شناسهٔ خبر: 52027082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

بارش رحمت الهی در سراسر ایران؛

سفیدپوش شدن نقاط مختلف کشور/ بارش باران استان‌های جنوبی را بی نصیب نگذاشت

طی روزهای اخیر بارش باران و برف در ۱۹ استان کشور موجب مسدود شدن برخی راه‌های مواصلاتی و طغیان رودخانه‌ها شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای اخیر بارش باران و برف در ۱۹ استان کشور موجب مسدود شدن برخی راه‌های مواصلاتی و طغیان رودخانه‌ها شده است. 

کهگیلویه‌وبویراحمد

سرپرست راهداری استان:

۱۴۰راه روستایی کهگیلویه‌وبویراحمد همچنان مسدود است

به گزارش صبح زاگرس؛ بارش برف و باران در روزهای گذشته سبب شد تا راه ارتباطی  روستاها در شهرستان‌های بویراحمد، مارگون، چرام و کهگیلویه مسدود شود.

مسدود شدن راه‌های روستایی سبب سختی در تردد و ایجاد هزینه برای روستاییان و همچنین ایجاد مشکلاتی برای روستاییان در زمان بحران می شود در این راستا بازگشایی این مسیرهای روستایی باید در سریع‌ترین زمان ممکن بازگشایی شود.

یکی از عواملی که سبب تاخیر در بازگشایی راه های روستایی می شود فرسوده بودن ماشین آلات راهداری برای بازگشایی مسیرهای ارتباطی در روستاها است در این رابطه هر چند علی احمدزاده در دیدار با  وزیر راه و شهرسازی خواستار رفع مشکلات راهداری شده و خواهان تامین اعتبار برای نوسازی ماشین های راهسازی از قبیل بولدوزر، لودر، خودروهای برف روب و نمک پاش شد اما این پیگیری ها همچنان با توجه به سخت گذر بودن راه ها در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد همچنان توسط مسئولان استانی از جمله راهداری باید ادامه پیدا کند.

در همین رابطه سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای مهمترین مشکل راهداری زمستانه در این استان را فرسوده بودن ماشین آلات دانست و در گفت‌وگو با صبح زاگرس گفت: تمام راه های مواصلاتی باز است اما از  2200 راه روستایی 180 روستا مسدود بودند که راه 40 روستا بازگشایی شده است.

جانی‌پور با بیان اینکه 140 راه روستایی در کهگیلویه و بویراحمد همچنان مسدود است، گفت: با اتمام بارش ها بازگشایی راه های روستایی در دستور کار  قرار خواهد گرفت و مشکلات روستاییان حل خواهد شد.

ایلام 

برف و کولاک ایلام را فرا گرفت؛ تا پایان هفته، هوا سرد و یخبندان خواهد بود

به گزارش ایلام بیدار، بنابر گزارش هواشناسی ایلام از یکشنبه طبق انتظار تا شب دوشنبه شاهد فعالیت سیستم بارشی در استان ایلام خواهیم بود.

تخمین میزان بارش برف در سردسیرات استان ایلام (ملکشاهی، ایوانغرب، ایلام، سرابله  بخش آسمان آباد، بخش میمه و بخش میشخاص) میزان احتمالی بارش برف بین 5 تا 10 سانت است.

ورود سامانه بارشی از امشب تا سه شنبه به ایلام

در همین رابطه "مجتبی میهن‌پرست"، رئیس گروه پیش بینی هواشناسی استان ایلام گفت: از امشب یک موج جدید بارشی یا سامانه جدید وارد استان می‌شود و این سامانه بارشی تا صبح سه شنبه در استان خواهد ماند.

وی افزود: در ارتفاعات نواحی سردسیر بارش برف سنگین و در نواحی گرمسیر بارش باران داریم. 

رئیس گروه پیش بینی هواشناسی استان ایلام گفت: نیروهای شهرداری باید در آماده باش کامل باشند چون در روز دوشنبه یخ بندان شدید داریم و چون کاهش دمای شدید داریم مصرف انرژی هم بالا می‌رود.

وی ادامه داد: مردم هنگام رانندگی احتیاط کنند زیرا در نواحی گرمسیر بارندگی داریم که همراه با مه است و نواحی سردسیر هم مه و هم بارش برف داریم؛ طی امروز تا غروب به خاطر وزش باد کولاک برفی را شاهد خواهیم بود.

میهن‌پرست گفت: چهارشنبه سامانه خاصی نداریم و جو استان پایدار است ولی صبح پنج شنبه تا ظهر پنج شنبه سیستم دیگر می‌آید که سریع‌الگذر است و عمر آن ۱۰-۱۲ ساعت است و سامانه سردی است که باعث بارش برف می‌شود.

توصیه‌هایی که نباید فراموش شوند

هشدار به کشاورزان، دامداران، باغداران، مرغداران 

در هنگام تردد در پیاده روها، خیابان و ... مواظب لغزندگی باشید و یادتان باشد، بودن دست ها در جیب، هنگام لیز خوردن مساویست با ... ! پس دستکش داشته باشید و دستتان را هنگام تردد در سطح لغزنده و یخ زده در جیبتان قرار ندهید!

جلوگیری از ترکیدن کنتورهای آب و یخ زدگی لوله های موجود در فضاهای باز، یکی دیگر از دغدغه های موجود خواهد بود. توصیه می شود کنتورهای آب و لوله های انتقال آب که در فضای باز قرار دارند یا در معرض سرما هستند، با کاه، براده های چوب، پشم شیشه، گونی و ... پوشانده شوند.

