزه آمده است که روز چهارشنبه نشستی برای بررسی بحران اوکراین با حضور نمایندگان فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین برگزار خواهد شد. این نشست قرار است در سطح مشاوران دیپلماتیک برگزار شود. کاخ الیزه در بیانیه خود تاکید کرده است: «ما نگرانیم اما بسیار مراقب هستیم که ابهامی به وجود نیاید و بی‌ثباتی بیشتری شکل نگیرد.» از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ۸۵۰۰ سرباز این کشور به دلیل بحران کنونی بر سر اوکراین در حالت آماده‌باش هستند. پنتاگون در عین حال افزود که روسیه هم‌اکنون «قصد آغاز تنش‌زدایی» را ندارد. به گفته جان کربی، سخنگوی پنتاگون از ۸۵۰۰ سربازی که به حال آماده‌باش درآمده‌اند می‌توان در صورت لزوم در کنار نظامیان دیگر کشورهای عضو ناتو استفاده کرد. وی افزود که تاکنون تصمیمی درباره اعزام نیرو به خارج از ایالات متحده اتخاذ نشده است.ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که واشنگتن «هیچ اختلافی» با کشورهای اروپایی بر سر وضع تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین ندارد. سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در حالی بیان شد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار پرهیز از عکس‌العمل‌های «هشداردهنده» شده بود.

اعلام اتحاد رهبران غربی مقابل تهدید روسیه
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از گفتگو با رهبران اروپایی اعلام کرد او و متحدان غربی‌اش در قبال تهدید روسیه "اتفاق نظر کامل" دارند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عصر دوشنبه در تماسی ویدئویی با متحدان اروپایی خود درباره یک استراتژی مشترک در قبال روسیه گفت‌وگو کرد. همزمان بریتانیا نیز به روسیه هشدار داده که در صورت تهام به اوکراین با تحریم‌های "بی‌سابقه" مواجه خواهد شد. در تماسی که دوشنبه انجام شد علاوه بر آقای بایدن، بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، اولاف شولتس صدر اعظم آلمان، ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا و آندری دودا رئیس جمهور لهستان شرکت کردند. اورزولا فن‌درلاین و شارل میشل رهبران اتحادیه اروپا هم در این نشست شرکت داشتند.  بایدن درباره این دیدار ویدیویی گفت: "من یک جلسه بسیار، بسیار، بسیار خوب داشتم. ما با تمامی رهبران اروپایی اتفاق نظر کامل داریم." سخنگوی دولت بریتانیا نیز گفت متحدان غربی "درمورد اهمیت اتحاد بین‌المللی در برابر رفتار خصمانه و فزاینده روسیه توافق کردند". رهبران غربی همچنین توافق کردند در صورت تهاجم روسیه به اوکراین، "متحدان باید واکنش‌های تلافی‌جویانه اتخاذ کنند، از جمله اعمال مجموعه بی‌سابقه‌ای از تحریم‌ها".
پیش‌تر در خلال تنش بر سر اوکراین وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که حدود ۸۵۰۰ سرباز آماده عملیات رزمی در وضعیت آماده‌باش کامل برای استقرار سریع به‌سر می‌برند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که روسیه علیرغم استقرار صد هزار سرباز در مرز اوکراین هرگونه قصدی برای اقدام نظامی علیه این کشور را انکار می‌کند. آمریکا و بریتانیا کارکنان سفارت خود را از اوکراین فراخوانده‌اند. بوریس جانسون هشدار داده است که اطلاعات سازمان‌های امنیتی حاکیست روسیه قصد دارد حمله‌ای برق آسا به کی‌یف پایتخت اوکراین ترتیب دهد. او گفت: "ما باید این موضوع را برای کرملین، برای روسیه، کاملاً روشن کنیم که این یک حرکت فاجعه‌بار خواهد بود." روسیه در سال ۲۰۱۴ بعد از سرنگونی یک دولت هوادار مسکو در اوکراین، شبه‌جزیره کریمه را، که بخشی از اوکراین بود، به خاک خود ضمیمه کرد. این کشور از آن زمان از شورشیان هوادار روسیه که درگیر جنگی خونین با ارتش اوکراین هستند و بخش‌هایی از شرق اوکراین را در دست دارند، حمایت می‌کند.

نظر شما