شناسهٔ خبر: 51804391 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون آموزش ابتدایی در گفتگو با شبکه خبراعلام کرد:

مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری در دوره ابتدایی پس از پایان ارزشیابی نوبت اول آغاز می شود

معاون آموزش ابتدایی وزیر در گفتگو با شبکه خبر ضمن بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش آموزان دوره اول ابتدایی، به تشریح چرایی و چگونگی اجرای فاز دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری در مدارس پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی، حکیم زاده صبح امروز سه شنبه پانزدهمین روز از زمستان سال 1400 در گفتگوی زنده خبری با شبکه خبر ضمن بررسی علل و عوامل افت تحصیلی دانش آموزان دوره اول ابتدایی در دروس فارسی و ریاضی، به تشریح چرایی و چگونگی اجرای فاز دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری که از برنامه های مهم و اولویت دار معاونت ابتدایی است؛ پرداخت.

حکیم زاده اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم  ارزیابی دقیقی از وضعیت یادگیری دانش‌آموزان داشته باشیم؛ نتایج ارزشیابی سال تحصیلی گذشته را با دو سال قبل از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی حضوری آموزش؛ مقایسه کردیم.

وی افزود: نتایج  مقایسه نشان داد که دانش‌آموزان ما در درس‌های مهمی مانند فارسی و مهارت‌های خواندن و نوشتن در مقایسه با دو سال قبل افت ده درصدی داشتند و همچنین درصد دانش آموزان نیازمند به تلاش با افزایش مواجه بوده است.

معاون آموزش ابتدایی در تشریح نحوه ارزشیابی دانش آموزان دوره ابتدایی گفت: ارزشیابی در دوره‌ی ابتدایی به دو شکل کیفی توصیفی و فرایندی انجام می شود به این ترتیب که  هم در نوبت اول و هم نوبت دوم از طریق فعالیت های کلاسی، کارپوشه و همچنین آزمون‌های عملکردی میزان یادگیری دانش‌آموزان و تحقق اهداف برنامه درسی  توسط معلمان عزیز مورد سنجش قرار می گیرد.

 

حکیم زاده با اشاره به اینکه در دوره‌ی ابتدایی خصوصا پایه اول که دانش آموز هیچ شناختی از فضای مدرسه و معلم ندارد، یادگیری موثر از طریق ارتباط حضوری و چهره به چهره اتفاق می افتد؛ اذعان داشت: تعطیلی طولانی مدت آموزش حضوری، یادگیری مهارت‌های سواد پایه در این دانش آموزان  خصوصا دوره اول ابتدایی را  با ضعف‌های جدی مواجه کرد.

وی با اشاره به زحمات فراوان خانواده ها خصوصا مادران، تاکید کرد ازآنجایی که آموزش دادن به کودکان امری تخصصی است لذا علیرغم این تلاش ها دانش آموزان در یادگیری مهارت های سواد پایه مشکل جدی دارند و افزود: اینکه باچه روشی و برمبنای چه اصولی مهارت‌های سواد پایه را به دانش آموزی که قبل هیچگونه آشنایی با این مهارت ها نداشته بیاموزیم؛ کار تخصصی تربیتی است که نیازمند ارتباط دانش‌آموز  با معلم به شکل رودررو می باشد.

حکیم زاده یکی از موانع یادگیری در فضای مجازی را مشکل تمرکز عنوان کرد و گفت: اینکه از کودکان انتظار داشته باشیم که از طریق گوشی هوشمند یاتبلت و در فضای مجازی در یک مدت طولانی تمرکز داشته باشند و آموزش ها را دریافت کنند واقع بینانه نیست.

معاون آموزش ابتدایی طرح جبران و تثبیت یادگیری  را از برنامه های اولویت دار معاونت ابتدایی برشمرد . این طرح از تایستان گذشته با شناسایی دانش آموزانی که در دوره اول در درس های فارسی و ریاضیات نتیجه‌ی قابل قبول یا نیازمند تلاش کسب کرده بودند و در دوره‌ی دوم در درس‌های علوم، فارسی و ریاضیات نتایج قابل قبول و نیازمند تلاش کسب کرده بودند؛ آغاز شد.

وی به تفاهم‌نامه‌ ی میان وزارت آموزش و پرورش با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با هدف استفاده  از ظرفیت دانشجو معلمان و معلمان داوطلب اشاره کرد و گفت:  چهارده جلسه آموزش تا سوم شهریور برای این دانش‌آموزان عزیز برگزار شد که خوشبختانه پس از ارزشیابی پایانی نتایج خیلی خوبی داشت .

حکیم زاده  اذعان داشت : در مرحله‌ی دوم بعد از اتمام ارزشیابی نوبت اول دوره‌ی ابتدایی، به دلیل اینکه بتوانیم از فرصت باقی مانده تا پایان سال تحصیلی استفاده نمائیم؛ مجددا این برنامه را اجرا خواهیم کرد و امیدوار هستیم که از زمان باقیمانده تا اردیبهشت ماه بتوانیم برای برنامه‌ی جبران و تثبیت یادگیری بهره ی موثری ببریم.

معاون آموزش ابتدایی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از اهتمام و دغدغه مندی معلمان عزیز که در این دوران سخت همکاری و سعه صدرخوبی داشتند، از خانواده ها درخواست نمود که در طرح جبران و تثبیت یادگیری با مدارس همکاری نزدیکی داشته باشند تا بتوانیم مشکلات یادگیری دانش‌آموزان عزیز را شناسایی و برطرف نمائیم.

نظر شما