به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، گزیدهای از مهمترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در پنجشنبه(۱۶ دی ماه) را در ادامه میخوانید:
پیوند صنعت ودانشگاه موجب تقویت بخشهای اجرایی و کشاورزی
صادق خلیلیان در شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان اظهار کرد: خوزستان دارای ظرفیت بالا و منابع بسیاری است و میتوان با ایجاد پیوند میان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه جامع و صنعت، بخشهای اجرایی و کشاورزی را تقویت کرد.
وی توسعه مبتنی بر دانش و مهارتآموزی را حائز اهمیت دانست و خواستار گسترش و تقویت دورههای کوتاهمدت به منظور ارتقا، مهارتافزایی و بازآموزی کارکنان شد.
علاقهمندی به تحصیل دردانشگاه آزاد در کشورهای همجوار
علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان نیز در این نشست با قدردانی از حمایتهای استاندار، به ارائه گزارشی از استعدادها،ظرفیتها و حضور نخبگان و متخصصان برجسته به همراه امکانات و تجهیزات پیشرفته با تکنولوژی روز در این دانشگاه اشاره کرد و از آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای حل و رفع چالشهای مختلف استان خوزستان خبر داد.
وی فرصتهای موجود در دانشگاه آزاد اسلامی را برای توسعه استان حائزاهمیت دانست و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، زمینه های لازمبرای ورود دانشجویان و دانشآموختگان در حوزههای مختلف عمرانی، نفت و پتروشیمی، کشاورزی، شیلات و ... ایجاد کرده است.
افروس علاقهمندی به تحصیل در دانشگاههای خوزستان میان ساکنان کشورهای همجوار، دسترسی به دو فرودگاه بینالمللی، استقبال عمومی داوطلبان ورود به دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به رقبای آموزشی، وجود زمینههای متنوع پژوهشی در حوزههای نفت، گاز و فرآورده های آن، برخورداری دانشگاه از ظرفیتهای بخش کشاورزی، دامپروری و شیلات، وجود بسترهای لازم برای توسعه خدمات توریسم درمانی و پیشرو شدن در این زمینه با تکیه بر موقعیتت ژئوپولتیکی و ژئواستراتژی استان، برخورداری از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام (ره) و منطقه آزاد اروند از جمله طرفیتهای مهم پیش رو در دانشگاه آزاد اسلامی خواند.
حجتالاسلام علی عطایینسب مسئول نهاد نمایندگی مقامر معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان و شهرامد شهرویی رئیس دبیرخانه هیئت امنای این دانشگاه نیز در سخنان جداگانه با ارائه گزارشی از وضعیت علمی، فرهنگی تولیدی و... دانشگاه ، به بیان نقطه نظرات خود در این زمینه پرداختند.
در این نشست، رؤسای واحدهای دانشگاهی و رؤسای تخصصی شوراهای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان به بیان نظر، پیشنهاد، مشکلات و محدودیتهای پیشرو پرداختند.
استخراج نظریه از مکتب حاج قاسم
نخستین همایش ملی تربیت سیاسی، راهکارها و چالشها، الگوی ایرانی - اسلامی مکتب شهید سلیمانی با حضور اندیشمندانی ازسراسر کشور و مهمانانی از ۱۵ کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت برگزار شد.
حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه در این همایش گفت: در باب تحول علوم انسانی زیاد سخن گفته شده است ولی در اینجاقصد داریم قرائت خود را از مکتب شهید سلیمانی ارائه کنیم. مکتب به چه معناست و چه زمان میتوان به کسی نسبت مکتب داد.
وی مکتب را منظومهای از پنج نظام بینشی، دانشی، انگیزشیِ، منشی و کنشی دانست و گفت: نظام بینشی مجموعه باورها و اعتقادات است. نظام دانشی نظام علم و دانش نافع است و مجموعه انگیزشی عوامل محرک فعالیت را در بر میگیرد که باید انگیزه در کار باشد که گاهی بینش و دانش هست ولی انگیزش نیست. نظام منشی خلقیات است و نظام کنشی فعالیتها و عملیات اجرایی را در بر میگیرد.
