شناسهٔ خبر: 51864447 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

موافق کلیات بودجه: کاهش کسری بودجه و واقعی شدن درآمد نفت، نقطه قوت بودجه 1401 است

نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت: کاهش کسری تراز عملیاتی و پیش‌بینی واقعی درآمدهای نفتی از جمله نقاط قوت لایحه بودجه 1401 است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 1401 کل کشور در موافقت با کلیات لایحه اظهار داشت:‌ در لایحه بودجه نکات مهمی است که با تأکید بر لزوم اصلاح آنها باید به کلیات رأی مثبت داده شود.

وی افزود: کاهش کسری تراز عملیاتی از جمله نقاط قوت لایحه بودجه سال آینده است که بر این اساس کسری تراز عملیاتی از 464 هزار میلیارد تومان به 300 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است و این در حالی است که یکی از اشکالات تنظیم بودجه در دولت آقای روحانی در سال قبل زیاد بودن این کسری بوده است.

وی افزود: واقعی بودن درآمدهای نفتی نیز از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه است که بر این اساس یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز به عنوان میزان فروش نفت در نظر گرفته شده و قیمت هر بشکه نفت نیز 60 دلار و نرخ تبدیل ارز نیز 23 هزار تومان تعیین شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تمرکز لایحه بودجه بر اصلاح قوانین مالیاتی گفت: دولت قبل زیر بار اجرای بسیاری از پایه‌های مالیاتی نرفت که از جمله آنها می‌توان به مالیات سلبریتی‌ها و دلال‌ها اشاره کرد اما افزایش سهم مالیات در لایحه بودجه 1401 از 5.7 درصد به 6.9 درصد نقطه مزیت دیگر این بودجه است و راه کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نیز همین است.

دهنوی با بیان اینکه اصلاح نرخ ارز گمرکی از دیگر مزیت‌های لایحه بودجه 1401 است اظهار داشت:‌دغدغه‌های نمایندگان در رابطه با ارز 4200 تومانی درست است و راه جبرانی مناسبی باید برای حذف آن تعیین شود.

وی با بیان اینکه به شرط اصلاح این اشکالات به کلیات لایحه بودجه رأی مثبت داده می‌شود خاطرنشان کرد: وقتی 400 هزار میلیارد تومان ارز ترجیحی حذف می‌شود باید راهکار جبرانی آن نیز تعیین شود که به نظر ما حداقل نیمی از آن باید در قالب کالا و یا به صورت پرداخت مستقیم به مردم بازگردد و این را در کمیسیون تلفیق اصلاح خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه پذیرفته‌اند که این اشکالات باید در کمیسیون تلفیق اصلاح شود گفت: تبصره‌هایی مانند تبصره 16 که پرداخت تسهیلات به جوانان و نیز اقشار ضعیف را تعیین می‌کند و نیز تبصره 18 که عملا حذف شده باید بازنویسی شود که همه این کارها در کمیسیون تلفیق انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

 

نظر شما