شناسهٔ خبر: 52162257 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

میهمان کرملین

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل_رجانیوز: این متن به بررسی ابعاد سفر ابراهیم رئیسی به روسیه و مقایسه‌ی نحوه‌ی تشریفات و پرداخت رسانه‌ای که تاثیر مهمی در اهمیت آن ایفا کرده پرداخته است.
 
نکته اول آنکه باید پذیرفت همچنان رسانه های داخلی بی طرف و مستقل ما نمیتوانند با رسانه های خارجی و داخلی منفعت طلب رقابت کنند که اگر میتوانستند حاشیه های ساختگی این سفر به اصل مطلب و اهمیت آن در بازه زمانی کنونی سایه نمی انداخت.
 
اصولا نتایج چنین سفرهایی در هفته های و حتی ماه های بعدی آن نمایان میشود و مقامات به کلی گویی بسنده میکنند اما اصل مطلب سیگنال هایی است که به کشورهای دیگر مخابره میشود.
 
در سفر دو روزه اقای رئیسی هم صرفا درباره موضوعاتی چون برجام افغانستان همکاری های دوجانبه تحریم ها مبادلات تجاری قرارداد بیست ساله و... صحبت شد.
 
این ملاقات چه زمانی رخداد؟
زمانی که ایران همچنان درگیر مسئله برجام است وئ دولتی که در این کشور روی کارآمده سیاست نگاه بهش رق را هم در دستور کار خود داده است و از طرف دیگر تنش های جدی بین روسیه و غرب برسر اوکراین شکل گرفته که هر روز بر وخامت اوضاع اضافه میکند.
 
نکته:
در طی دهه اخیر ایدئولوزی اوراسیا گرایی تفکر غالب سیاست خارجه روسیه بوده است یعنی نسبت به قدرت طلبی های ایالت متحده سیاستی تهاجمی داشته و از طرف دیگر نگاه مثبتی به ایران به ویژه در حوزه همکاری های منطقه ای دارد.
 
نتیجه:
همگرایی روسیه ایران برای غرب به خصوص ایالت متحده  که از سال 1995 سیاست خود را بر پایه جداسازی و تفرقه افکنی بین دو کشور قرار داده و برای متحدان منطقه ای او بزرگترین خطر محسوب میشود.
 
بدون در نظر گرفتن نظر شخصی بنده و موج منفی ایجاد شده در داخل اجازه دهید از دید کشورهای دیگر به خود روس ها به این تصویر نگاه کنیم.
 
یکی از خبرنگار های روسیه:
رئیس جمهور ایران در سالن کاترین کرملین بدون کفش روی فرشی خاص ایستاده و دستانش را به شکل خاصی بالا آورده است.
چنین اتفاقی در روسیه و کاخ کرملین بی سابقه است البته اگر نماز سردار سلیمانی را فاکتور بگیریم چون هنوز عکس نماز ایشان جایی پخش نشده.
 
چه سیگنال هایی برای چه کسانی مخابره شد:
غرب: غرب مشخصا ایالات متحده
متحدان منطقه ای آن مشخصا ترکیه و عربستان سعودی
مخالفان روابط راهبردی با ایران مشخصا آتلانتیست ها
 
از اواخر فروپاشی شوروی تا کنون ایالت متحده از حربه صدور ایدئولوژی شیعه توسط ایران برای ترساندن کرملین استفاده کرده است.
 
انقدر موفق عمل کرد که غربگرایان روسیه تاثیر پذیرفتن از تفکرات شیعه را بر روی مسلمانان روسیه از جمله خطرات نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران میدانند.
 
واشنگتن به موازات آن برروی جدایی طلبان و مسلمانان افراط گرای روسیه سرمایه گذرای های بلند مدتی با کمک عربستان سعودی و ترکیه انجام داد
 
در بازه ای عربستان سعودی سالانه بیش از  100 میلیون دلار به گروه های چچنی کمک کرده است.
 
ترکیه نیز از راه اتحادیه قفقاز کمک های قابل توجهی را در اختیار جدایی طلبان چچن قرار میداد همچنین تامین نیرو سرمایه گذاری های فرهنگی مذهبی رسانه ای و...
 
به دلیل همین جهت دادن ها و حمایت های بلند مدت بود که در بحران سوریه برخی از فرماندهان داعش را چچنی ها تشکیل میدادند تا روسیه مجبور شد فکری به حال اشاعه تفکرات وهابی و سلفی کند‌.
 
البته که کرملین تمام تلاش خود را خواهد کرد تا در دوگانه شیعه و سنی هزینه سازی های آن گرفتار نشود درهرصورت به دو کشور یا شده نیازمند بوده و خواهند بود.
 
اما در مجموع روس های به این نکته واقف هستند که اسلام شیعی از عقلانیت و تعالی برخوردار است که حتی خودش در خط مقدم مبارزه با گروه های افراط گرا و تروریستی منطقه قرار دارد.
 
بخشی از سخنان اقای رئیسی در دوما:
میلاد حضرت مسیح رابه همه مسیحیان صاحبان عقیده نسبت به ادیان ابراهیمی و بشیریت تبریک عرض میکنم.
 
این سخنان شاید برای ما کلیشه ای باشد اما در روسیه  در مجلس دومای آن کشور و از زبان رئیس جمهوری که لباس روحانیت برتن دارد و خود مسلمان شیعی است از ارزش بالایی برخوردار است و نشانه وحدت است.
 
این تصویر همان قابی است که تمام جوامع مسلمان عمیقا به آن نیاز دارند وحدت شیعه و سنی با همه اختلاف هایشان. آقای رئیسی در مسجد جامع مسکو پشت سر اقای راویل عین الدین رهبر مسلمانان فدراسیون روسیه نمازخواند.
 
مسجد جامع مسکو یکی از بزرگترین مساجد در اروپا است و جالب است بدانید که در ساخت این مسجد کشورهای عربی و دولت ترکیه نقش داشتند بنابراین اقامه چننی نمازی توسط رئیس جمهور ایران در این مسجد بازتاب سیاسی گسترده دارد.
 
اصولا نگاه مردم ما بهع روسیه به دو دسته تقسیم میشود.
باز روسیه به واسطه حافظه تاریخی که داریم تاثیر رسانه ها و.. خوشمان نمی آید و به هر اداله ای که بگویید متوسل میشویم و قلم میزنیم یا شیفته روسیه ایم و ایشان را دوست و متحد دائمی خود میدانیم.
 
این وسط جای خالی یک نگاه واقع بینانه به روسیه به عنوان کشوری که چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید از قدرت های بزرگ جهان محسوب میشود و ظرفیت های بالایی برای همکاری دارد خالی است.
 
صدالبته در کنار این نوع نگاه باید حواسمان باشد به زرنگ بازی های روس ها باشد چرا که طبیعتا اولیت ما هم منافع ملی است چه خوششان بیاید چه بدشان بیاید.
 
برای استقبال از اقای رئیسی وزیر انرژی و معاون وزیر امورخارجه به استقبال رفتند با یک سرچ ساده استقبال پوتین از اردوغان و  بن سلمان راببینید.

نظر شما