شناسهٔ خبر: 52148165 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آموزش و پرورش آموزش‌های کاربردی را در دستور کار قرار دهد/گرامیداشت حماسه ششم بهمن آمل

علامه جوادی‌آملی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی امکانات و ظرفیت‌های خوبی برای مردم ایجاد شد، گفت:

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مازندران با آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید در قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده مقام معظم رهبری در استان و سیدمحمود حسینی پور، استاندار مازندران با همراهی حجت‌الاسلام کاظمی مشاور استاندار در امور روحانیت، حجت‌الاسلام ابراهیمی رئیس ستاد اقامه نماز استان و عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با آیت‌الله العظمی جوادی آملی از مراجع تقلید در قم دیدار و گفت‌وگو کردند. ‎

علامه جوادی‌آملی در این نشست، با اشاره به اینکه استان مازندران با داشتن نعمت‌های فراوان از شرایط خاصی برخوردار است، اظهار کرد: وجود این همه مواهب خدادادی، دریا، جنگل،نزولات آسمانی، آب و هوای مطبوع و مردم ولایت‌پذیر مازندران را مورد توجه قرار داده است.

وی با بیان اینکه این سرزمین، سرزمین برکت است، افزود: قدم به قدم این سرزمین پر از سنگر است بنابراین مواهب و ظرفیت‌های این استان را اگر بررسی کنیم همه اینها سرمایه است و اداره کردن این مدیر کار آسانی است.

این عالم بزرگوار با اشاره به اینکه جریان ارباب و رعیتی کشور را تعطیل کرده بود، اضافه کرد: با انقلاب اسلامی امکانات و ظرفیت‌های خوبی برای مردم ایجاد  شد که لازم است در این زمینه آموزش و پرورش بیشتر بحث آموزش‌های کاربردی را در دستور کار قرار دهند تا بعد از پایان تحصیل خیال جوانان و نوجوانان آسوده باشد.

 

جوادی آملی ادامه داد: آموزش و پرورش و دانشگاه‌های ما باید بدانند که کنار سفره دیگری نشستن و مزدور دیگری بودن ننگ است.

وی با تاکید بر اینکه برای مردم این سرزمین کرامت، عزت و آبرو مهم است، اظهار کرد: باید جوان مازندرانی وقتی فارغ‌التحصیل شد خیالش بابت شغل راحت شود.

این عالم بر اهمیت توجه به موضوع غدیر در جامعه اشاره و بیان کرد: امروز باید مساله غدیر را بشناسیم، بنابراین هم موضوع غدیر و نهج‌البلاغه مورد توجه قرار گیرد.

جوادی آملی با گرامیداشت حماسه ششم بهمن آمل، گفت: حماسه مردم آمل در سال ۶۰ قابل تقدیر است.

 

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران  نیز در این جلسه، اظهار کرد: برای استان مازندران وجود مبارک علامه جوادی آملی به‌عنوان نماد بزرگ علمی، مذهبی، اعتقادی و بومی مورد توجه مردم شریف استان است.

وی با بیان اینکه ما نتوانستیم از فیوضات معنوی علامه آنطور که باید و شاید بهره‌مند شویم، گفت: اگرچه سال‌های سال این ارتباط در استان است و علامه نیز عنایت ویژه‌ای به استان دارند کلی به‌نظر می‌رسد که باتوجه به نیازمندی‌های امروز در استان وجود دارد ما نیازمند این هستیم که بیشتر به استان از ابعاد مختلف توجه کنند.

استاندار مازندران بیان کرد: باتوجه به اینکه استان مازندران از شرایط خاص و ویژه‌ای برخوردار است و از بعد جمعیت از رشد خوبی برخوردار نیستیم و استان در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار گرفت و از طرفی مازندران استان مهاجرپذیری است و به شدت رجوع مهاجران را در داخل و خارج از کشور شاهد هستیم که نگرانی را برای مجموعه مدیران استان ایجاد کرد که توجه به اهمیت بعد جمعیت جز مباحث شورای فرهنگ عمومی مطرح شد.

این مسؤول افزود: نکته بعدی مازندران با وجود اینکه مواهب طبیعی از زیبایی‌ها برخوردار است ولی مردم از کمبودهای بسیاری رنج می‌برند و در شرایط سختی زندگی می‌کنند نیازمند این است تحولاتی در حوزه اقتصادی استان صورت گیرد.

