شناسهٔ خبر: 51936133 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تلکسیران | لینک خبر

تاکید اوکراین بر اتحادش با آمریکا در برابر روسیه

وزیر امور خارجه اوکراین بعد از گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود بیان کرد، کشورش و آمریکا در پیگیری رفع مناقشه با مسکو از طریق دیپلماسی اتحاد و در راستای بازدارندگی در قبال "تجاوزگری روسیه" همکاری نزدیک دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش یک روز بعد از درخواست واشنگتن از مسکو در مذاکرات دو طرف در ژنو برای عقب بردن سربازانش از نزدیکی مرز با اوکراین که تعدادشان تا ۱۰۰ هزار نیرو برآورد شده، گفت‌وگو انجام داد.

روسیه روز سه‌شنبه اقدام به برگزاری مانورهای نظامی با آتش جنگی در مناطق نزدیک به اوکراین کرد؛ اتفاقی که در تمایل روسیه برای کاستن از تنش‌ها در ضمن تداوم مذاکراتش با آمریکا و ناتو تردید ایجاد کرده است.

امروز چهارشنبه اعضای ائتلاف ناتو با مقام‌های روسیه در شهر بروکسل دیدار داشته و فردا پنجشنبه نیز مذاکرات بیشتری با محوریت سازمان امنیت و همکاری اروپا در شهر وین انجام می‌شود.

کولبا در توئیتی نوشت: در پی گذراندن هفته‌ای همراه با ارتباطات دیپلماتیک با روسیه، اوکراین و آمریکا در پیگیری تنش‌زدایی از طریق دیپلماسی و قدرت متحد هستند. ما به همکاری نزدیک با یکدیگر برای بازدارندگی هر چه بیشتر در قبال تجاوزگری روسیه ادامه می‌دهیم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بیان کرد، بلینکن به کولبا اطمینان داد هیچ بحث اساسی درباره اوکراین بدون اوکراین اتفاق نخواهد افتاد.

پرایس در بیانیه‌ای تاکید کرد: او تاکید کرد اگر روسیه مسیر درگیری بیشتر را انتخاب کند، آمریکا و هم‌پیمانان و شرکای ما آماده اعمال هزینه‌های هنگفت بر اقتصاد روسیه، تقویت حضور ناتو در کشورهای متحد خط مقدمی و افزایش کمک نظامی به اوکراین هستند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از مذاکرات اخیر کشورش با آمریکا اعلام کرد: ما هیچ قصدی برای حمله به اوکراین نداریم.

با وجود این روز سه‌شنبه فضای سیاست داخلی اوکراین نسبت به دورنمای مذاکرات همراه با تردیدهای عمیقی بود جایی که سیاستمداران به سرعت قولی که ریابکوف روز دوشنبه پس از دیدار با مذاکره کنندگان آمریکایی در مورد امنیت اروپای شرقی داد را مردود دانستند.

اوکسانا سیروید، معاون رئیس سابق پارلمان اوکراین گفت: وقتی روس‌ها می‌گویند، نه ما نمی‌خواهیم به اوکراین حمله کنیم، منظور آنها این است که بله، ما می‌خواهیم به اوکراین حمله کنیم.

آلکساندر دانیلیوک، مشاور امنیت ملی سابق دولت اوکراین نیز این قول ریابکوف را مردود دانسته و بیان کرد: آنچه که آنها اکنون می‌گویند چندان مهم نیست. چیزی که من خواستار اتفاق افتادنش نیستم این است که بعد از مدت زمانی روسها بگویند، "ما نمی‌خواستیم دست به حمله بزنیم اما..."‌ آنها همیشه می‌توانند در وسط یک جمله ویرگول و لغت "اما" را اضافه کنند. کرملین این کار را خیلی خوب بلد است!

به گفته تحلیلگران، مذاکرات مهم روز دوشنبه در ژنو نشانه های مثبتی برای اوکراین داشت. روسیه این گفتگوها را "عمیق" و "ملی" خواند و متعهد به ادامه مذاکرات از جمله  با ناتو در روز چهارشنبه و سازمان امنیت و همکاری اروپا در روز پنجشنبه شد. مذاکرات مربوط به سازمان امنیت و همکاری اروپا شامل روسیه و اوکراین خواهد بود؛ این اولین نشست سطح بالای علنی برگزار شده در مدت اخیر است که شامل هر دو کشور می‌شود.

ریابکوف گفت که نتیجه این گفتگوها تعیین خواهد کرد که آیا روسیه مایل به ادامه دیپلماسی است یا خیر.

کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز ارزیابی مثبتی از مذاکرات ژنو از دیدگاه کشورش ارائه کرده و به رسانه‌های محلی گفت که به روسیه نشان داده شده که آمریکا تا زمانی که مسکو نیروهایش را از مرز اوکراین خارج نکند، درباره تضمین‌های امنیتی مرتبط با اروپا مذاکره نخواهد کرد.

کولبا گفت: صرف نظر از اینکه دیپلمات‌های روسی هر چند وقت یک‌بار  به صحبت پیرامون این موضوعات می پردازند، نقطه شروع بحث در مورد تضمین‌های امنیتی در فضای اروپا باید کاهش تنش از جانب روسیه در وضعیت مرز اوکراین باشد.

ریابکوف ضمن ارائه این اطمینان که مسکو قصد حمله به اوکراین را ندارد، همچنین گفت که اگر کشورهای غربی با خواسته‌های روسیه از ناتو موافقت نکنند، "امنیت کل قاره اروپا" را به خطر می‌اندازند هر چند که توضیح بیشتری در خصوص این صحبتش ارائه نکرد.

اما دو اعلامیه روز سه‌شنبه توسط روسیه و بلاروس مبنی بر گشت‌زنی و تمرین نظامی در نزدیکی مرزهای اوکراین حاکی از وجود خطر شکست است.

ارتش بلاروس اعلام کرد جنگنده‌های روسیه و بلاروس پروازهای مشترکی را در نزدیکی اوکراین انجام دادند. و فرماندهی منطقه نظامی غرب روسیه از برگزاری مانور نظامی با آتش جنگی با شرکت حدود ۳۰۰۰ سرباز و ۳۰۰ خودروی زرهی خبر داد؛ مانورهایی که شامل تاکتیک‌هایی در زمانی مواجهه با حمله دشمن بودند.

اوکراین در ضمن تدارکش برای احتمال شکست مذاکرات، مسیر دیپلماسی موازی را با روسیه دنبال می‌کند؛ مسیری که متمرکز بر حل و فصل مناقشه هشت ساله در شرق اوکراین است. دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز سه شنبه پس از دیدار با نمایندگان فرانسه و آلمان، بیانیه‌ای در رابطه با این تلاش صادر کرد.

در این بیانیه آمده است که کی‌یف در حال آماده شدن برای یک نشست چهارجانبه با حضور اوکراین، فرانسه، آلمان و روسیه تحت یک قالب پرسابقه موسوم "چهار نرماندی" است. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، هفته گذشته از چنین نشستهایی حمایت کرد.

انتهای پیام

نظر شما