شناسهٔ خبر: 51828994 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

بحران قزاقستان؛ ادامه سرکوب خشونت‌بار معترضان همزمان با ورود نیروهای روسیه

گزارش‌ها حاکی از آن است که اولین گروه از نیرو‌های تحت فرماندهی روسیه در بحبوحه سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات ضد دولتی وارد قزاقستان شده‌اند. مقامات دولتی قزاقستان پس از چند روز از شروع ناآرامی‌ها که به خاطر افزایش قیمت سوخت رخ داد تایید کرده‌اند که چندین نیروی امنیتی و تعدادی از معترضان در درگیری‌های خشونت‌بار کشته شده‌اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: صبح امروز وزارت کشور قزاقستان اعلام کرد که ۲۶ معترض که آنها را "جنایتکاران جنگی" خوانده، در درگیری‌های روزهای گذشته کشته‌ و بیش از ۳ هزار نفر هم بازداشت شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اولین گروه از نیروهای تحت فرماندهی روسیه در بحبوحه سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات ضد دولتی وارد قزاقستان شده‌اند.

مقامات دولتی قزاقستان پس از چند روز از شروع ناآرامی‌ها که به خاطر افزایش قیمت سوخت رخ داد تایید کرده‌اند که چندین نیروی امنیتی و تعدادی از معترضان در درگیری‌های خشونت‌بار کشته شده‌اند.

هم‌ زمان با اعزام نیروهای روسیه به قزاقستان، خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید که میدان مرکزی شهر آلماتی به میدان جنگ تبدیل شده است و صدای رگبار مسلسل طی شب در بزرگ‌ترین شهر قزاقستان شنیده می‌شود.

به گفته مقامات دولتی تا به حال ۱۸ نیروی امنیتی کشته و ۷۴۸ نفر نیز زخمی شده‌اند.

سائول زن ۵۸ ساله و کارگر ساختمانی که در تظاهرات شرکت داشت به خبرگزاری فرانسه گفت که به چشم خود دیده نیروهای امنیتی به طرف مردم شلیک می‌کنند.

او گفت: "ما شاهد مرگ مردم بودیم. همانجا حدود ده نفر کشته شدند."

وزارت کشور قزاقستان گفت که ۲۲۹۸ نفر از معترضان را بازداشت شده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید که اعزام نیروهای خارجی به قزاقستان باید با احتیاط انجام شود. او گفت که این حرکت نباید استقلال این کشور را تضعیف کند.

این اولین بار است که کشورهای عضو "سازمان پیمان امنیت جمعی"، به رهبری روسیه در حمایت یکی از کشورهای عضو خود، نیروهایش را اعزام کرده است. گفته می‌شود قرار است که شمار این "نیروهای صلحبان" به حدود ۲۵۰۰ نفر بالغ شود.

یک سخنگوی کمیسیون اروپا هم ضمن دعوت طرف‌ها به "خویشتن‌داری" گفته که بررسی این موضوع که آیا اتحادیه اروپا به دلیل خشونت‌ها ممکن است یک‌جانبه مشارکت‌هایش با قزاقستان را قطع کند، هنوز خیلی زود است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل هم گفت: "ما امروز صبح مطلع شدیم که سازمان پیمان امنیت جمعی براساس توافق میان این سازمان و قزاقستان نیروهای نظامی خود را به آلماتی می فرستد. برای ما مهمترین موضوع این است که نیروهای امنیتی، خواه قزاق و خواه غیر قزاق، معیارهای حقوق بشری را به یک میزان رعایت کنند یعنی خویشتن داری پیشه کنند و از حق مردم برای اعتراض مسالمت آمیز دفاع کنند."

سازمان پیمان امنیت جمعی تحت رهبری روسیه است و جمهوری های شوروی سابق، یعنی بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان عضو آن هستند.

چند روز پس از اعتراضات خونین، دولت قزاقستان اعلام کرد که برنامه برداشتن سقف قیمت ثابت گاز نفتی مایع که مورد مصرف اتومبیل‌هاست را شش ماه به تعویق انداخت. در پی برداشتن محدودیت قیمت گاز نفتی مایع دو برابر شده بود.

طرح افزایش قیمت بنزین و گازوئیل هم برای همین مدت به تعویق افتاد.

هنوز مشخص نیست که چند معترض در درگیری‌های اخیر کشته یا مجروح شده‌اند. شبکه اینترنت در سراسر قزاقستان قطع شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفته است که حضور این نیروها متشکل از روسیه،‌ بلاروس، تاجیکستان، قرقیزستان و ارمنستان، می تواند بین چند روز تا چند هفته طول بکشد.

حکومت قزاقستان اغلب به عنوان یک نظام اقتدارگرا توصیف می‌شود. حزب حاکم با حدود صد در درصد‌ آرا در انتخابات برنده می‌شود. جناح مخالف سیاسی موثری در این کشور وجود ندارد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما