شناسهٔ خبر: 52057638 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آیت الله علم الهدی:

گسترش انقلاب اسلامی با حماسه قیام ۳۰ دی مردم قوچان

امام جمعه مشهد مقدس گفت: حماسه ۳۰ دی ۵۷ در قوچان پس از قیام ۱۰ دی مشهد اتفاق افتاد که فقط شهادت ۲ شهید بزرگوار نبود بلکه تنظیم‌کننده انقلاب بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت ۳۰ دی در قوچان با اشاره به اینکه پس از ۱۰ دی شهرهای قوچان و تربت‌حیدریه حرکت‌های بزرگی داشتند افزود: در این قیام برخوردهای رژیم، هدفمندانه و برای تضعیف نیروهای انقلابی بود که شهادت شهیدان کریمی و غلامیان موجب شد رژیم به هدف خود نرسد.

وی ادامه داد: سوابق تاریخی قوچان حاکی از موقعیت‌های خاص پرورشی و تربیتی و پایگاه عظیمی برای ایجاد تحول در عناصر فداکار و خدمتگذار و دلاور تاریخ بوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: موقعیت جغرافیای قوچان از چندین قرن گذشته با وجود عشایر و قبایل مختلف در مناطق کوهستانی انسان‌هایی قوی ساخته است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه این شهر تاریخی در عرصه سیر و سلوک با وجود علمای بزرگی همچون آقا نجفی قوچانی و شیخ ذبیح‌الله قوچانی خوش درخشیده افزود: قلم رسای آقا نجفی قوچانی زبانزد بزرگان بوده و کتاب سیاحت غرب در مقام به تصویر کشیدن حوزه مذهبی حرکتی بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: شخصیت مذهبی شیخ ذبیح‌الله قوچانی که قوچان را به قطب روحانیت تبدیل کرده بود نیز در برابر مبارزات علیه ساواک و رژیم ستم‌شاهی بسیار حساب‌شده و زبانزد بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان افزود: ایمان و فرهنگ مردم قوچان آنقدر قوی است که در برابر تبلیغات کمونیسم و مارکسیسم در مرزهای جماهیر شوروی محفوظ ماند و حتی در جریانات منافقین نیز آنطور که مناطق دیگر در این جریان التقاطی درگیر شده بودند در قوچان توسعه نداشت.

آیت الله علم الهدی افزود:باید زمزمه انقلاب به گوش دنیا برسد تا زمینه ظهور امام زمان(عج) و برپایی انقلاب جهانی فراهم شود و گرنه همراهی با دشمن به بهانه درست کردن اقتصاد کشور منجر به از دست دادن انقلاب خواهد شد.

قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد. 

نظر شما