شناسهٔ خبر: 51749836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کارشناسان غربی و عربی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شهید سلیمانی، قهرمان فراملی مبارزه با استعمار و صهیونیسم جهانی

کارشناسان غربی و عربی سردار شهید سلیمانی را قهرمان فراملی توصیف کردند که جان و زندگی خود را در راه مقابله با تروریسم فدا کرد.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - «تیم اندرسون» نویسنده و تحلیل‌گر استرالیایی و استاد پیشین دانشگاه سیدنی است. وی همچنین مدیر «مرکز مطالعات ضد هژمونی» سیدنی در استرالیا است. اندرسون بیش از بیست کتاب پیرامون موضوعات ضد امپریالیستی و محور مقاومت به چاپ رسانده است. مشهور‌ترین کتاب او «جنگ کثیف علیه سوریه» است که در ایران نیز ترجمه شده و به چاپ رسیده است. تیم اندرسون در این کتاب که نتیجه تحقیقات دقیق علمی او است، واقعیات و اسناد ساختگی و جعلی در خصوص جنگ سوریه را بر ملا کرده است. او همچنین سال ۱۳۹۶ سفری به سوریه داشته و از نزدیک به گفتگو با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور پرداخته است. «محمد محمود رفعت»رئيس حزب الوفاق ملی مصر، حقوقدان، فعال سیاسی و عضو مجمع عربی اسلامی حمایت از مقاومت در این کشور نیز یکی از چهره های فعال مصری است که به مواضع حمایتگرانه خود از آرمان فلسطین، مقاومت در برابر استعمار آمریکایی و غربی و نیز مسائل جهان اسلامی مشهور است. در گفت‌و‌گوی اختصاصی با این دو چهره شاخص و تحلیلگر مسائل بین الملل به مناسبت دومین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط تروریسم دولتی آمریکا، به بررسی ابعاد مختلف شخصیت شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و نیز نقش کلیدی آنها در محور مقاومت منطقه پرداخته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

سوال: نقش ضد تروریسم سردار سلیمانی در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تیم اندرسون: قطعا [سردار سلیمانی] نقش مهمی در مبارزه با تروریسم و البته صهیونیسم داشته است؛ اگر نقش او را هنگام تجاوز به خاک لبنان و فلسطین به یاد داشته باشید. او نه تنها یک فرمانده مهم ایرانی بود، بلکه فرمانده محور مقاومت منطقه نیز محسوب می‌شد: مقاومت در لبنان، سوریه، فلسطین، عراق و ایران؛ و بنابراین می‌توان گفت میراث او فراتر از منطقه غرب آسیا است. البته در آمریکای لاتین مخصوصا در کشور‌هایی مثل ونزوئلا و کوبا نیز بسیاری قاسم سلیمانی را می‌شناسند. چرا که این کشور‌ها هم درگیر مقاومت مشابهی هستند؛ بنابراین نقش مهم حاج قاسم سلیمانی را در مقاومت به رسمیت می‌شناسند.

محمود رفعت: ما همواره یاد قهرمانان را احیا می کنیم تا در طول تاریخ آنها را فراموش نکنیم. برخی از این قهرمانان فراتر از یک قهرمان بوده و به بخشی از عقل و احساس و جان انسانی تبدیل شده اند که رؤیای تحقق اهداف عالی، آزادسازی سرزمین و انسانیت را در سر دارد. ما یاد قهرمانانمان را زنده می کنیم، چراکه دشمنانی مانند قدرت های استعماری، صهیونیسم و سلفی ها را پیش روی خود داریم که در کمین ملت و سرزمین های ما هستند و از این رو مقاومت و مقابله با آنها امری واجب است. شهید سلیمانی از این دست قهرمانان بود؛ قهرمانی که برای ایفای نقش مقاومتی و دفاع از وطن خود، جان و وجودش را فدا کرده و هیچ کلام و کلمه ای نمی تواند حق او را ادا کند.

سوال: نقش ضد تروریسم و مبارزاتی شهید ابومهدی المهندس در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

محمود رفعت: شهید ابومهدی المهندس نیز به عنوان یکی از مؤسسان الحشدالشعبی و فرمانده آن، رفیق همراه شهید سلیمانی در پاکسازی عراق از لوث وجود گروه های تروریستی بود و مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی که رأس استعمار جهانی و تشکیل دهنده گروه های تروریستی هستند ورژیم های عربی آن را تامین مالی کردند، ایستادگی کرد. همین رژیم های عربی که صدام حسین را به جنگ علیه ایران تشویق کردند در حالی که می دانستند ایران قدرت مضاعفی در مقابله با رژیم صهیونیستی است، همین ها بودند که سال 2003 صدام را به آمریکا فروختند و علیه عراق جنگ به راه انداختند.

