شناسهٔ خبر: 52039698 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مقام یمنی: بر امارات ضربات متوالی وارد خواهیم کرد

عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن گفت، امارات بداند این تنها عملیات علیه آنان نخواهد بود بلکه ضربات متوالی بر آنان وارد خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن در گفتگو با شبکه الجزیره درباره عملیات نیروهای یمن علیه امارات گفت: هدف اساسی انحراف افکار عمومی کشور‌های عربی و حتی افکار عمومی جهان است مثلا امروز عربستان مدعی است این حملات از فرودگاه صنعاء بود در شرایطی که استفاده از فرودگاه صنعا که همواره از سوی متجاوزان مورد حمله قرار می‌گیرد نه منطقی است و نه به سود ماست، یا آنکه در گذشته می‌گفتند این حملات از خاک یمن نیست مثلا درباره برخی حملات مدعی شده بودند آغاز حملات از خاک ایران بوده است. البته اینکه امروز اعتراف می‌کنند حملات از داخل یمن است، دستاوردی برای ماست ضمن اینکه این اعترافات نقض ادعای سابق خودشان به شمار می‌آید. نکته دیگر اینکه امارات و عربستان به چه کشوری تجاوز کرده اند، یمن یا ایران؟ آنان متجاوزان به یمن هستند، اگر به ایران تجاوز می‌کردند و ما چنین حملاتی را علیه آنان تدارک می‌دیدیم می‌توانستند مدعی شوند این حملات پیام‌هایی از جانب ایران است.
وی افزود: باید بگویم این عملیات ادامه خواهد داشت، امارات بداند این تنها عملیات علیه آنان نخواهد بود بلکه ضربات متوالی بر آنان وارد خواهیم کرد. امارات باید در سیاست هایش بازنگری کند، ما می‌خواهیم این پیام را به امارات برسانیم که تا الان با بردباری زیادی با آنان برخورد کرده ایم، بردباری ما در تعامل با امارات به مراتب بیش از بردباری ما در تعامل با عربستان بوده است و این دلایلی دارد، اول اینکه دشمن تاریخی یمن، عربستان است نه امارات، دلیل دوم اینکه مردم امارات از مداخله نظام سیاسی این کشور در یمن رضایت ندارند و به نوعی با مردم یمن همراهند.
البخیتی افزود: حمله به عمق امارات، یک اتفاق جدید است که خسارات زیادی برای آنان به دنبال داشت به ویژه اینکه اوضاع امارات سست و شکننده است، تمام مراکز در امارات می‌تواند در فهرست اهداف ما باشد، زیرا حمله به هر هدفی در امارات، تا حد زیادی این کشور را به دردسر می‌اندازد، حمله به فرودگاهها، گردشگری، تجارت و بنادر این کشور را با مشکل مواجه می‌سازد، اقتصاد امارات هم به سه چیز یعنی نفت، گردشگری و تجارت وابسته است و هر سه مورد هم حساسند، با آنکه حملات ما به عربستان بیشتر است، اما ریاض در برابر حملات ما قدرت تحمل بیشتری دارد.
وی گفت: درباره راهکار‌های مسالمت آمیز باید بگویم هرگز این گزینه را رد نکرده ایم و رد هم نخواهیم کرد، بلکه همواره خواهان صلح بودیم و هستیم، اما مشکل این است که کشور‌های متجاوز تا به الان با اصول صلح مخالفت کرده اند، امروز هم که از اصول صلح می‌گویند در پی آنند تا به صورت یک طرفه جنگ را ادامه دهند.
البخیتی در ادامه گفت: اما اخیرا چه اتفاقی رخ داد تا شرایط عوض شود؟ اخیرا امارات و عربستان توافقات و تفاهماتی داشتند، قرارشان این بود که عربستان تمام استان‌های جنوبی یمن را به امارات تحویل دهد و یکی از این استانها، شبوه است، در مقابل خواسته عربستان از امارات این بود که سطح تنش با یمن را افزایش دهد. عربستان برای اجرای این توافق نظامیانش را از سقطری، المهره و بندر عدن خارج کرد و استاندار شبوه را که وابسته به حزب الاصلاح یعنی کابینه خارج نشین بود عوض کرد.

