شناسهٔ خبر: 66661873 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

قیمت هر کیلو انواع ضایعات آهن

ضایعات آهن این روزها تبدیل به بخش مهمی از مواد اولیه در صنایع مختلف شده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

صاحب‌خبر -

از طریق بازآوری  قراضات آهنی و استفاده از آن‌ها در تولیدی‌های مختلف، می‌توان محصولات متعدد و گوناگونی را تولید و به بازار ارائه کرد. یکی از مهم‌ترین موضوعات برای فعالیت در بازار خرید و فروش ضایعات آهنی، اطلاع از قیمت آهن ضایعات است. قیمت نهایی و تمام شده این قطعات به عوامل و فاکتورهای مختلفی وابسته بوده که در این مقاله به صورت کامل به آنها پرداخته‌ایم.

تعیین قیمت روز ضایعات آهنی

همان‌طور که می‌دانیم قیمت نهایی این ضایعات به عوامل و فاکتورهای مختلفی وابسته هستند. همین موضوع باعث شده تا همواره درگیر نوسانات مختلفی باشند. از این رو معمولا خریدار ضایعات آهن در شیراز، اصفهان، تهران و سایر شهرها، در ابتدا باید استعلام قیمت محصولات مورد نظر خود را گرفته و سپس اقدام به خرید بکند. انبارهای ضایعاتی فعال در سطح شهرهای مختلف، معمولا قطعات در دسترس خود را دسته بندی کرده و بر اساس درصد خلوص هر کدام، بر روی آن‌ها قیمت‌گذاری می‌کنند.

به عنوان مثال قیمت ضایعات میلگرد با ضایعات نبشی و سایر قطعات آهنی متفاوت است؛ زیرا وزن و ترکیبات این محصولات با هم تفاوت دارند. قیمت ضایعات بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود؛ از این رو یک مقدار مشخص برای هر کیلو از آن اعلام شده و معاملات بر اساس قیمت مشخص شده انجام می‌شوند. لازم به ذکر است که قیمت ضایعات آهنی در بازار خرده و عمده با یکدیگر متفاوت خواهد بود. این قیمت به دلیل نوسانات موجود در بازار همواره در حال تغییر است؛ از این رو به صورت روزانه اعلام می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت ضایعات آهن

همان طور که در بخش‌های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، قیمت ضایعات آهن به فاکتورها و عوامل مختلفی وابسته بوده و همین موضوع باعث به وجود آمدن نوسان در آن‌ها خواهد شد. برخی از مهم‌ترین عوامل موثر در این راستا به شرح زیر هستند.

نوع و جنس ضایعات

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت قراضه‌های آهنی، نوع و جنس ضایعات آهن است. بر این اساس می‌توانیم ضایعات را در دسته‌بندی‌های مختلفی از جمله ضایعات سوپر ویژه، ضایعات ویژه، درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم بندی کنیم. به دلیل اینکه نوع آلیاژ، مقدار آهن موجود و سلامت این ضاعات با هم تفاوت دارند، نحوه قیمت گذاری آنها هم متفاوت است. همچنین متریال و جنس ضایعات هم در این زمینه تا حد زیادی اثرگذار خواهد بود. ضایعات آهن آلیاژی، ضایعات چدن، ضایعات حلب و ورق هر کدام قیمت متفاوتی خواهند داشت. در این زمینه عواملی مانند کیفیت، خلوص، درصد آلیاژ و عوامل مختلفی اثرگذار خواهند بود.

میزان عرضه و تقاضای بازار

از دیگر عوامل موثر در روند قیمت‌گذاری ضایعات آهنی، باید به میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار اشاره کنیم. در وضعیتی که تقاضای موجود در بازار بیشتر از مقدار عرضه شده باشد، قیمت قطعات افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که معمولا در فصل تابستان که ساختمانسازی رونق دارد و تولید ضایعات افزایش یافته، قیمت ضایعات آهنی در مقایسه با فصل زمستان کمتر است. عرضه بازار ضایعات تا حد زیادی با میزان تولید و واردات در ارتباط است؛ هر اندازه بتوان میزان عرضه را بیشتر کرد، به صورت خودکار قیمت ضایعات آهنی هم کمتر خواهد شد.