بررسی مسیر دودکش بخاری و اطمینان از مسدود نبودن برای جلوگیری از قاتل نامرئی (منو اکسید کربن)

 تا حد امکان از مصرف بی رویّه ی گاز و برق خودداری شود و صرفه جویی در مصرف این دو حامل انرژی اولویّت مردم باشد تا خدای نکرده شاهد قطع و یا افت فشار گاز در هیچ نقطه نباشیم.

در صورت یخ زدن رگلاتور، از هر گونه دستکاری خودداری نمایید.

اگر نیاز به تعطیلی ادارات و مدارس باشد، صبح فردا اعلام می‌کنیم

در همین راستا "مجید بیگلریان"، سرپرست مدیریت بحران استانداری ایلام گفت: شرایط هوای استان را به صورت لحظه‌ای از طریق پلیس‌راه، راهداری، هواشناسی و... پایش می‌کنیم.

وی اظهار کرد: چنانچه بارش‌ها به گونه‌ای پیش برود که نیاز به تأخیر در آغاز فعالیت یا تعطیلی ادارات و مدارس باشد، در جلسه صبح فردا تصمیم‌گیری و به اطلاع مردم خواهد رسید.

مدارس و دانشگاهها نوبت صبح تعطیل و فعالیت ادارات با یک ساعت تأخیر آغاز می‌شود

"مجید بیگلریان"، سرپرست مدیریت بحران استانداری ایلام صبح روز دوشنبه (27 دیماه) در خصوص فعالیت مدارس و ادارات گفت :با توجه به بارش برف، برودت هوا و بروز یخبندان، فعالیت کلیه مقاطع تحصیلی مدارس و دانشگاهها در نوبت صبح (غیر از دانش‌آموزانی که امتحان سراسری [کشوری] دارند) تعطیل و ادارات (منهای دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان) و بانک‌ها در مناطق ذیل با یک ساعت تاخیر آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: این مناطق شامل شهرستان‌های ایلام، ایوان، بدره، ملکشاهی، چرداول و بخش‌ کارزان سیروان است.

کردستان 

فرماندار بیجار اعلام کرد؛

برف و کولاک راه ارتباطی ۱۵۰ روستای بیجار را مسدود کرد/ اسکان مسافران سه دستگاه اتوبوس در مساجد بیجار

علی اکبر ورمقانی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: بعلت بارش برف شدید و کولاک در حال حاضر محورهای مواصلاتی بیجار -قروه ، بیجار -تکاب ، بیجار -همدان مسدود و تردد در این محور ها ممنوع می باشد.

وی افزود: بعلت بارش برف و کولاک شدید که از شب گذشته آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد راه ارتباطی 150 روستای شهرستان بیجار در بخش مختلف مسدود و نیروهای راهداری مشغول انجام برف روبی هشتند.

فرماندار بیجار گفت: از شب گذشته تردد وسایل نقلیه سنگین و خودروهای ناوگان حمل و نقل متوقف شده و تا کنون مسافران سه دستگاه اتوبوس در مساجد و حسینیه های سطح شهر بیجار توسط نیروهای هلال احمر اسکان داده شدند.

ورمقانی از کلیه مسافران درخواست کرد با توجه به ادامه بارش ها و کولاک در سطح جاده ها حتی الامکان از مسافرت های غیر ضروری پرهیز کنند و در صورت لزوم حتما زنجیر چرخ و وسایل گرمایشی و مواد خوراکی همراه خود داشته باشند.

طبق اعلام هواشناسی کردستان سامانه بارشی از روز جمعه وارد استان شده و فعالیت سامانه به صورت بارش برف و باران تا روز سه‌شنبه هفته جاری تداوم خواهد داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان:

اکثر محورهای مواصلاتی استان کردستان مسدود هستند

به گزارش کُردتودی، محمدراشد مدرس گرجی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان در مورد وضعیت راه‌های مواصلاتی استان کردستان اظهار کرد: در شهرستان‌های سنندج، سقز، بانه، مریوان، سروآباد و دیواندره بارش شدید برف و کولاک وجود دارد و در بیشتر شهرستان‌های استان بالای 50 سانتیمتر بارش برف گزارش شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با بیان اینکه در کل محورهای مواصلاتی ممنوعیت تردد کشنده اعمال شده چرا که اکثر مسیرهای مواصلاتی استان از ساعت ۲۰ دیشب مسدود شده است.

وی اضافه کرد: در طول 48 ساعت گذشته 10 هزار کیلومتر برفروبی در جاده‌های استان انجام شده است.

مدرس‌گرجی افزود: تا این لحظه 200 خودرو رهاسازی و 70 نفر مسافر در راه مانده  توسط عوامل راهداری در راهدارخانه‌های اسکان داده شده است.

وی تصریح کرد: در طول 48 ساعت گذشته 3 هزار تن شن و ماسه در سطح جاده‌های استان مصرف شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان در مورد آخرین وضعیت بازگشایی مسیرهای روستایی گفت: با توجه به بارش‌های شدیدی که در سطح استان شاهد هستیم پیش‌بینی ما انسداد تعداد بیشتری راه روستایی در سطح استان است.

وی عنوان کرد: 350 دستگاه ماشین‌آلات و 500 نفر عوامل راهداری و بخش خصوصی 100 دستگاه ماشین‌آلات و 200 نفر نیروی انسانی در سطح راه‌های اصلی و روستایی مشغول خدمات‌رسانی به مردم هستند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر کردستان خبر داد؛

امدادرسانی به بیش از 400 نفر گرفتار در برف و کولاک کردستان

به گزارش کُردتودی، پیام جلالی بامداد دوشنبه با اعلام این خبر عنوان کرد: با توجه به بارش‌های شدید برف که از روز گذشته در استان شروع شده شاهد بارش‌های سنگین برف و وزش باد و کولاک شدید در محورهای مواصلاتی هستیم.

