شناسهٔ خبر: 51840133 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت و گوی تلفنی رئیس جمهوری بلاروس با رئیس جمهوری سابق قزاقستان

تهران- ایرنا - خبرگزاری دولتی بلاروس از گفت و گوی تلفنی «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری این کشور با «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری سابق قزاقستان پیرامون تحولات اخیر این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز» گفت و گوی تلفنی میان رئیس جمهوری بلاروس با رئیس جمهوری سابق قزاقستان که هدف خشم عمومی مردم این کشور در اعتراضات اخیر است، نخستین تماس رسمی با وی از آغاز ناآرامی ها در این کشور است. گزارش ها حاکی است این دو درباره جزئیات مسائل دولت قزاقستان و تحولات این کشور  با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند.

با این حال «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری سابق قزاقستان که در سال ۲۰۱۹ از قدرت کناره گیری کرد همچنان در شورای امنیت ملی این کشور قدرت  و نفوذ دارد. 

«قاسم ژومارت توکایوف» رئیس جمهوری قزاقستان چهارشنبه گذشته در پی تشدید ناآرامی ها و اعتراضات در این کشور نظربایف را از قدرت فعلی برکنار کرد. 

در همین راستا، نیروهای امنیتی قزاقستان یک روز پس از نیروهای صلحبان روسیه که برای کمک به حفظ امنیت و ثبات به قزاقستان اعزام شدند، در خیابان های شهر اصلی قزاقستان «آلماتی» دوباره ظاهر شده اند.

در گزارش رویترز آمده است، در میان حدس و گمان ها  و گزارش های ضد و نقیض هنوز روشن نیست نورسلطان نظربایف به دنبال راه هایی برای خروج از کشور است و یا تاکنون قزاقستان را ترک کرده است. 

رهبر سابق ۸۱ ساله حزب کمونیست قزاقستان در مدت نزدیک به ۳ دهه حکمرانی در این کشور پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱،  ثروتی بزرگ انباشته است.

ناآرامی های  هفته گذشته در قزاقستان با افزایش قیمت سوخت آغاز شد اما بلافاصله «نورسلطان نظربایف» هدف خشم عمومی قرار گرفت. 

نظر شما