شناسهٔ خبر: 51907697 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خروج نیروهای صلح‌بان سازمان پیمان امنیت جمعی از قزاقستان

تهران- ایرنا - رئیس جمهوری قزاقستان با پایان یافتن ماموریت نیروهای صلح‌بان سازمان پیمان امنیت جمعی (سستو - CSTO)، از خروج آنان طی ۱۰ روز از این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری «آکی پرس» قرقیزستان، پس از پایان موفقیت آمیز ماموریت اصلی نیروهای صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان، «قاسم جومارت توقایف» رئیس جمهوری این کشور در سخنرانی امروز جلسه پارلمان از خروج صلح‌بانان از قزاقستان خبر داد. 

وی با اعلام اینکه ماموریت این صلحبابان با موفقیت به پایان رسیده است خاطرنشان کرد، خروج صلح‌بانان سازمان پیمان امنیت جمعی از ۲ روز آینده (۱۳ ژانویه) آغاز و طی ۱۰ روز انجام خواهد شد.

 اعتراضات در چندین شهر قزاقستان از یکشنبه هفته گذشته (۲ ژانویه) آغاز شد و چند روز بعد به شورش‌های دسته جمعی تبدیل شد. پس از شدت گرفتن ناآرامی‌ها توقایف روز چهارشنبه به صورت قانونی از سازمان پیمان امنیت جمعی و در واقع از این بلوک تحت رهبری روسیه درخواست کمک کرد و در نتیجه این درخواست نیز نیروهای حافظ صلح به قزاقستان اعزام شدند.

مقامات قزاقستان با اشاره به وجود دست های خارجی و به ویژه تروریست های منطقه در این ناآرامی ها و دستگیری تعداد زیادی از آنها، تأیید می‌کنند که نظم و قانون تا صبح روز ۷ ژانویه به تمام مناطق این کشور بازگردانده شد.
سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال و تمامیت ارضی کشورهای عضو" تأسیس شده است. 

نظر شما