وی افزود: امارات هم طمع ورزی کرد و وارد تنش شد، شگفتی ما این است که چرا امارات به چنین معامله‌ای تن داد؟ آنان باید می‌اندیشیدند که چرا عربستان چنین توافقی را پیشنهاد کرده است؟ چون در گذشته هم تقسیم وظایفی میان عربستان و امارات انجام شده بود، عربستان استان‌های شمالی و امارات استان‌های جنوبی را برای خود برداشته بود، امارات پیشروی‌هایی داشت که جای توضیح دلایل این پیشروی‌ها اینجا نیست، امارات به همین دلیل توانسته بود بسیاری از مناطق راهبردی را به تسلط خود در آورد، اما پس از آن عربستان با مشکلاتی مواجه شد و نتوانست خود را به صنعا برساند در نتیجه نقشه عوض شد تا ریاض بتواند در دستاورد‌های ابوظبی در استان‌های جنوبی سهیم شود. عربستان فشار بر امارات را آغاز کرد و هزار نظامی خود را وارد جزیره سقطری کرد.

<div id="video-display-embed-code_7524619"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3337249/7524619?width=350&height=250"></script></div>

محمد البخیتی: اگر امارات به تجاوزگری‌های خود ادامه دهد، پشیمان خواهد شد
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفتگویی دیگر با شبکه المیادین، با بیان اینکه تغییر موضع امارات ناشی از فشار‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه این کشور بوده است، خطاب به اماراتی‌ها گفت اگر به تجاوزگری‌های خود علیه یمن ادامه دهید، پشیمان خواهید شد.
محمد البخیتی در پاسخ به این پرسش که پیام حمله به مواضع حساس در عمق خاک امارات چیست، گفت: در ابتدا بین عربستان و امارات تقسیم مأموریت برای اشغال یمن وجود داشت. به این ترتیب که امارات مسئول اشغال استان‌های جنوبی و عربستان مسئول اشغال استان‌های شمالی بود. اما عربستان در رسیدن به صنعا شکست خورد و پس از مدتی احساس کرد هیچ دستاوردی از جنگ علیه یمن کسب نکرده است و به همین علت به امارات فشار آورد و برخی مناطق و استان‌های راهبردی و حیاتی از جمله مناطق جنوبی مانند جزیره سقطری، گذرگاه‌های المهره و بندر عدن را از این کشور باز پس گرفت. هنگامی که عربستان فهمید نمی‌تواند مناطق تحت اشغال خود را حفظ کند، با امارات قراردادی امضا و همه استان‌های جنوبی را به این کشور واگذار کرد. امارات در مرحله قبل اعلام کرده بود در تجاوز علیه یمن مشارکت نمی‌کند، ولی این مشارکت را به صورت کامل متوقف نکرده بود و ما نیز این فرصت را به امارات دادیم تا آبرومندانه از جنگ خارج شود و تصمیم گرفتیم حملات هوایی به عمق خاک امارات را متوقف کنیم. ولی امارات اخیرا به تنش آفرینی‌ها شدید هوایی و زمینی بازگشته است. از این رو هدف حمله به ابوظبی، ایجاد بازدارندگی در مقابل امارات است که به صورت نادرست از طرف ما در امان مانده بود و این کشور می‌توانست بدون دریافت هیچ ضربه‌ای تنش آفرینی خود را تصحیح کند. ما در قبال اقدامات امارات بیشتر از اقدامات عربستان صبر کردیم، زیرا دشمن تاریخی یمن را عربستان می‌دانیم نه امارات. همچنین در میان شهروندان اماراتی همبستگی با مظلومیت ملت یمن وجود دارد و آن‌ها از تجاوز کشورشان به یمن راضی نیستند. از این رو ما اصرار داشتیم امارات از مشارکت در تجاوز علیه یمن آبرومند خارج شود. ما در این مسیر به امارات کمک کردیم، اما متأسفانه رهبری امارات مغرور و در نهایت تسلیم فشار‌های آمریکا و اسرائیل شد و اکنون باید نتایج آن را تحمل کند.
