شناسهٔ خبر: 51799140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

از قزاقستان چه خبر؟

توکایف تأکید کرد دولت مقصر اوضاع کنونی در کشور است زیرا اجازه داد اعتراض ها به افزایش بهای گاز از کنترل خارج شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «قاسم گومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان در پی وقوع اعتراض ها در این کشور دولت مستعفی را مسئول وقوع این اعتراض ها معرفی کرد.

توکایف امروز برای بررسی اوضاع اجتماعی و اقتصادی نشستی را برگزار کرد و طی آن «عسکر مامین» استعفای خود ر ارائه کرد که مورد پذیرش واقع شد.

توکایف در این نشست تأکید کرد که دولت مقصر اوضاع کنونی در کشور است زیرا اجازه داد اعتراض ها به افزایش بهای گاز از کنترل خارج شود.

رئیس جمهور قزاقستان تصریح رد که اوضاع در شهر آلماتی و منطقه مانگستو بعد از اعلام حالت فوق العاده به شکل تدریجی آرام می شود.

توکایف همچنین دستور داد که دولت بهای گاز مایع و بنزین و دیزل را به مدت شش ماه کنترل کند.

در همین حال، تظاهرکنندگان امروز چهارشنبه در آلماتی تلاش کردند به ساختمان شهرداری وارد شوند و بین آنها و نیروهای امنیتی درگیری رخ داد.

 تظاهرکنندگان قصد ورود به دفتر شهرداری را داشتند اما نیروهای امنیتی که از آن محافظت می کنند از تجهیزات ویژه، به ویژه نارنجک های صوتی استفاده کردند. در پی این درگیری ساختمان با دود غلیظ پوشیده شد.

بر اساس گزارشات معترضان حدود سه هزار نفر بودند.

پیش از این گزارش شده بود که اعتراضات در این شهر از سر گرفته شده است. بسیاری از معترضان باتوم به همراه دارند. آنها با پلیس درگیر شدند و چندین افسر نیروی انتظامی را دستگیر کرده و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

از سوی دیگر، بنا بر اعلام روز چهارشنبه وزارت کشور قزاقستان، پلیس بیش از 200 نفر را پس از حمله به ساختمان های دولتی در شهرهای آلماتی، شیمکنت و تاراز در اواخر روز سه‌شنبه بازداشت کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه ای بدون اشاره به آمار معترضان اعلام کرد که 95 افسر پلیس زخمی شده اند.

اعتراضات در چندین شهر قزاقستان در این هفته پس از برداشتن سقف قیمت گاز مایع، سوخت رایج خودروها توسط دولت آغاز شد؛ موضوعی که بیش از 2 برابر شدن قیمت ها را به همراه داشت. دولت قزاقستان نیز در پی این اعتراضات استعفا کرد.

پلیس قزاقستان اواخر روز سه‌شنبه از گاز اشک‌آور برای بیرون راندن صدها معترض از میدان اصلی آلماتی، بزرگترین شهر این جمهوری شوروی سابق استفاده کرد و درگیری‌ها ساعت‌ها در مناطق اطراف ادامه داشت.

این اعتراضات، وجهه قزاقستان را به عنوان کشوری با ثبات سیاسی و تحت کنترل شدید - که برای جذب صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنایع نفت و فلزات خود در طی سه دهه استقلال از آن بهره برده است، خدشه دار کرده است.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما