شناسهٔ خبر: 51867686 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس کمیسیون تلفیق مجلس:

حاجی بابایی: تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ اقتدار مجلس را حفظ می‌کند

تهران - ایرنا - رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با تأکید بر اینکه رأی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ اقتدار مجلس را حفظ می‌کند،گفت: اصلاحات بودجه را برای قدرت دولت انقلابی انجام می‌دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه (۱۹ دی) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، « حمیدرضا حاجی بابائی» در تبیین گزارش کمیسیون تلفیق در مورد کلیات لایحه بودجه گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۱ سه بخش دارد که بخش اول ۶۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد، بخش دوم ۴۰۸ هزار میلیارد تومان فروش نفت و بخش سوم ۲۹۱ هزار میلیارد تومان استقراض از صندوق توسعه ، فروش شرکت‌ها و ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار است.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱مجلس افزود: ۹۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری، غیرجاری و اجتناب‌ناپذیر و ۱۵۵ هزار میلیارد تومان نیز اوراق بهادار و ۲۵۱ هزار میلیارد تومان هزینه‌های عمومی است که از این رو اعداد بسیار شفاف و روشن است.

نماینده مردم همدان و فامنین با بیان اینکه مخالفان و موافقان دلایل خود را به درستی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان کردند، اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه نمایندگان موافق این موضوع بودند که کلیات به تصویب برسد و اصلاحات در جزئیات انجام شود و همچنین نمایندگان مخالف بر این عقیده بودند که دولت باید قول همراهی دهد تا اصلاحات انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه خط قرمز مجلس شورای اسلامی مردم هستند، یادآور شد: کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه غیرعلنی با دولت با تمامی نمایندگان تصمیم‌گیری می‌کند و مردم باید بدانند منافع آنها دیده می‌شود لذا تصمیم ما چه مثبت و چه منفی می‌تواند ۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات دولت را کاهش یا افزایش دهد.

حاجی بابایی در ادامه با تأکید بر اینکه مخالفان در واقع مخالف این لایحه نیستند بلکه می‌خواهند از کیفیت اجرای آن از سوی دولت اطمینان حاصل کنند، اظهار داشت: ما می خواهیم مردم در دورترین نقاط به ضروریات خود دست پیدا کنند و ۱۷۲ هزار میلیارد تومان کفاف سختی را نمی دهد لذا باید با دولت همفکری شود که در این خصوص به آنها نامه زدیم و قبول کردند تا تمام پروژه‌های گذشته ادامه یابد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با تأکید بر اینکه تجمیع ردیف‌های بودجه نباید موجب تضعیف حقوق مناطق شود، یادآور شد: مجلس هر تصمیمی بگیرد کمیسیون تلفیق می‌پذیرد و ما نماینده کل نمایندگان مجلس هستیم و اگر امروز کلیات رد شود باید ۱۰ روز دیگر دوباره آن را بررسی کنیم. البته برخی نمایندگان معتقدند دولت باید لایحه را اصلاح کند اما دولت می‌گوید نهایت کار همین است از این رو باید با دولت همکاری کنیم چرا که فضای عمومی جامعه، وحدت دولت و مجلس را می‌طلبد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با بیان اینکه نمایندگان باید برای حفظ امنیت اجتماعی تصمیم‌گیری کنند، اظهار داشت: شاید برخی نمایندگان از لحاظ کارشناسی نظر منفی درباره لایحه بودجه داشته باشند اما برای مصلحت نظام به آن نظر مثبت خواهند داد و همه باید بدانند برای حفظ اقتدار و جایگاه مجلس، اصلاحات بودجه را در بررسی جزییات صورت می‌دهیم.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ همچنین با بیان اینکه دولت قصد دارد رشد ۸ درصدی را رقم بزند، اظهار داشت: برای تحقق ۴.۵ درصد آن از طریق سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی کرده است که البته تحقق تمام این میزان در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست اما ما کمک می کنیم تا درصدی از آن محقق شود.

حاجی بابایی افزود: محرومیت زدایی مسئله مهمی است و دولت گفته است می‌تواند یک میلیون شغل ایجاد کند که جای خرسندی دارد. دولت انقلابی است و مجلس انقلابی، اصلاحات بودجه را برای قدرت دولت انقلابی انجام می‌دهیم.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با تأکید بر اینکه رأی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ اقتدار مجلس را حفظ می‌کند، خاطرنشان کرد: این موضوع به این شرط صورت می‌گیرد که دولت نیز به اصلاحات توجه کرده و با مجلس همکاری کند تا بودجه‌ای قدرتمند به تصویب برسد.

به گزارش ایرنا بعد از سخنان رییس کمیسیون تلفیق، نمایندگان  با ۱۷۴ رای موافق، ۷۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در صحن مجلس  کلیات لایحه بودجه را تصویب کردند.

نظر شما