واکنش رئیس پلیس کشور به تولید بمبهای متحرک
سردار کمال هادیان فر رئیس پلیس راهور کشور در جمع خبرنگاران در واکنش به سخنان برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه چرا پلیس خودروهای ناایمن را شمارهگذاری میکند، گفت: ما از این افراد انتظار داریم قبل از اینکه بخواهند صحبت کنند، از قوانین مطلع باشند، پلیس موظف است که اگر خودرویی تأییدیههای اصلی را داشته باشد آن را شمارهگذاری کند، فرد متخلف کسی دیگر است نه پلیس.
به گزارش ایلنا، وی به اظهارات اخیر دبیر انجمن خودروسازان اشاره کرد و گفت: به جای اینکه دنبال فرافکنی باشید دنبال اصلاح امور باشید، قیمت خودروی خارجی را از مردم دریافت میکنید اما خودرو ناایمن و ارابه مرگ به دست آنها میدهید. هادیان فر ادامه داد: یکجایی در تصادف میبینیم راننده قصور کرده است ولی وسیله باید از راننده دفاع کند نه اینکه بمب متحرک باشد، در برخی از تصادفات مشابه میکنیم که از پشت به یک خودرو زدهاند و خودرو فوراً منفجرشده است!
مافیا خودرو اجازه واردات خودرو باکیفیت را نمیدهد
نایبرئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: سازمانهای ما اسامی خوبی دارند اما برعکس عمل میکنند. مثلاً سازمان حمایت، سازمان علیه مصرفکننده بوده و استاندارد به معنای غیراستاندارد است.
سید اسماعیل یزدان پناه در گفتوگو با ایلنا در مورد نقش سازمان حمایت و سازمان استاندارد در تنظیم بازار اظهار کرد: سازمان حمایت از نقشی که میخواهد ایفا کند درک درستی ندارد. فکر میکنند سازمان حمایت یعنی سازمانی که کالای تولیدی را تبدیل به یک کالای ارزانقیمت میکند. نقش سازمان حمایت این نیست، بلکه باید از مصرفکننده و تولیدکننده حمایت کند. برای مثال در مورد خودرو باید این مطرح شود که چرا خودرو با این کیفیت پایین تولید میشود؟ در جهان خودرویی که این سطح قیمت را دارد، چه سطحی از کیفیت را دارد؟ چرا ما نمیتوانیم در آن سطح تولید کنیم؟ اگر خودروساز نمیتواند باید واردات آزاد شود تا خودروسازان بتوانند این کار را انجام دهند. اما مافیا اجازه این کار را نمیدهند.
جنگ زرگری بر سر مصرفکننده
وی افزود: حمایت تبدیل به یک جنگ زرگری شده که درنهایت هم مصرفکننده متضرر میشود. سازمان حمایت نقش خود را فراموش کرده و فکر میکند تنها باید روی قیمت دست بگذارد. مسئله صرف قیمت نیست، مصرفکننده تنها به دنبال ارزان خریدن نیست بلکه حاضر است قیمت بیشتری پرداخت کند اما کیفیت بهتری بگیرد. ما تنها میخواهیم قیمت را سرکوب کنیم که آن را هم نمیتوانیم کاهش دهیم. درنهایت مصرفکننده کالا را با قیمت بالا و کیفیت پایین میخرد.
یزدان پناه تصریح کرد: وظیفه سازمان حمایت این است که از تولیدکننده حمایت کند که آن کالا را با همان قیمت و کیفیت جهانی تولید کند. ما پول گرانترین خودروهای جهان را میپردازیم و بدترین و بیکیفیتترین خودرو را میخریم. آیا این حمایت از مصرفکننده است؟ مقداری کم کردن قیمت در این میان مشکلی را حل میکند؟
وی خاطرنشان کرد: اینکه توازنی به وجود بیاید که مصرفکننده و تولیدکننده هر دو منتفع شوند زمانی معنا پیدا میکند که سازمان حمایت همه ابعاد را ببیند و بر مبنای رنج جهانی کیفیت و قیمت را مشخص کند. اگر تولیدکننده هم در سطحی از قیمت کالا را بفروشد حمایت شود. ولی ما یک طیفی از مافیا و یک جنگ زرگری درست میکنیم، شعار حمایت از مصرفکننده میدهیم ولی نه از تولیدکننده و نه از مصرفکننده حمایت نمیکنیم. وی خاطرنشان ساخت: اگر سازمان حمایت نقش کاهش قیمت داشته باشد، تضاد منافع تولیدکننده و مصرفکننده درست است اما این سازمان تنها برای کاهش قیمت نیست. مصرفکننده بر اساس نیاز و بضاعت خود میخواهد کالایی را بخرد اگر برای یک کالای درجه دو پول میدهد انتظار درجه یک ندارد و بالعکس. نباید اینطور باشد که پول درجه یک پرداخت شود ولی کیفیت درجه 3 دریافت شود. اینجا نقش سازمان حمایت مشخص میشود. اگر سازمان حمایت کار خود را به خوبی انجام دهد تضاد منافع هم به وجود نمیآید.