البخیتی ادامه داد: امارات از چند سال پیش رویکرد صادقانه‌ای را برای خروج کامل از یمن در پیش گرفته بود، ولی در نتیجه فشار آمریکا و اسرائیل تصمیم گرفت برخی مناطق راهبری تحت اشغال خود را حفظ کند تا به چتری برای حضور اسرائیل تبدیل شود؛ از جمله این مناطق می‌توان به باب المندب، جزیره میون و جزیره سقطری اشاره کرد. امارات در مرحله‌ای تنش نظامی علیه یمن را متوقف کرد و ما نیز در پاسخ تصمیم گرفتیم به این کشور برای خروج کامل از یمن فرصت بدهیم. اما اخیرا فشار زیادی توسط اسرائیل بر مقامات اماراتی وارد شد و مقامات اسرائیلی از جمله نخست وزیر این رژیم به امارات سفر کردند و ما پیش بینی می‌کردیم این سفر‌ها باعث تنش آفرینی امارات شود. حتی ما در ابتدای این تنش آفرینی از تهدید مستقیم امارات خودداری کردیم و به این کشور توصیه کردیم رویکرد خود را تصحیح کند. امروز نیز به اماراتی‌ها می‌گوییم اوضاعتان شکننده و توان شما برای تحمل حملات هوایی و موشکی نیرو‌های یمنی بسیار ضعیف است. امارات دشمن بسیار ساده تری از عربستان است و هدف قرار دادن این کشور و انجام حملات شدید علیه آن بسیار ساده‌تر است، اما ما تا کنون بسیاری از امور و ملاحظات را رعایت کرده ایم، ولی ظاهرا امارات چیزی جز زبان زور نمی‌فهمد.
محمد البخیتی در ادامه تصریح کرد: ما تمایل داشتیم امارات از جنگ علیه یمن خارج شود و ما نیز به این کشور حمله نکنیم. مهمترین ملاحظه ما نیز در این خصوص، موضع ملت امارات بود که ملتی آگاه و از سیاست‌های احمقانه بن زاید درباره یمن و سایر سیاست‌های او ناراضی است. اما امارات دوباره به تجاوزگری‌های خود بازگشت. تصمیم عربستان برای تحویل دادن استان‌های جنوبی یمن پس از آن بود که این کشور اطمینان حاصل کرد دیگر نمی‌تواند هیچ بخشی از خاک یمن را جدا کند. از این رو امارات باید از خود می‌پرسید چرا عربستان ناگهان و همه مناطق را به آن‌ها تحویل داده است. بر این اساس است که معتقدیم عربستان در وارد کردن امارات به ورطه جنگ یمن موفق عمل کرد.
وی تصریح کرد: عملیات علیه ابوظبی فقط آغازی برای حملات به عمق خاک امارات بود. امارات اگر در محاسبات خود تجدید نظر نکند، این عملیات ادامه خواهد یافت. ما در گذشته به امارات توصیه می‌کردیم، ولی امروز به آن‌ها هشدار می‌دهیم اگر به تجاوزگری علیه یمن ادامه دهید پشیمان خواهید شد و ما مجبور می‌شویم شما را ادب کنیم و درس سختی به شما بدهیم. در شرایط فعلی، مطلوب این است امارات از همه خاک یمن خارج شود و تنش آفرینی نظامی را متوقف کند. زیرا ما قصد داریم وجب به وجب خاک یمن را آزاد کنیم و هیچ فرقی بین مأرب و شبوه و یا مهره وجود ندارد.