وی افزود: از ساعت اولیه شروع بارش‌ها، تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر استان در سراسر شهرستان‌ها آماده باش بوده و در حال حاضر ۲۴ تیم عملیاتی مشغول به فعالیت و امداد رسانی به مسافران و در راه ماندگان و رها سازی خودروها هستند.

وی بیان داشت: تاکنون ۴۴۵ نفر از هموطنان در شهرستان‌های مختلف استان، اسکان اضطراری یافته و اقلام امدادی و بسته‌های تغذیه اضطراری توسط امدادگران و نجاتگران زحمت کش استان در بین آنان توزیع شده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر کردستان در ادامه عنوان کرد: در پی بارش شدید برف و وضعیت به وجود آمده، تردد اغلب محورها به سختی ممکن است و تمامی محورهای ارتباطی خصوصاً در شهرستان سقز به محورهای بانه، مریوان، بوکان و دیواندره مسدود شده است.

وی افزود: با توجه به وضعیت پیش آمده و ادامه بارش‌ها و وضعیت جاده‌ها، به هموطنان توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری خودداری کنند در غیر این صورت حتماً به توصیه‌های پلیس راه توجه نموده و تجهیزات امدادی و خصوصاً زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

جلالی اظهار کرد: امیدواریم که شاهد هیچ گونه حوادثی نباشیم و به هموطنان عزیز این اطمینان را خواهیم داد که خادمان شما در جمعیت هلال احمر تا پایان وضعیت موجود در کنار شما خواهند بود و مشغول امدادرسانی هستند.

بارش سنگین برف در کردستان

پس از گذشت ۱۵ ساعت بارش برف کماکان در کردستان ادامه دارد

رسانه های شهر سقز گزارش داده اند بارش سنگین برف عبور و مرور را در سطح این شهر  مختل کرده و تقریبا اکثر فعالیت ها تعطیل شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان اعلام کرد:

قطعی و افت فشار گاز بعلت بارش برف نداشتیم/ مردم در مصرف گار صرفه جویی کنند 
 
هوشنگ اولازاده مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: با توجه به بارش برف و برودت هوا  در سطح استان کردستان هیچگونه قطعی گاز تا کنون گزارش نشده و خدمات شرکت گاز کردستان با تلاش نیروهای خدوم برقرار است.
 
وی افزود: از تمامی مشترکان گاز استان کردستان تقاضا داریم جهت بهرمندی از این نعمت در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی کنند تا با افت فشار در این روزهای سرد رو به رو نشویم.
 
مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان گفت: دمای رفاه 18 تا 21 درجه سانیگراد، استفاده از لباس گرم، بستن درب اتاق های که از آن استفاده نمی شود، انتخاب دمای 50 تا 55 درجه برای پکیج ها و استفاده از پوشش مناسب جهت خواب از توصیه های ما جهت استفاده بهینه از گاز طبیعی در روزهای سرد زمستانی است.

کرمانشاه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه:

۲۲ محور روستایی در استان کرمانشاه مسدود است

فریبرز کرمی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: طی شبانه روز گذشته‌ در پنج شهرستان استان بارش برف، در هشت شهرستان بارش برف و باران و در یک شهرستان نیز بارش باران گزارش شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه افزود: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی در حال حاضر ۲۵محور شریانی و پنج محور غیر شریانی دارای بارش هستند.

کرمی از بازگشایی ۱۵ محور مواصلاتی روستایی در قالب اجرای عملیات راهداری زمستانی طی شبانه روز اخیر خبر داد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۲۲ محور مواصلاتی روستایی شامل ۱۴ محور در روانسر، چهار محور در دالاهو، سه محور در جوانرود و یک محور در ثلاث باباجانی مسدود است و عملیات بازگشایی همچنان ادامه دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: در قالب اجرای طرح راهداری زمستانی طی شبانه روز گذشته‌ با به کارگیری ۱۵۱ دستگاه ماشین آلات، از ظرفیت ۲۷۹ نفر نیروی راهداری استفاده شد.

کرمی میزان شن و نمک مصرفی را دو هزار و ۳۰۷ تن اعلام و تصریح کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته چهار هزار و ۴۰ کیلومتر باند برف روبی انجام گرفت.

وی همچنین از انجام پنج مقطع ریزش برداری و کمک رسانی به ۷۵دستگاه خودرو گرفتار خبر داد و افزود: در شبانه روز گذشته موردی از اسکان اضطراری مسافران در راه مانده نداشته ایم.

شب برفی پاوه

زنجان

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، با توجه به هماهنگی با مدیریت بحران استانداری زنجان، در پی بارش برف و برودت هوا، مدارس  هر سه مقطع در نوبت صبح  مناطق ماهنشان، انگوران، ایجرود، زنجانرود و مقطع ابتدایی نوبت صبح افشار، بزینه رود، سجاسرود، خدابنده، نواحی #یک و #دو #زنجان روز دوشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰،  فعالیت آموزشی خود را به صورت مجازی و در بستر شاد برگزارخواهند کرد.
 
