شناسهٔ خبر: 52186250 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر جهادکشاورزی:

سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی، حدود ۱۱ درصد است

ساداتی نژاد گفت: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی، حدود ۱۱ درصد است، در حالی که بالاترین سرمایه گذاری در کشور ۴ درصد بوده است.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان - سیدجواد ساداتی نژاد روز سه شنبه در آیین افتتاحیه هفدهمین کنگره ملی و سومین کنگره بین المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران در سخنانی که به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد، گفت: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی، حدود ۱۱ درصد است در حالی که بالاترین سرمایه گذاری در کشور ۴ درصد بوده و به بیان دیگر سرمایه گذاری در این بخش به اندازه سهم آن در رشد اقتصادی کشور نیست.

  او سرمایه گذاری کشاورزی را از محور‌های مهم دیگر در این زمینه دانست و گفت: بیشتر مشکلات ما در بخش کشاورزی این است که به اندازه کافی سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده و کار نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی می گوید: سرمایه گذاران راغب هستند؛ اما بستر این کار فراهم نیست و  جذابیت سرمایه گذاری این حوزه را برای سرمایه گذاران روشن نکردیم.

او گفت: تا چه زمانی باید شاهد فاسد شدن سیب‌ها در زیر درختان باشیم؛ یعنی ما عاجزیم که یک صنعت تبدیلی در آنجا راه اندازی کنیم؟

 به گفته  وزیر جهاد کشاورزی دیپلماسی کشاورزی از اولویت‌های این وزارتخانه  است و  حضور ما در تامین غذایی کشور‌های دیگر به خصوص کشور‌های همسایه امنیت را به همراه خواهد داشت.

او  می گوید: سروسامان دادن به دیپلماسی غذا مهم است و امیدواریم با همکاری و تلاش مسئولان این مشکلات را حل و فصل کنیم.

ساداتی نژاد  خطاب به شرکت کنندگان در این همایش بین المللی گفت:  از همه شما درخواست کمک داریم که به ما در حوزه جهاد کشاورزی کمک کنید، سلامت تولیدات کشاورزی بسیار مهم و جز ضرورت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

او  می گوید: برخی از تولیدات کشور ایران به نام کشور‌های دیگر صادر می‌شود که این موضوع یک معضل است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سروسامان دادن به دیپلماسی غذا مهم است و امیدواریم با همکاری و تلاش مسئولان این مشکلات را حل و فصل کنیم.

او می گوید: برخی از زمین‌های کشاورزی در کشور سند تک برگ رسمی ندارند و یکی از مشکلات بزرگ ما در کشاورزی این است که برخی از زمین‌های کشاورزی سند ندارند.

ساداتی نژاد گفت: نداشتن سند به معنی به رسمیت شناخته نشدن  از سوی بانک است؛ بنابراین این افراد نمی‌توانند تسهیلات دریافت کنند و  مشکلات زیادی در این زمینه رخ خواهد داد؛ بنابراین باید هویت اراضی کشاورزی مشخص شود.

وزیرجهاد کشاورزی می گوید: ایجاد فرصت مطالعاتی مزرعه لازم است و بدین منظور از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده خواهیم کرد، من و همه معاونان جهاد کشاورزی موظف هستند با تمام دانشگاه‌ها همکاری کنند و حل این مسائل برای ما مهم است.

او نوید راه اندازی مرکز فناوری کشاورزی را در کشور داد و گفت: نگاه ما به توسعه بخش خصوصی است و این بخش می‌تواند در زمینه کشاورزی نقش آفرینی بسزایی داشته باشد.

 هفدهمین کنگره ملی و سومین کنگره بین المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران با ۷۵۰ مقاله و هزار شرکت کننده مجازی و حضوری صبح امروز در دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز به کار کرد و تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

در این کنگره موضوعات مهم کشاورزی و چالش‌های کشاورزی مورد بررسی، کارشناسی و هم اندیشی قرار خواهد گرفت.

اختتامیه این کنگره پنجشنبه در دانشگاه شهید باهنر برگزار خواهد شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا 

انتهای پیام/ م 

نظر شما