شناسهٔ خبر: 51965081 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دانستنی های سلامت؛

معتاد شیرینی نباش...

خبرگزاری صداوسیما

اگرچه بسیاری از افراد اعتیاد به شیرینی‌ها را همچون اعتیاد به سیگار جدی نمی‌گیرند، ولی اعتیاد به شیرینی از رایج‌ترین نوع اعتیاد‌ها است که می‌تواند بدتر از اعتیاد به الکل یا مواد مخدر باشد.

صاحب‌خبر -

معتاد شیرینی نباش... به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان ،باید بدانید که هوس خوردن شیرینی جات در بدترین زمان‌ها رخ می‌دهد و مقاومت در برابر آن‌ها بسیار دشوار، اما ممکن است. بر اساس توصیه متخصصین تغدیه، پیروی از یک رژیم غذایی متنوع و سالم که احساس نشاط و شادابی را فراهم آورد به شما کمک می‌کند تا هوس به شیرینی جات را از بین ببرید، زیرا خوردن غذا‌هایی بی کیفیت و مداوم، میل به عطر و طعم جدید را افزایش خواهد داد.

نکته اصلی این جاست که قبل از خوردن شیرینی جات سعی کنید از ولع داشتن نسبت به آن خودداری کنید. خوشبختانه روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد که در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 وعده‌های غذایی خود را متنوع کنید
هنگام تهیه یک وعده غذایی توصیه می‌شود از تمام گروه‌های جدول غذایی استفاده کنید، زیرا اغلب مردم به دلیل پیروی از رژیمی نامتعادل هوس خوردن شیرینی جات می‌کنند. ممکن است در رژیم غذایی خود فیبر یا پروتئین کافی دریافت نکنید تا به سیری شما کمک کند. در حقیقت همه عناصر مغذی با یکدیگر کار می‌کنند تا قند خون را ثابت و از لحاظ جسمی شما را سیر نگه دارند بنابراین به همه آن‌ها نیاز است.

 از وعده‌های غذایی خود صرف نظر نکنید
حذف وعده‌های غذایی بدن را به متابولیسم سریع سوق می‌دهد بنابراین احتمالا تنها چیزی که هوس می‌کنید خوردن شیرینی جات است. هنگامی که گرسنه می‌شوید میان وعده‌های شیرین راه حلی سریع برای کاهش شدید قند خون انتخاب می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که روزانه سه وعده غذایی متعادل دارید؛ چنان چه به میان وعده نیاز دارید غذا‌هایی سرشار از فیبر و پروتئین را انتخاب کنید.

 میان وعده‌ای با شیرینی طبیعی بخورید
هنگامی که میل به خوردن میان وعده دارید به احتمال زیاد به سمت آب نبات خواهید رفت، اما توصیه می‌شود در این شرایط سعی کنید ترکیبی از مغز بادام، میوه خشک و چند عدد شکلات تلخ را مصرف کنید. این میان وعده‌ها قابل حمل بوده و نه تنها شیرینی مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کنند، بلکه از مغز‌ها؛ پروتئین و چربی سالم و از میوه ها؛ آهن و فیبر دریافت خواهید کرد.

هیدراته بمانید
هیدراته ماندن مزایای بی شماری دارد که یکی از فواید آن کاهش میل به خوردن شیرینی است. افراد معمولا تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند بنابراین قبل از این که میان وعده‌ای فرآوری شده بخورید یک بطری آب یا دتاکس واتر بنوشید.

از پیش برنامه ریزی کنید
خوردن خوراکی‌های بدون قند برای رفع ولع مصرف شیرینی جات به شما کمک بزرگی می‌کند.

خواب کافی داشته باشید
به گفته کارشناسان میزان خواب با ولع مصرف شیرینی ارتباط مستقیمی دارد. به طوری که مستند شده است افرادی که کم می‌خوابند بیشتر هوس خوردن شیرینی دارند. کافئین موجود در قهوه و چای برای بیدار ماندن در شب و در پی آن مصرف شیرینی جات در دراز مدت، منجر به رژیم غذایی نامناسب و افزایش وزن بالقوه خواهد شد.


 از مصرف غذا‌های شور دوری کنید
نمک و شکر کاملا مخالف یکدیگر هستند، اما خوردن مقدار زیادی غذای شور می‌تواند ولع مصرف شیرینی را زیاد کند. نمک به عنوان چاشنی عالی است، اما از مصرف غذا‌های فوق العاده شور دوری کنید. سعی کنید به جای نمک از ادویه‌ها و چاشنی‌های دیگر استفاده کنید.

در هر وعده غذایی پروتئین و فیبر مصرف کنید
همه ما می‌دانیم که وجود پروتئین در رژیم غذایی چقدر مهم است، اما از این که در هروعده غذایی آن را به مقدار کافی مصرف می‌کنید، اطمینان حاصل کنید، زیرا برای پیشگیری از ولع مصرف شیرینی مفید است. سعی کنید در هر وعده غذایی پروتئین و فیبر مصرف کنید. پروتئین و فیبر به کاهش جذب سرعت قند کمک می‌کنند تا از افزایش قند خون پیشگیری کنند به علاوه آن که به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری سیر بمانید، کنترل بیشتری بر انتخاب مواد غذایی خود داشته باشید و از ولع شیرینی جات دور بمانید.

 ابتدا هوس خود را رفع کرده و برای پیشگیری از ولع بیشتر، گذر کنید
اگر میل به مصرف خوراکی‌های شیرین مانند شکلات یا بستنی دارید، فقط کمی از آن را بخورید. تلاش برای ارضای بیشتر و محدود کردن غذا‌های سالم، اغلب منجر به پرخوری می‌شود.

 عادت خود را ترک کنید
در بعضی مواقع ولع مصرف شیرینی می‌تواند آنقدر شدید باشد که ممکن است حتی فکر کنید بدنتان مجدد به قند نیاز دارد، اما به گفته مشاوران تغذیه:ولع مصرف قند اغلب یک پاسخ شرطی است. خوردن یک تکه شکلات یا چیزی شیرین یک عادت ریشه‌ای است. ولع مصرف همچنین می‌تواند یک تقاضای عاطفی باشد بدان دلیل که شاید استرس، ناراحتی یا اضطراب دارید بنابراین فکر می‌کنید برای بهتر شدن حال خود به شکلات نیاز دارید. سعی کنید از آن چه در آن لحظه نیاز دارید اجتناب کنید.

 شکلات تلخ بخورید
کاکائو، منبع غنی آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی است که بالاترین درصد کاکائو را دارد. ترکیبات مشتق شده از کاکائو در شکلات تلخ به افزایش کلسترول خوب و بهبود جریان خون کمک می‌کند. خوردن کمی شکلات تلخ در بیشتر روز‌های هفته، میل به خوردن شیرینی‌ها را کاهش می‌دهد.

نظر شما