لازم به ذکر است مدارسی که امتحانات نهایی دارند، شامل تعطیلی نمی باشند و این امتحانات مطابق برنامه اعلام گردیده ، برگزار خواهد شد . در ضمن امتحانات داخلی دانش آموزان به زمان دیگری موکول می شود. 
اطلاعیه شماره ۳ در خصوص نحوه فعالیت آموزشی مدارس در ۲۷ دی ماه  مناطق و نواحی استان به علت بارش برف و برودت هوا 
 
جانشین پلیس راه استان زنجان:

تردد در محورهای مواصلاتی استان زنجان با زنجیر چرخ امکانپذیر است/ آمادگی کامل پلیس راه استان زنجان برای امداد رسانی به در راه ماندگان

مهدی میناخانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به وضعیت راه‌های استان زنجان اظهار کرد: در تمامی محورهای مواصلاتی استان زنجان بارش شدید برف وجود دارد و این بارش‌ها همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شهروندان از سفرهای غیر ضرور خودداری کنند، ابراز کرد: تردد در محورهای مواصلاتی استان فقط با زنجیر‌چرخ ممکن است.

جانشین پلیس راه استان زنجان با بیان اینکه شهروندان اگر مجبور به تردد در محورهای مواصلاتی نیستند سفر خود را به تأخیر بیندازند، تصریح کرد: وضعیت راه های مواصلاتی به گونه‌ای است که تردد در آنها به سختی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: چنانچه شهروندان مجبور به تردد در محورهای مواصلاتی هستند حتماً زنجیر چرخ، تجهیزات زمستانی و سوخت به میزان کافی به همراه داشته باشند.

میناخانی با اشاره به وضعیت راههای کوهستانی استان، افزود: وضعیت تردد در محورهای کوهستانی بسیار دشوار است به خصوص در محورهای تهم، طارم و دندی به دلیل وجود سربالایی‌ها تردد بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تردد در محورهای مواصلاتی بسیار کم است، ادامه داد: از روز گذشته تا به امروز در استان زنجان تصادف جرحی و فوتی در جاده‌های استان نداشتیم.

جانشین پلیس راه استان زنجان با بیان اینکه تمامی واحدهای گشتی پلیس راه استان از دیروز با توجه به بارش برف جهت امدادرسانی به در راه ماندگان در آماده باش کامل هستند، ابراز کرد: طرح زمستانه‌ی پلیس از ۲۱ آذرماه آغاز شده است و اکیپ‌های طرح زمستانه در گردنه‌ها حضور دارند و در حال خدمت‌رسانی و امداد رسانی به مردم هستند.

هرمزگان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان خبر داد؛

تخلیه اضطراری بیش از هزار خانوار بر اثر سیل در میناب

سلحشور مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی هرمز با اشاره به بارش های اخیر استان هرمزگان اظهار کرد: بارش ها در شرق هرمزگان از روز گذشته شدت گرفته و سد استقلال میناب حجم آن تکمیل شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان عنوان کرد: برای جلوگیری از خسارات جانی و ایمنی روستاییان که در پایین دست سد استقلال قرار دارند هشدارها برای تخلیه این روستا ها صادر شده و در حال حاضر همه ارگان ها و نهادها برای تخلیه این روستاها پای کار آمده اند.

سلحشور تصیح کرد: روستاهای مازغ بالا، مازغ پایین و تمبک با دارا بودن بیش از هزار خانوار در معرض خطر سیلاب هستند که در حال تخلیه این روستا ها و اسکان آنها در مکان های امن هستیم.

وی با اشاره به اینکه تمامی اقلام مورد نیاز سیل زدگان در شهرستان میناب مستقر شده است، خاطر نشان کرد: بخشی از اقلام نیز از بندرعباس برای آنها ارسال می‌شود.

سرپرست فرمانداری رودان:

بیش از ۴هزار واحد مسکونی در رودان خسارت دیده‌اند/ خدمات‌رسانی‌ها با جدیت ادامه دارد

عبدالرضا سالاری، سرپرست فرمانداری رودان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز اظهار کرد: بارندگی در رودان برابر بر برآورده های انجام شده تا بامداد امروز باعث تخریب به  ۵۷۴ منزل مسکونی شده است.
وی ادامه داد: در همان ساعات بامداد ۷۴ خانوار در مدارس بخش مرکزی، بیکاه و جغین و سطح شهر رودان اسکان اضطراری داده شده اند.
سرپرست فرمانداری رودان از آبگرفتگی بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی نیز خبر داد.
وی اضافه کرد: در مجموع با احتساب این آمار ۴ هزار و ۱۲۱ منزل مسکونی از بارندگی دچار آسیب شده اند و میزان خسارت وارده شده نیز بیش از ۱۷ میلیارد تومان برآورده می شود.
سالاری گفت: با توجه به تداوم بارندگی تا ساعات صبگاهی امروز پیش بینی می شود این آمار تا ۲۰درصد نیز افزایش داشته باشد.
وی از مسدود بودن چندین محور های ارتباطی نیز در بخش رودخانه، مرکزی و بیکاه نیز خبر داد و گفت: بارندگی به  تاسیسات آب و برق نیز خسارتی را وارد کرده است.
سالاری خاطرنشان ساخت: هم اکنون خدمات رسانی به همکاری نیروی های هلال احمر، بسیج و گروه های جهادی به خسارت دیدگان ادامه دارد.

سیستان و بلوچستان

آخرین وضعیت بارندگی در سیستان وبلوچستان؛

طغیان رودخانه‌های محلی محورهای مواصلاتی را مسدود کرد/ قطع برق و ارتباط تلفنی در روستاهای دلگان

به نقل از عصرهامون، سامانه زمستانی جدید که از دیروز تاکنون مناطق مختلف سیستان وبلوچستان را در برگرفته خوشحالی و شادی مردم به ویژه  کشاورزان را در پی داشته است .

