شناسهٔ خبر: 51783858 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

سعیدی با اشاره به سیل سیستان و بلوچستان:

عدم دسترسی به شهرستان های سیل زده / در سیل سیستان و بلوچستان 3 نفر جان باختند

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: سیل امروز، سیلاب دیروز و سال‌های گذشته در سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌ها نشان می‌دهد که ما با مشکل بی‌آبی روبرو نیستیم بلکه مشکل در عدم مدیریت درست از منابع موجود بوده است؛ بارها عنوان کرده ایم که سوءمدیریت عاملی مهم برای شدت گیری بحران‌ها است.

صاحب‌خبر -

معین الدین سعیدی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  در موردسیل و طوفان حاره‌ای در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: با جاری شدن سیل و طوفان حاره‌ای در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه سواحل مکران منازل مردم دچار آبگرفتگی شده است. در چند روز اخیر در شهر کنارک در عرض 20 دقیقه شاهد بارش 120 میلی‌متر باران سیل‌آسا بودیم؛ که مجموع بارندگی به میزان 370 میلی‌متر رسیده است. این در شرایطی است میزان بارندگی در بدترین حالت  بیشتر از 100 میلی‌متر در سالانه نبوده است. 

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: عدم وجود زیر ساخت‌ها و ساختارهای ضعیف در کنارک منجر به آبگرفتگی منازل شده است؛ اکثر شهرستان‌های سیستان و بلوچستان از دشتیاری گرفته تا کنارک به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌ها امروز با آبگرفتگی شدید مواجه شده‌اند.

تکرار بحران‌ها و عدم وجود زیر ساخت‌ها

وی با اشاره به عدم وجود زیر ساخت‌ها در مواقع بحرانی ادامه داد: این اولین بار نیست که شاهد چنین شرایطی هستیم بلکه با هر بارندگی شاهد آبگرفتگی شدید هستیم، در حال حاضر حدود 80 درصد منازل در کنارک درگیر آبگرفتگی هستند. امروز اخبار بدی از دشتیاری به گوش می‌‌رسد‌‌ تاکنون 3 نفر از مردم به دلیل وقوع سیل و ریزش آوار جان خود  را از دست داده‍‌‌ اند.

عدم دسترسی به  شهرستان های سیل زده 

سعیدی در ادامه یادآور شد: امروز در بخش دشتیاری، اورکی و پیر سهراب با بارندگی شدید مواجه بودیم که برخی از شهرستان‌ها به حالت جزیره در آمده‌اند و هیچ مسیر دسترسی به این شهرستان‌ها وجود ندارد، تا کنون هم بالگردی برای امداد رسانی به این منطقه شاهد نبودیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: دامنه امداد رسانی و زیرساخت‌ها به قدری ضعیف است که نیازمند کمک‌رسانی از مرکز هستیم. در حال حاضر امدادرسانی از طرف هلال احمر و مدیریت بحران قابل قبول نبوده‌ است.

از هلال احمر و ستاد مدیریت بحران در شرایط بحرانی بیشتر انتظار داریم 

سعیدی ادامه داد: از ورود سریع دکتر قالیباف رئیس مجلس و همچنین سعید محمد، مشاور رئیس جمهور در امور مناطق آزاد تجارت  در سیل اخیر سیستان و بلوچستان کمال تشکر را دارم؛ از مجموعه هلال احمر و ستاد مدیریت بحران انتظار داریم که فعالیت خود را در مناطق بحرانی به ویژه در سیستان وبلوچستان بیشتر کنند؛ ناگفته نماند شهرداری تهران و مشهد هم تاکنون همکاری مناسبی با این استان داشتند. 

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: سیل امروز، سیلاب دیروز و سال‌های گذشته در سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌ها نشان می‌دهد که ما با مشکل بی‌آبی روبرو نیستیم بلکه مشکل در عدم مدیریت درست از منابع موجود بوده است؛ بارها عنوان کرده ایم که سوءمدیریت عاملی مهم برای شدت گیری بحران‌ها است./

پایان پیام

نظر شما