وی بیان کرد: تولیدکنندههایی مانند شرکتهای خودرویی را تنبل میکنیم و پول مفت به آنها میرسد که فکر میکنند شرایط باید همین باشد. در کجای دنیا یک تولیدکننده از یک سال قبل کالای خود را پیشفروش میکند و پول آن را میگیرد؟ این حمایت از مصرفکننده نیست بلکه به ضرر او است. اگر ما پارامترهای حمایت را درست در نظر بگیریم و تنها قیمت مطرح نباشد بلکه مجموعهای از قیمت، کیفیت، پارامترهای عملکرد و شرایط مختلف باید در نظر بگیرد. در این صورت نقش سازمان حمایت نقشش نظارتی خواهد بود که از تولید با رفع کاستیها و همچنین از مصرفکننده حمایت میکند.
وی با اشاره به عملکرد سازمان استاندارد گفت: استاندارد یک کیفیت حداقلی است یعنی میگوید این کالا پارامترهای حداقلی را دارد و برای مصرفکننده مضر نیست. اگر روی این حداقلها نظارت نشود به ضرر مصرفکننده است. سازمان استاندارد باید نظارت خود را افزایش دهد و در بازار مصرف هم دنبال کنند که آیا استانداردی که دادهاند وجود دارد یا نه. یعنی خیال مصرفکننده راحت باشد که اگر مهر استاندارد روی کالایی است حداقل کیفیت را دارد اما امروز اینطور نیست.وی افزود: سازمان استاندارد به دلیل نظارت کمی که دارد نمیتواند از مصرفکننده حمایت کند، صرف درج آرم استاندارد کفایت نمیکند بلکه باید دائماً در سطح بازار مصرف پویش و رصد کند تا موارد خطا را کشف کند اما این ضعیف است درنتیجه بسیاری از کالاهایی که استاندارد دارند، کیفیت حداقلی که سازمان استاندارد تعریف کردند را ندارد.
یزدان پناه با اشاره به مشکل خودروها در تصادف بهبهان بیان کرد: با تصادف بهبهان باید سازمان استاندارد را به صلابه کشید، باید خسارت دهد که مشخص شود که آیا دست این سازمان با خودروییها در یککاسه بوده که چنین اتفاقی رخداده؟ در کشور ماکسی پاسخگو نیست. رفتار و کار مسئولین تنها شعار است تا چند صباح مدیریت را بگذرانند، این درست نیست. در کجای دنیا برای خودرو چنین مالیات سنگینی وضع میکنند؟ آن هم خودرویی که قیمت آن ده برابر قیمت جهانی است.
وی اضافه کرد: برای موضوع هوای پاک در بسیاری از کشورها خودروی هیبرید عوارض و مالیات ندارد. چرا این کار را نمیکنند؟ چرا مصرفکننده باید برای خودروی بیکیفیت این همه پول دهد درحالیکه میتواند در دنیا با همان پول بهترین خودرو را بخرد؟ برای خرید همان خودرو هم در دنیا اقساط و واسپاری وجود دارد اما اینجا برعکس است خودروسازی چه خدمتی به کشور کرده است؟ برای چند نفر اشتغال ایجاد کرده؟ به نظر میرسد بیشتر برای بیمارستانها اشتغال ایجاد کرده است. اینکه جلسه میگذارد و مثلاً پراید 200 میلیون تومانی را تبدیل به 180 میلیونی میکنند؟ آن هم پرایدی که 20 میلیون تومان قیمت داشت. سازمان استاندارد کجاست که پاسخ دهد چرا ایربگ خودروها باز نشده است؟ استانداردهای آتشسوزیها را ببینید که مهر استاندارد خورده بودند. ما باید از خودمان شروع کنیم و اگر نمیتوانیم مسئولیتی را قبول کنیم کنار برویم.
وی متذکر شد: همه عناوین زیبا را معرق میکنیم اما نتیجه چیز دیگری میشود. برای مثال گفتیم اموال مسئولین مشخص باشد اما درنهایت به این رسید که باید اموال مردم مشخص شود. سازمانهای ما اسامی خوبی دارند اما برعکس عمل میکنند. هرچه که میگوییم برعکس عمل میکنیم؛ سازمان حمایت سازمان علیه مصرفکننده بوده و استاندارد به معنای غیراستاندارد است.
نظر شما