اگرچه بارش‌های اخیر به‌ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان موجب جاری شدن سیل، انسداد راه‌های ارتباطی و خسارت به برخی از زیرساخت‌ها شده اما خشک‌سالی و بی‌آبی در سال های اخیر سبب خشکی و بی‌آبی چاه‌ها، سدهای خاکی، چشمه‌ها و بند سارها و در برخی مناطق تلف شدن دام‌ها و ناتوانی مردم در تأمین آب آشامیدنی‌شان شده بود.
 
از انسداد محورهای ارتباطی وقطع برق تا آماده باش نیروهای امدادی و خدماتی

علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما پیرامون آخرین وضعیت جوی و اقدامات پیشگیرانه در صورت بروز حوادث احتمالی، بیان کرد: هم اکنون بارندگی در شهرستان های دلگان، تفتان، زاهدان و شمال استان تداوم دارد که در این زمینه بیشترین دغدغه ها در حوزه دلگان و منطقه جلگه چاه هاشم می باشد، چرا که رودخانه های فصلی طغیان کرده و حجم آورده آب از حوزه استان کرمان که هم مرز با این منطقه است، زیاد می باشد.
 
وی افزود: در پی بارندگی ها هم اینک امکان تردد در پنج روستای پرجمعیت ِاین منطقه وجود ندارد، برق سه روستا و ارتباط تلفنی دو روستای دیگر نیز قطع می باشد که نیروهای خدمات رسان در حال برطرف کردن مشکل هستند.
 
این مسئول با بیان اینکه تیم های امدادی و خدماتی در منطقه حضور داشته و در آماده باش کامل بسر می برند، گفت: ارتباط در محورهای مواصلاتی اصلی استان برقرار و عادی است اما محورهای دلگان _ایرانشهر بسته است.
 
بارندگی مدارس ابتدایی خاش را تعطیل کرد

روابط عمومی آموزش و پرورش خاش گفت: بارش شدید باران و آب‌گرفتگی معابر سبب تعطیلی و غیرحضوری شدن فعالیت‌های آموزشی در مدارس ابتدایی شهری و روستایی این منطقه شده و آموزش‌ها از بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و برنامه شاد دنبال می‌شود.
 
محور میل نادر به سفیدآبه همچنان مسدود

ایوب کرد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز بیان کرد: محور میل نادر به سفیدآبه همچنان مسدود بوده و رانندگان باید جوانب احتیاط را هنگام رانندگی رعایت کنند.

این مسئول از مردم خواست از تردد غیرضروری در محورها خودداری کرده و در صورت نیاز با احتیاط رانندگی کنند.

کرد گفت: با توجه به محتمل بودن افزایش کاهش دید افقی در جاده، رانندگان حتما قبل از عزیمت به این محورها ضمن تماس با شماره ۱۴۱ مرکز مدیریت راه ها از وضعیت جوی اطلاعات دقیق را کسب کنند.

توصیه‌های پلیس سیستان و بلوچستان به رانندگان

علی نام درست، رئیس پلیس راهور استان گفت: با توجه به بارش های پراکنده در سطح استان و ضرورت رعایت هشدارهای ترافیکی و جاده ای، رانندگان توجه داشته باشند،  با توجه به کاهش میدان دید راننده درمواقع بارندگی ، به‌ طور ویژه سرعت مطمئنه را رعایت کرده و توجه کافی به جلو  را مد نظر داشته باشند.

وی تصریح کرد: در زمان بارندگی، سرعت خودرو باید به مراتب کمتر از سرعت در راه های خشک باشد چون سطح اصطکاک بین راه و لاستیک به حداقل می ‌رسد.

به گفته این مقام مسئول، رعایت سرعت مطمئنه و فاصله طولی مناسب با وسیله جلو در حین رانندگی و همچنین پرهیز از سفرهای غیرضروری از توصیه های جدی پلیس راهور است.
 
اما طبق اعلام مرکز مدیریت راه های کشور محورهای دلگان _ایرانشهر_  دلگان _ زهکلوت و بزمان  _ دلگان به دلیل طغیان رودخانه های محلی بسته شده است.

خراسان جنوبی

در اثر سیلاب رخ داد؛

آبگرفتگی ۳۴ واحد مسکونی در خراسان جنوبی

میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان اظهار کرد: سیلاب و بارندگی در خراسان جنوبی با آماده باش ۹۴ تیم امدادی و عملیاتی خوشبختانه خسارت جانی نداشت.

میرجلیلی افزود: در شبانه روز گذشته ۲۰۷ نفر گرفتار در سیلاب امداد رسانی و ۱۷ خودروری گرفتار در محور‌های مواصلاتی رهاسازی شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: همچنین ۴۲ نفر گرفتار در محور‌های مواصلاتی که در راه ماندند اسکان داده شدند که ۱۶ نفر از مرگ حتمی نجات یافتند.

میرجلیلی گفت: ۳۴ واحد مسکونی بر اثر سیلاب دچار ابگرفتگی شده بودند که مشکل آن‌ها رفع شد.

به گفته وی علاوه بر خسارات به باغات و مزارع، به هشت واحد دامی یک واحد پرورش شترمرغ، چند واحد کوره‌های آجرپزی خسارت وارد شد که برآورد خسارت با تلاش ۶ تیم تخصصی برآورد خسارت، در حال انجام است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی هشدار داد؛

رانندگان بدون زنجیر چرخ تردد نکنند/ تلاش راهداران برای برقراری ارتباط ایمن در راه های روستایی

علیرضا رضایی دز گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: هم اکنون در گردنه سرچاه محور بیرجند- اسدیه، گردنه درمیان محور اسدیه- سربیشه و در گردنه ثمن شاهی محور بیرجند- قاین بارش برف گزارش شده و تردد بدون زنجیر چرخ غیرممکن است.