نرخ ارز و تورم

از دیگر عوامل موثر بر قیمت‌ ضایعات آهنی، باید به نرخ تورم و ارز اشاره کنیم. این عوامل تا حد زیادی بر روی قیمت انواع محصولات موجود در بازار اثرگذار هستند. قیمت جهانی فولاد و ضایعات، بر اساس نرخ ارز تعیین شده و هرگونه نوسان بر روی نرخ ارز می‌تواند تغییراتی را در قیمت این قطعات ضایعاتی هم به دنبال داشته باشد. افزایش نرخ ارز باعث بالا رفتن هزینه‌های واردات و تولید شده و قیمت ضایعات را هم به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. تورم هم می‌تواند بر روی هزینه‌های تولید، حمل و نقل و انبارداری ضایعات اثرگذار باشد و از این طریق باعث افزایش قیمت نهایی آن‌ها شود.

قوانین دولتی وضع شده

از دیگر فاکتورهای موثر بر روی قیمت هر کیلو انواع ضایعات آهنی، باید به قوانین و مقررات وضع شده در این حوزه اشاره کنیم. قوانین دولتی موارد گسترده‌ای هستند که شامل گمرک، مالیات مربوط به واردات و صادرات، تعیین قیمت حداقلی و حداکثری می‌شوند. همچنین مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه هم در دسته این قوانین قرار گرفته و می‌توانند بر روی قیمت نهایی و تمام شده تا حد زیادی اثرگذار باشند. برای مثال انبارهایی که کد استاندارد دارند، به طور مستقیم می‌توانند با کارخانه‌های تولیدی محصولات آهنی ارتباط برقرار کنند؛ در نتیجه قیمت بهتری را برای خرید ضایعات آهن ارائه می‌دهند.

هزینه های حمل و نقل

ضایعات آهنی بعد از خریداری، نیاز به حمل و نقل دارند تا به مقصد منتقل شوند؛ از این رو یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت ضایعات آهنی را می‌توانیم هزینه‌های مربوط به حمل و نقل در نظر بگیریم. هزینه حمل و نقل تا حدی به حجم ضایعات و مسافت مورد نظر وابسته است. بر اساس توافق خریدار و فروشنده، این هزینه باید توسط یکی از طرفین پرداخت شود.

اهمیت خرید و فروش ضایعات آهنی

  • محافظت از محیط زیست به صورت گسترده
  • تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها
  • کسب سود اقتصادی چشمگیر
  • کاهش زباله‌ها
  • کنترل قیمت‌ها
  • صرفه‌جویی در منابع مواد اولیه

سخن پایانی

بازار خرید و فروش ضایعات فلزی این روزها به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارها شناخته شده که فعالان بسیار زیادی دارد. امروزه انبارهای ضایعاتی متعددی در سطح شهرها فعال بوده که به جمع‌آوری و خرید ضایعات از خرده فروشان و فروش آن‌ها به کارخانه‌ها در بازارهای عمده می‌پردازند. از این طریق می‌توان اقدام به تامین مواد اولیه برخی از صنایع کرده و در مصرف منابع تا حد زیادی صرفه جویی کرد. یکی از مهم‌ترین موضوعات در این حوزه تعیین قیمت هر کیلو ضایعات آهن بود‌ه که باید به بهترین نحو ممکن انجام شود. تعیین قیمت ضایعات آهنی به فاکتورها و عوامل مختلفی وابسته بوده که در بخش‌های قبلی به صورت کامل به آن پرداختیم. همچنین اهمیت خرید و فروش ضایعات را نیز مورد بررسی قرار دادیم تا فعالان در این حوزه بتوانند با در اختیار داشتن اطلاعات بیشتری اقدام به معامله بکنند.

نظر شما