خسروپناه با بیان اینکه آیا مکتب حاج قاسم این نظام را داراست، گفت: پاسخ مثبت است. وقتی رهبر فرزانه انقلاب تعبیر مکتب حاجقاسم را بکار میبرد برهمگان معلوم است که حقیقتی وجود دارد.
وی اضافه کرد: در نظام بینشی که نظام باورها و اعتقادات است. باور بهحق تعالی و حیات پس از مرگ در جان شهید سلیمانی نهادینهشده بود. کسی که باور حیات پس از مرگ داشته باشد یعنی از نظام بینشی توحیدی برخوردار است. از علائم آن شجاعت و مقاومت و شبزندهداری است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اینکه انسان با تمام خستگیها نماز شب را ترک نکند از علائم همان باور است. سردار سلیمانی نهتنها خودش باور به توحید داشت، مرتب نظام توحیدی را معرفت افزایی میکرد. ولایت پیامبر و معصومین و فقیهجامعالشرایط را در عمق جان باور داشت. مکتب حاج قاسم یک سخن نیست. یک حقیقت است یک دل است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سردار سلیمانی آمریکا را نه تنها دشمن جمهوری اسلامی بلکه دشمن جهان اسلام میدانست افزود: اگر امروز از هستهای و موشکی و سپاه عقبنشینی کنیم گام بعد تجزیه ایران خواهد بود همان بلایی را که میخواستند در سوریه و عراق بیاورند و در لیبی بر سر مردم آوردند.
خسروپناه بیان کرد: دومین نظام از مکتب شهید سلیمانی نظام دانشی است. ایشان با علم نافع و عقلانیت پیش میرفت و دانشی بنام مقاومت را طراحی کرد. من از اساتید علم و فن خواهش میکنم که از آنچه حاج قاسم انجام داد نظریه استخراج شود. وی دنبال علم نافع بود چون در مکتب علی (ع) رشد کرده بود. وی نهتنها علوم نظامی را دنبال میکرد بلکه انس عجیبی به قرآن و نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه داشت.
وی ادامه داد: مکتب حاج قاسم دارای نظام انگیزشی است. ایشان یک دستش اسلحه بود و یک دستش قلم. به پشتوانه قلم اسلحه در دست میگرفت.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان خاطراتی از دفاع مقدس تبسم همیشگی حاج قاسم در برابر قاطعیت ایشان را نتیجه نهادینه شدن نظام انگیزشی در وجود ایشان دانست و گفت: تواضع حاج قاسم و اخلاص و محبت و سعهصدر وی از مجموعه منشی است. منش وی دشمنی با ظالم و دوستی با دردمند است و این رمز ماندگاری شهید سلیمانی در دلهاست. انسان تا دل خود رانسازد و نرم نکند و از خلقیات الهی پر نکند بر دلها اثر نمیگذارد.
وی اظهار کرد: شهید سلیمانی در سه مأموریت بزرگ دفاع مقدس، مبارزه با اشرار و سپاه قدس اقتدار نظامی را نشان داد ولی درعینحال به مردم مظلوم یمن و سوریه و عراق کمک میکرد و حتی در سیل به یاری سیلزدگان میشتافت که اینها همه نشانههای نظامکنشی در مکتب حاج قاسم است که نظامی کامل و جامع هست.
نخستین همایش ملی تربیت سیاسی، راهکارها و چالشها، الگوی ایرانی - اسلامی مکتب شهید سلیمانی در پنج محور اصلی محورهای تربیتی مکتب شهید سلیمانی، محورهای آینده پژوهشی مکتب شهید سلیمانی، محورهای مقایسهای مکتب شهید سلیمانی، محورهای بین رشتهای مکتب شهید سلیمانی و محورهای آسیبشناختی مکتب شهید سلیمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت برگزار شد.
انتهای پیام/
نظر شما