وی با تاکید بر همراه داشتن زنجیر چرخ و اطمینان از تجهیزات زمستانی خودرو، از رانندگان خواست: از سفر‌های غیرضرور به جد خودداری شود.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: تمامی محور‌های خراسان جنوبی به دلیل بارش باران لغزنده است و رانندگان با احتیاط تردد کنند.

وی افزود: محور بیرجند- سه قلعه نیز از شب گذشته به دلیل طغیان رودخانه همچنان مسدود است.

تلاش راهداران برای برقراری ارتباط ایمن در راه های روستایی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز به خبرنگار ما گفت: راههای ارتباطی بیش از ۶۴ روستا در استان در اثر نزولات جوی دچار سیلاب و رواناب شد که با تلاش راهداران برای برقراری ارتباط ایمن ادامه دارد.

جلال زاده گفت با توجه به نزولات جوّی ایجادشده و سیلاب شب گذشته در استان، تعداد ۵۷ تیم عملیاتی با فعال سازی قرارگاه استانی حمل و نقل و راهداری زمستانی، برنامه ریزی و تعداد ۱۶۰ نفر راهدار با ۱۳۶ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری سبک و سنگین بصورت شبانه روزی جهت عملیات پاکسازی محورهای اصلی، فرعی و روستایی بکارگیری شدند.

وی افزود: راههای ارتباطی بیش از ۶۴ روستا در شهرستانهای بیرجند، سربیشه، سرایان، بشرویه، خوسف، قاین و فردوس در ۲۴ ساعت گذشته بعلت برف و سیلاب که منجر به انسداد ۱۳ مسیر بعلت رواناب ایجادشده در آبنماها شد با تلاش عوامل راهداری و پلیس راه بازگشایی شده و در حال حاضر راهداران مشغول پاکسازی پل ها، آبنماها، تخلیه قنات ها و ریزش برداری کامل محورهای خاکی و کوهستانی مذکور هستند.

وی گفت: همچنین راهداران مستقر در محور بیرجند- سه قلعه با فعالیت ماشین آلات راهداری، در حال پاکسازی آبنماها و بازگشایی این محور هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: به علت سیلاب شدید و خطر خسارت زیاد به شهر سه قلعه راهداران اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سرایان با تمامی امکانات موجود به کمک مدیریت بحران شهرستان شتافتند.

جلال زاده گفت: با توجه به آب شستگی شانه راه در بسیاری از راههای فرعی و روستایی از رانندگان و کاربران جاده ای خواست با احتیاط کامل و رعایت سرعت مطمئنه و توجه به علایم موقت کارگذاشته شده توسط همکاران راهداری در مقاطع آسیب دیده از سیل، حرکت کنند.

وی سامانه گویای ۱۴۱ را راه ارتباطی بین هم استانی ها با مرکز مدیریت راههای استان عنوان کرد و افزود: مشکلات بوجودآمده بواسطه سیلاب اخیر توسط همشهریان به سامانه ۱۴۱ انعکاس یافته و در کوتاه ترین زمان ممکن رفع شده است.

لرستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان:

اسکان اضطراری ۳۹ نفر در برف و کولاک لرستان/ ۳۶۳ خودرو امدادرسانی شد

صارم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: طی سه روز گذشته بارش نزولات جوی برف و باران در استان مشاهده می شود که تیم هایی برای امدادرسانی در برف و کولاک آماده باش هستند.

وی افزود: در همین راستا تاکنون ۳۶۳ خودرو در استان که در برف و کولاک گرفتار شده بودند، رهاسازی شدند که ۳۱ خودرو در گردانه رازان، ۵۰ خوردو در گردنه زالیان، ۱۵۸ خوردو در گردنه گاماسیاب، ۳۰ خودرو در محور ازنا به اراک، ۸۲ خودرو در مسیر الیگودرز و ۱۲ خودرو در مسیر پلدختر امدادرسانی شدند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان تصریح کرد: در مجموع ۲۱ تیم در قالب ۶۷ نفر برای امدادرسانی در این روزها به شش شهرستان اعزام شده اند که در مجموع به هزار و ۷۹ نفر امدادرسانی صورت گرفت.

رضایی با اشاره به اسکان اضطراری گفت: طی این مدت ۳۹ نفر از کسانی که در راه مانده بودند، در مکان های مورد نظر اسکان اضطراری داده شدند.

فرماندار دلفان:

بارش برف راه ارتباطی ۳۷ روستای دلفان را مسدود کرد/امدادرسانی هلال‌احمر به ۴۰ خودرو گرفتار در کولاک

نورالدین درمنان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: بر اثر بارش سنگین برف راه ارتباطی ۳۷ روستای بخش کاکاوند، بخش میریگ و روستای بخش ایتیوند مسدود شده است لذا تمامی امکانات برف‌روبی به مناطق روستایی به‌ویژه گردنه‌های برف‌گیر اعزام‌شده‌اند.

وی افزود: تردد در جاده‌های اصلی شهرستان در جریان است از مسافران درخواست داریم حتی‌الامکان از سفرهای غیرضروری پرهیز و در صورت لزوم وسیله نقلیه خود را به وسایل گرمایی و تجهیزات زمستانی از قبیل زنجیر چرخ مجهز کنند.

