شناسهٔ خبر: 51963180 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خبرگزاری فرانسه:

طالبان نخستین بودجه خود را تصویب کرد

گروه طالبان، بدون لحاظ کردن کمک‌های مالی بین المللی، نخستین بودجه خود را تصویب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاری فرانسه از کابل، نخستین بودجه افغانستان توسط گروه طالبان به تصویب رسید. این گزارش می افزاید وزارت دارایی حکومت طالبان اعلام کرد این گروه، نخستین بودجه خود از زمان به قدرت رسیدن در ماه اوت سال گذشته را بدون لحاظ کردن کمک‌های مالی بین المللی تصویب کرد. وزارت دارایی حکومت طالبان اعلام کرد: این بودجه برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی است. والی حقمال، سخنگوی وزارت دارایی حکومت طالبان در گفتگو با این خبرگزاری گفت: برای نخستین بار از دو دهه پیش تاکنون، بودجه کشور را بدون لحاظ کردن کمک‌های مالی بین المللی، تنظیم و تصویب کردیم که این خود، موفقیتی برای ما است.

 

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، کمک‌های مالی بین المللی به این کشور نیز قطع شده است. این در حالی است که پیشتر این کمک‌ها حدود ۸۰ درصد بودجه افغانستان را تشکیل می‌داد. این بودجه که روز سه شنبه به تصویب رسید به مبلغ ۵۳.۹ میلیارد افغانی، معادل ۴۵۰ میلیون یورو است که فقط برای سه ماهه نخست امسال می باشد و تقریبا به طور کامل به مصارف عملیاتی دولت اختصاص یافته است. طالبان تصمیم گرفته است سال مالی بر اساس تقویم شمسی باشد که به طور معمول از ۲۱ مارس آغاز می‌شود. بودجه بعدی که به گفته سخنگوی وزارت دارایی حکومت طالبان در حال آماده سازی است، پس از این تاریخ ارائه خواهد شد.

 

طالبان بودجه خود را از منابع گمرکی، مالیات بر درآمد و درآمد وزارتخانه‌ها تامین می کند

حقمال تاکید کرد: تقریبا کل بودجه (۴۹.۲ میلیارد افغانی) به مصارف روزانه دولت مانند پرداخت حقوق کارمندان اختصاص می‌یابد. او گفت: تمام کارمندانی که پس از ۱۵ اوت به کار بازگشته و همچنین جنگجویان طالبان که از آن زمان به نیرو‌های امنیتی پیوسته اند، حقوق دریافت خواهند کرد. در پی تشدید بحران نقدینگی ناشی از تعلیق کمک‌های بین‌المللی، ماه‌ها است اکثر کارکنان دولت افغانستان حقوق دریافت نکرده‌اند. حقمال گفت: کارمندان زن نیز که اکثر آنها اجازه بازگشت به کار را دریافت نکرده اند حقوق دریافت خواهند کرد. او توضیح داد: ما آن‌ها را اخراج نکردیم و فکر می‌کنیم آن‌ها به سرکار بازگشته اند. وی افزود: همه پول این بودجه از منابع خاص خودمان نظیر گمرک، مالیات بر درآمد و درآمد وزارتخانه‌ها مانند معادن تامین شده است. ۴.۷ میلیارد افغانی باقیمانده نیز برای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی از جمله تکمیل زیرساخت‌های بخش حمل و نقل، هزینه خواهد شد.

 

حقمال اذعان کرد: این میزان پول زیاد نیست، اما تنها کاری است که در حال حاضر می‌توانیم انجام دهیم. با این وضع، طالبان مجبور است با مسدود کردن ۹.۵ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان که معادل نیمی از تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰ این کشور است، کنار بیاید. واشنگتن از آن زمان در برابر خواسته‌های طالبان که خواهان رها شدن این سرمایه‌ برای احیای اقتصاد و مبارزه با قحطی هستند، مقاومت کرده است. به گفته سازمان ملل متحد، قحطی و گرسنگی، ۲۳ میلیون افغان، معادل ۵۵ درصد از جمعیت این کشور را تهدید می‌کند.

نظر شما