شناسهٔ خبر: 51971181 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نمایشی که تقابل زندگی سنتی و مدرنیته را نشان می‌دهد

نمایش اسپانیایی، تقابل شخصیت‌های سنتی و مدرنیته و تاثیر دنیای مدرن بر روی روابط افراد را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - شاهین چگینی مدیر تماشاخانه «استاد مشایخی» و کارگردان تئاتر «نمایش اسپانیایی»  گفت:  این نمایش در مورد گروهی از بازیگران فرانسوی است که در حال تمرین نمایشی اسپانیایی هستند و نسبت به کارگردانشان که او هم اسپانیایی است انتقاد دارند.

بازیگران این نمایش خانواده‌ای را نشان می‌دهند که در دنیای مدرن زندگی می‌کنند و افراد این خانواده با هم رابطه خوبی ندارند؛ خواهر با خواهر، مادر با دخترانش.

 چگینی که در کارنامه خود علاوه بر مدیریت تماشاخانه استاد مشایخی، رئیس هیات مدیریه انجمن های صنفی تماشاخانه های تئاتر را دارد، در تیر ماه امسال نیز نمایش «خدای کشتار» به نویسندگی یاسمینا رضا را روی صحنه برد. 

به گفته این کارگردان، زن و شوهر رابطه خوبی با هم ندارند و نمایش در حال نشان دادن تاثیرات مدرنیته بر این خانواده است. در همین بین بازیگران از نقش خود بیرون آمده و با کارگردانشان که اسپانیایی است به بحث و جدل می‌پردازند.

نمایش نامه «نمایش اسپانیایی» را یاسمینا رضا نوشته است. یاسمینا رضا، بازیگر، رمان نویس، فیلم نامه نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی است. وی چندین نمایش نامه از جمله خدای کشتار، نمایش اسپانیایی، مرد اتفاقی و ... را نوشته است.

چگینی درباره شخصیت پردازی «نمایش اسپانیایی» توضیح داد: مادر این نمایش شخصیت سنتی دارد و هنوز در مدرنیته غرق نشده و دخترانش وی را تمسخر می کنند. مادر نماینده ای از شخصیت سنتی افراد حال حاضر جامعه است که در دنیای مدرن احساس تنهایی می کند و حالا برایش موقعیت ازدواج فراهم شده است.

به گفته این کارگردان دخترهای این مادر یکی ستاره سینما شده و دیگری ازدواج کرده و دارای همسر و فرزند است که هر دو به یکدیگر حسادت می کنند. این شخصیت ها نماینده ای از نگاه های افراد جامعه در دنیای مدرن به یکدیگر است و این دو دختر و روابطشان به این تفکر می پردازد که ازدواج و خانه داری جلوی پیشرفت را می گیرد یا نه؟

«نمایش اسپانیایی» به نویسندگی یاسمینا رضا و کارگردانی شاهین چگینی تا چهارم بهمن ماه در تماشاخانه استاد مشایخی هر روز ساعت ۱۸ در حال برگزاری است.  

انتهای پیام/

نظر شما