فرماندار دلفان عنوان کرد: تاکنون امدادگران جمعیت هلال‌احمر به ۴۰ خودروی در برف مانده و ۸۵ نفر خدمات ارائه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: گزارشی از قطعی برق در هیچ نقطه‌ای از شهرستان نداشته‌ایم و مأموران اداره برق در محل خدمت در صورت هرگونه مشکل آماده خدمات‌رسانی به همشهریان هستند.

درمنان گفت: تمامی دستگاه‌های ستاد حوادث خدمات شهرداری را برای بازگشایی جاده‌ها بسیج کرده‌ایم و امیدواریم به‌زودی مشکلات موجود برطرف شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان:

راه ارتباطی ۲۴۰ روستای لرستان همچنان مسدود است/ ظرفیت بخش خصوصی به کار گرفته شد

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: روز گذشته ۳۶۶ روستای استان بر اثر بارش برف مسدود شد که تلاش عوامل راهداری برای بازگشایی محورها در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در حال حاضر راه روستایی ۲۴۰ روستای استان در شهرستان های الیگودرز، خرم آباد، نورآباد و ازنا مسدود است که به ترتیب بروفروبی و بازگشایی می شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان تصریح کرد: با توجه به اینکه برای برفروبی نیاز به ماشین‌آلات بیشتری است لذا از بخش خصوصی تقاضای کمک شده که ظرفیت و ماشین آلات خود را برای بازگشایی محورها به میان بیاورند.

پازوکی بیان کرد: امروز و امشب سامانه بارشی جدیدی در منطقه فعال می شود که تدابیر لازم اندیشیده شده و از رانندگان تقاضا می شود از تردد غیر ضروری خودداری نمایند.

بخشدار ذلقی الیگودرز مطرح کرد؛

قطعی برق ۲۰ روستای بخش ذلقی براثر بارش برف/ تردد بدون زنجیر ممنوع است

مجتبی پارسا نسب در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: روز گذشته به دلیل بارش حدود ۷۰ سانتی‌متری برف، راه‌های دسترسی ۳۰۰ روستا و نقاط جمعیتی در سه بخش زز و ماهرو، ذلقی و بربرود شرقی قطع شد.

وی افزود: بارش‌های روزهای اخیر همچنین گردنه‌های نمک و آبشار آب سفید در بخش ذلقی را مسدود کرد که با تلاش عوامل راهداری گردنه‌های مذکور بازگشایی شدند.

بخشدار ذلقی الیگودرز عنوان کرد: در کلیه مسیرهای بخش ذلقی به دلیل یخبندان و لغزندگی جاده امکان تردد وجود ندارد، از همه مردم درخواست داریم که از تردد بدون زنجیر خودداری نمایند.

وی تصریح کرد: برق بیش از ۲۰ روستای الیگودرز هنوز قطع است و کارکنان شرکت توزیع برق شهرستان الیگودرز برای اتصال برق این روستاها در تلاش هستند.

مازندران

رئیس پلیس راه مازندران:

برف محور کندوان و آزادراه تهران شمال را مسدود کرد/ ارائه خدمات امدادی به ۱۰۰ خودرو گرفتار در برف

به نقل از بلاغ، محور کندوان و آزاد راه تهران شمال در هر دو مسیر رفت و برگشت از ساعت۶ صبح امروز دوشنبه ۲۷ دی ماه به علت بارش شدید برف و کولاک و عدم ایمنی کافی تا اطلاع بعدی مسدود شده است.

با توجه به بارش برف و باران در سایر محورهای کوهستانی مازندران، احتمال ریزش سنگ و بهمن وجود دارد به همین دلیل از رانندگان خواسته شده است علاوه بر رعایت سرعت مطمئنه، از توقف در حاشیه مناطق مستعد ریزش سنگ که با تابلوهای هشدار دهنده مشخص شده است خودداری کنند. 

رئیس پلیس راه مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از ساعت ۶ و بیست دقیقه امروز با توجه به شدت برف و کولاک محور چالوس به کرج  بسته شد.

یدالله جهان تاب افزود: حدود ۱۰۰ دستگاه خودرو نیز در محور کندوان گرفتار برف و کولاک شدند که با همکاری ماموران راهداری و پلیس راه به آنها خدمات امدادی ارائه شد.

وی گفت: در سایر محورهای مواصلاتی از جمله محور هراز، سوادکوه و کیاسر هم بارش برف داریم و سطح جاده ها لغزنده است.

رییس پلیس راه مازندران افزود: احتمال ریزش سنگ در محور‌های کوهستانی وجود دارد بنابراین رانندگان با رعایت سرعت مطمئنه تردد کنند.

جهان تاب به رانندگان توصیه کرد از سفر‌های غیر ضروری پرهیز کنند و در صورت اجبار به سفر وسایل ایمنی و زنجیر چرخ همراه داشته باشند.

براساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور آزاد راه تهران شمال در هر دو مسیر رفت و برگشت هم به علت بارش شدید برف و کولاک و عدم ایمنی کافی تا اطلاع بعدی مسدود شده است.