این عضو ارشد جنبش انصار الله خاطرنشان کرد: بدون شک طمع ورزی‌های امارات و فشار‌های اسرائیل در تغییر موضع ابوظبی در قبال یمن نقش زیادی دارد. اما با بررسی موضع امارات و مقایسه آن با گذشته متوجه می‌شویم، امارات قبل از عربستان عبرت گرفت و همزمان با توسعه توان موشکی و هوایی یمن، مقامات اماراتی دریافتند سلاح جدید یمنی‌ها خطر بزرگی برای آن‌ها دارد. از این رو خروج خود را از جنگ یمن اعلام کردند هر چند خروج کاملی نیز نبود. ما نیز در مقابل، حملات خود را به عمق خاک امارات متوقف کردیم. اکنون سؤال این است که آیا امارات مرتکب حماقت شده و به تنش آفرینی بازگشته است؟ آیا امارات نمی‌داند با وجود طمع ورزی‌های این کشور و فشار‌های اسرائیل، خسارت‌های رویکرد جدید علیه یمن بسیار بزرگ خواهد بود؟
البخیتی اظهار داشت: حمله به ابوظبی حامل پیامی برای همه کشور‌های متجاوز یا کشور‌های که به مشارکت در این تجاوز فکر می‌کنند، بود. اما من به آن‌ها می‌گویم وقتی به حمله علیه یمن فکر می‌کنند باید بدانند ما تصمیمات خود را طبق محاسبات سیاسی و نظامی، مادی اتخاذ نمی‌کنیم. ما تصمیمات خود را طبق دستورات الهی اتخاذ می‌کنیم که می‌فرماید: "وقاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم" و "الشهر الحرام بالشهر الحرام و الحرمات قصاص* فمن اعتدی علیم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم". از این رو باید این واقعیت را درک کنند و بدانند هنگامی که دست به تجاوزگری می‌زنند ما با هیچ ملاحظه‌ای از آن‌ها دست نمی‌کشیم.
البخیتی در بخش دیگری از سخنانش افرود: برای همگان واضح است که امارات در ارزیابی‌های خود اشتباه کرده و اکنون واقعیت برای آن‌ها آشکار شده است مبنی بر اینکه ما قدرت و جرأت حمله به عمق خاک امارات را به صورت مستمر و کافی در اختیار داریم و اکنون توپ در زمین آن‌ها است. ما تأکید می‌کنیم تشدید تنش با تنش پاسخ داده می‌شود و یمن دیگر چیز زیادی برای از دست دادن ندارد و این امارات است که بازنده بزرگ تنش آفرینی خواهد بود. با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود خسارت‌های امارات در این تنش آفرینی بیشتر از دستاورد‌های آن بوده است. به عنوان نمونه آن‌ها به ازای تشدید تنش در شبوه از جنوب الحدیده خارج شدند و مساحتی که از آن خارج شدند، وسیع‌تر و مهمتر از ناحیه "بیحان" بود که توانسته بودند آن را اشغال کنند. حملات به امارات ادامه و دایره آن افزایش خواهد یافت. بانک اهداف در دست نیرو‌های نظامی قرار دارد من کاملا از این اهداف اطلاع ندارم، ولی به مقامات اماراتی یادآوری می‌کنم هشدار‌های ما را دست کم نگیرند. قبل از حمله اخیر، سخنگوی رسمی نیرو‌های یمنی به امارات هشدار داد باید تنش آفرینی را متوقف کند، ولی متأسفانه امارات به این هشدار توجه نکرد. امروز نیز سخنگوی رسمی نیرو‌های مسلح همان هشدار را تکرار کرد و توضیح داد حملات، گسترش و شدت بیشتری خواهد یافت و اهداف حساس تری را شامل خواهد شد. قدرت ما برای رصد اهداف و حمله به آن به سرعت در حال پیشرفت است و من تعجب می‌کنیم امارات که چند سال پیش از این واقعیت اطلاع یافت و با آن واقع گرایانه برخورد کرد، اکنون پس از آنکه ما در عرصه نظامی پیشرفت بسیار زیادی کرده ایم، به نقطه صفر بازگشته است.
عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله در پایان گفت: ما مواضع حساس امارات را رصد می‌کنیم و این مواضع در تیررس نیروی موشکی و هوایی ما قرار دارد. ما به ملت امارات نیز پیامی داریم که باید به صورت قوی و مؤثر به تحرک درآید؛ آن هم نه فقط در رسانه‌ها بلکه باید به مراکز تصمیم گیری امارات فشار بیاورند تا از خسارت‌های بیشتر به کشورشان به علت اقدام خیره سرانه بن زاید جلوگیری کنند.

<div id="video-display-embed-code_7524788"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3337249/7524788?width=350&height=250"></script></div>

نظر شما