شناسهٔ خبر: 52081131 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

واکنش مسکو به ادعای نیویورک تایمز درباره سفارت روسیه در اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به ادعای یک روزنامه آمریکایی درباره تخلیه کارکنان سفارت روسیه گفت: مأموریت دیپلماتیک روسیه در اوکراین به‌طور عادی ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، به جوسازی و ادعای اخیر یک روزنامه آمریکایی درباره تنش در اوکراین واکنش نشان داد.

روزنامه «نیویورک تایمز» روز سه‌شنبه مدعی شده بود، با افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر تنش‌ها در اوکراین، سفارت روسیه در کی‌یف تخلیه کارکنان خود را آغاز کرده است.

نیویورک تایمز به نقل از منابع امنیتی اوکراینی مدعی شد، دو هفته قبل پانزده نفر که اغلب زنان و فرزندان دیپلمات‌های روس بوده‌اند سوار اتوبوس شده و به سمت مسکو حرکت کرده‌اند و چند روز بعد نیز سی فرد روس دیگر از کی‌یف و کنسول‌گری روسیه در شهر «لِویو» در غرب اوکراین خارج شده‌اند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه جوسازی‌های خود درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین نوشت، به دیپلمات‌های حاضر در دو کنسول‌گری دیگر روسیه در اوکراین نیز گفته شده برای خارج شدن از این کشور آماده شوند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، زاخاروا در واکنش به این گزارش نیویورک تایمز در بیانیه‌ای نوشت: «سفارت و سرکنسول‌گری‌های روسیه به طور عادی به کار خود ادامه می‌دهند».

او در ادامه نوشت، عملکرد عادی دیپلمات‌های روس در اوکراین «در حالی انجام می‌شود که مأموریت‌های خارجی روسیه از سوی تندروهای اوکراینی و تحریکات نیروهای امنیتی محلی مورد حمله قرار می‌گیرند».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه متذکر شد، دیپلمات‌های روس و خانواده‌های آن‌ها و کارکنان مأموریت‌های خارجی روسیه در اوکراین تهدیداتی فردی دریافت می‌کنند.

زاخاروا افزود، یادداشت‌هایی اعتراضی در این زمینه به دولت کی‌یف ارسال شده است که «یکی از موارد اخیر آن حمله به سرکنسول‌گری روسیه در لویو با استفاده از کوکتل مولوتوف است».

از ماه گذشته رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند.

روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد.

هفته گذشته و هم‌زمان با سفر برنز به اوکراین، نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کردند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه (دیروز) گفت در صورتی که تنش‌های روسیه و اوکراین افزایش یابد، آمریکا «تسلیحات دفاعی» بیشتری به اوکراین خواهد داد.

این مقام آمریکایی افزود: «همانطور که می‌دانیم ما سال گذشته بیش از هر سال دیگری از ۲۰۱۴ تا کنون، کمک‌های امنیتی به اوکراین دادیم و من می‌توانم به شما اطمینان دهم که انتقال تسلیحات به اوکراین ادامه خواهد یافت و تسلیحات بیشتری برای هفته‌های آینده برنامه ریزی شده است».

در مقابل سفارت روسیه در واشنگتن طی پیامی در فیسبوک نوشت: «اگر ایالات متحده به تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه داخلی اوکراینی واقعا متعهد است، باید از برنامه‌های تامین تسلیحات جدید برای نیروهای مسلح اوکراین صرف نظر کند».

سفارت مسکو در واشنگتن ادامه داد: «واشنگتن به جای (ارائه تسلیحات بیشتر) باید از نفوذ خود بر مقام‌های اوکراینی استفاده کند تا آنها را متقاعد کند که از خرابکاری در توافقنامه مینسک دست بردارند»./فارس

نظر شما