کرمان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان عنوان کرد؛

چند روستا در حاشیه تالاب جازموریان در محاصره سیلاب/ لایه روبی رودخانه و ترمیم سیل بندها در مناطق سیل زده انجام شده است
مجید سعیدی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به وقوع سیل در جنوب استان کرمان گفت: با توجه به هشدارهای اداره کل هواشناسی استان کرمان اقدامات لازم را در این عرصه اتخاذ کرده ایم؛ در ابتدا فعالیت هایی در زمینه ترمیم آسیب دیدگی ها و مسائل زیر بنایی به ویژه راه ها و پل ها انجام داده ایم و همچنین اقدام به لایه روبی، استحکام بخشی و دیوار سازی رودخانه هایی که دچار مشکل شده بودند، کرده ایم.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمان با بیان اینکه ترمیم سیل بندهایی که تخریب شده بودند از دیگر اقدامات انجام شده است، اظهار کرد: ما در کمترین زمان ممکن و به صورت شبانه روزی در شهرستان ها با مدیریت فرمانداران کار را انجام داده ایم و نسبت به ترمیم شبکه های انتقال آب و برق نیز اقداماتی انجام شده است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه حجم آب گذری و روان آب ها بسیار بالا بود؛ دسترسی به برخی از روستاهای مسیر خاکی، مناطق صعب العبور کوهستانی و عرصه های باتلاقی در اطراف جازموریان که از رودخانه عبور می کند، به آنها سخت است که امیدواریم با فروکش شدن سیلاب ها بتوانیم راه ها را بازگشایی کنیم که تعدادی از این روستاها در رودبار جنوب، قلعه گنج و منوجان قرار دارند.
سعیدی اظهار کرد: در چند روستا که منازل مردم دچار آبگرفتگی شده بود در حسینیه ها و مدارس اسکان داده شده اند و پتو، وسائل گرمایش و غذا در بین آنها توسط هلال احمر توزیع شده است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمان با بیان اینکه در مجموع شرایط هم اکنون پایدار است و اضطرار آنچنانی نداریم، ابراز کرد: چند روستا در حاشیه تالاب جازموریان گرفتار شده اند و مشکلاتی برای آنها به وجود آمده است که در حال امداد رسانی هستیم.
وی در خصوص استحکام بخشی سیل بندها در شهرستان رودبار جنوب تصریح کرد: پراکندگی مناطق جمعیتی در منطقه رودبار جنوب بسیار بالا است و این مسئله برای ما مشکل ایجاده کرده؛ چرا که خاک منطقه حاصلخیز و مستعد کشاورزی است و مردم در هر جا که توانسته اند، مزرعه ای را ایجاد و کنار آن کپر و خانه ساخته اند و در کنار هم آبادی تشکیل داده اند و بنابراین نمی شود دور تمامی روستاها که تعداد آنها بسیار زیاد است، سیل بند زد.
سعیدی با اشاره به مطلب فوق خاطر نشان کرد: تغییر مسیر رودخانه ها توسط افراد ایجاد شده و برای روستاها مشکلاتی را به وجود آورده است که در حد امکان کار انجام شده است؛ اما برای ایجاد سیل بند باید کار اصولی انجام شود که نیاز به مطالعات آبخیزداری دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر ریگان خبر داد؛

نجات ۶ معلم گرفتار در سیلاب ریگان

به نقل از راه آرمان؛ بهزاد عارف در تشریح خبر گفت: این معلمین که روز گذشته جهت ارسال کانکس جهت آموزش دانش آموزان راهی مناطق کوهستانی شدند با بارش باران وسیلابی شدن رودخانه‌ها در منطقه گرفتار شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر ریگان با بیان اینکه با کسب اطلاع از تاخیر معلمین سخت کوش ۲ اکیپ امدادی راهی مناطق کوهستانی شدند، افزود: رودخانه وگل ولای بودن منطقه وصعب العبور بودن بر مشکلات این معلمین افزوده بود.

عارف تصریح کرد: وسلیه نقلیه و جرثقیل حمل کانکس دچار مشکل شده بود که این امر ساعت‌ها معلمین را با مشکل مواجه کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر ریگان با اشاره به اینکه این معلمین در سلامت کامل امداد رسانی واز سیلاب نجات یافتند، عنوان کرد: حضور به موقع نیرو‌های امدادی باعث شد تا در کوتاه‌ترین زمان کار امدادی انجام شود.

گفتنی است بارش شدید باران که از دو روز پیش در ارتفاعات ریگان اغاز شده، همچنان ادامه دارد و مشکلات فراوانی برای مردم عشایر به وجود آورده است. طغیان رودخانه های فصلی باعث مسدود شدن راههای مواصلاتی به مناطق عشایری شده و همچنین برق و تلفن همراه در این مناطق قطع شده است.

آذربایجان غربی

با تلاش امدادگران صورت گرفت؛

امدادرسانی به ۹۸ خودروی گرفتار در برف در محورهای آذربایجان‌غربی

امیر جعفرزاده در گفت و گو با اروم نیوز، افزود: این خودروها در محورهای نقده، ارومیه، نقده، پیرانشهر، اشنویه، تکاب، شاهین دژ، چالدران، آواچیق گرفتار شده بودند.

وی ادامه داد: تیم‌های عملیاتی پایگاه‌های امداد و نجات بین شهری جمعیت هلال احمر در محورهایی که بارش برف از آنها گزارش شده بود، مستقر شده و به خودروهای گرفتار شده امدادرسانی کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی افزود: در این عملیات که خودروها درگیر برف و کولاک بودند، نیروهای امدادی هلال‌احمر اقلام خوراکی اضطراری نیز توزیع کردند،

وی افزود: منابع انسانی به کار گرفته شده در این عملیات رهاسازی و امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف و کولاک شامل هشت تیم امداد و نجات با هفت نفر نجاتگر پرسنل و ۲۸ نفر نجاتگر داوطلب بود که با چهار دستگاه آمبولانس و چهار خودروی کمکدار امدادرسانی کردند.

گزارش تصویری؛

بارش برف زمستانی در ارومیه

 

انتهای پیام/

نظر شما