حسینی‌پور با اشاره به نگاه و توجه ویژه رئیس‌جمهور به استان مازندران، تصریح کرد: در این زمینه دستور دادند علل عقب‌ماندگی در استان چیست و مقام معظم رهبری در سفر به استان در سخنرانی فرمودند استانی که دریا و جنگل دارد معنا ندارد این همه بیکار داشته باشد.

وی با اعلام اینکه در بحث توسعه اقتصادی مازندران اقداماتی را آغاز کردیم، اضافه کرد: باتوجه به وجود ۳هزار و ۶۰۰ روستا در استان بحث اقتصاد روستا را در دستور کار قرار دادیم با ظرفیت‌های موجود در روستا و وجود ۴۵ درصد جمعیت روستایی و وجود امکانات در طول انقلاب اسلامی باید سیاست‌گذاری در ارتباط با جمعیت معکوس صورت گیرد که در این زمینه برخی از روستاها بحث خرید تضمینی محصولات را داریم تا با خیالی آسوده به تولید ادامه دهند.

استاندار مازندران یادآور شد: موضوع دیگر بحث کشاورزی است و این استان ۱۱ درصد سهم اقتصادی کشور را تامین می‌کند که به‌راحتی می‌توانیم با توجه به وجود بستر و ظرفیت تا ۲۵ درصد افزایش دهیم که با صنعتی کردن کشاورزی محقق خواهد شد.

این مسؤول با بیان اینکه از دریا سهمی نداریم، بیان کرد: با وجود ۴۷۰ کیلومتر نوار ساحلی و حریم دریا ولی سهم ما از اقتصاد دریا بسیار اندک است که بحث افزایش ارتباط از طریق بنادر در دستور کار قرار دارد.

حسینی‌پور یادآور شد: در سفر رئیس‌جمهور با ارتباط با کشورهای همسایه پنج قرارداد مختص استان مازندران است که آماده کردیم و در این سفر به تصویب رسید و در صورت تحقق اتفاقات خوبی رقم خواهد رسید.

وی ادامه داد: بخشی از تجارت منطقه اوراسیا که ا زطریق مرزهای دیگر انجام می‌شود و باید از بندر امیرآباد صورت گیرد و هماهنگی لازم در این زمینه در دستور کار قرار دارد که سود بسیار خوبی برای استان خواهد داشت.

استاندار مازندران با اعلام اینکه شیلات می‌تواند یکی از مهم‌ترین درآمد‌های ما باشد، تصریح کرد: متاسفانه خیلی عقب هستیم الان خاویار مازندران جز بهترین محصولات دنیا است و زمینه برای توسعه دارد که در این زمینه درحال سرمایه‌گذاری صورت گیرد که به حل مشکل اشتغال کمک خواهد کرد.

این مسؤول با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریا و جنگل، خاطر‌نشان کرد: برای مصرف کارخانه‌های کاغذ نیامدیم برای مواد اولیه باوجود امکانات خوب بهره‌گیری نکردیم و در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری هستیم تا دیگر برای حل مشکل مواد اولیه واردات چوب صورت نگیرد.

حسینی‌پور اظهار کرد: یکی از مباحث دیگر با وجود ظرفیت‌های خوب، بحث گردشگری است که در این زمینه مازندران را قطب گردشگری اسلامی جهان باشد تا از امکانات دریا و جنگل بهره‌گیری شود.

وی با اشاره به انجام اقدامات خوب در بحث صنایع کوچک و تبدیلی، افزود: اینها قابلیت این را دارد حتی صنعت را به روستاها منعکس کنیم و ازجمله احیای صنایع مادر ازجمله نساجی توجه شود که در بحث‌های توسعه‌ای برنامه‌های در دستور کار قرار دارد.

استاندار مازندران با اعلام اینکه توسعه اقتصادی باید با پیوست فرهنگی باشد که باید از ظرفیت علما بهره گرفته شود، اظهار کرد: شرایط استان در بحث طلاق، اعتیاد و معضلات اجتماعی نگرانی‌هایی داریم که با بهره‌گیری از ظرفیت علمای بزرگ در استان بهره‌گیری شود که واگراهایی موجود در استان تبدیل به انسجام شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/غ

نظر شما