رسانه‌های غربی می‌دانستند که قاسم سلیمانی مقابل آمریکا ایستاده است////

سوال: بسیاری از تحلیلگران معتقدند دیدگاه سردارسلیمانی در جنگ با داعش و به طور کلی تروریسم فراملی است. آیا شما نیز دیدگاه حاج قاسم سلیمانی را در امنیت بخشی به منطقه فراتر از سطح ملی می‌بینید و به نظر شما این نظریات فراملی تا چه اندازه بود؟

تیم اندرسون: بله، نمی‌توانیم این را انکار کنیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی بخش مهمی از شخصیت او بود. اما در دیدگاه کلان‌تر، او به ارزش‌هایی مثل انسانیت، فداکاری، گذشتن از خود و عشق پایبند بود. ارزش‌هایی که فراتر از یک فرهنگ خاص است؛ بنابراین نقش او را در دیگر کشور‌های منطقه مثل فلسطین، لبنان، سوریه و عراق می‌بینیم. او به دنبال این نبود که مثلا دیدگاه ایرانی را به این کشور‌ها تحمیل کند بلکه در حال کمک به مردم این کشور‌ها برای مبارزه با دشمن مشترک بود و به نظر من این مسئله بسیار مهم است. او نقش مهمی در اتحاد مقاومت در سوریه، عراق و ایران داشت.

محمود رفعت: سردار شهید و فرمانده بزرگ، حاج قاسم سلیمانی کسی بود که با فعالیت های خود و مقابله با دشمن صهیونیستی و آمریکا به عنون رأس استعمار جهانی از یک طرف و گروه های تروریستی دست پرورده آنها از طرف دیگر، خواب را از چشم دشمنان اسلام ربوده بود. شهید سلیمانی بهترین حامی عراق بود که ارتش این کشور را ساماندهی و الحشدالشعبی را با کمک دوستان خود تاسیس کرد تا عراق را از شر تروریست های داعشی پاک کند. او بود که دست یاری به سمت جوانان مقاومت در فلسطین و جنوب لبنان دراز و آنها را در مقابله با دشمن صهیونیستی یاری کرد. حاج قاسم سوریه را که دروازه امنیت ملی امت عربی و اسلامی است و اگر آسیبی به آن برسد رؤیای نیل تا فرات دشمن محقق خواهد شد، حمایت و یاری کرد. او فرمانده بزرگی بود که آشوب به جان آمریکایی ها انداخته و موجودیت رژیم صهیونیستی را به خطر انداخته بود.

سوال: آیا می‌توانیم بگوییم نتیجه تلاش‌ها و مبارزات حاج قاسم سلیمانی محدود به منطقه نیست و میراث او ابعاد جهانی دارد؟

تیم اندرسون: بله قطعا به این معتقدم. همانطور که گفتم، در آمریکای لاتین نقش او [در مبارزه با تروریسم] به طور گسترده‌ای به رسمیت شناخته شده است. مخصوصا کشور‌هایی که در حال مقاومت مقابل امپریالیسم آمریکا هستند. اما قطعا در منطقه [غرب آسیا] بیش از جا‌های دیگر میراث او شناخته شده است. تمام گروه‌های مقاومت فلسطینی نقش او را در کمک به مقاومت فلسطین به رسمیت می‌شناسند. اکثر گروه‌های لبنانی که حامی مبارزه با اسرائیل هستند نقش او را به رسمیت می‌شناسند؛ بنابراین می‌توان گفت نقش او به طور ویژه در منطقه شناخته شده، اما قطعا در جهان هم موثر بوده است و برای مدت‌های بسیاری به یاد خواهد ماند.

رسانه‌های غربی می‌دانستند که قاسم سلیمانی مقابل آمریکا ایستاده است////

سوال: خبر ترور حاج قاسم سلیمانی توسط نیروی هوایی آمریکا اهمیت بسیاری داشت و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. واکنش رسانه جریان اصلی غرب نسبت به خبر ترور سردار سلیمانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تیم اندرسون: من با اصطلاح «جریان اصلی» موافق نیستم. من از اصطلاح «رسانه شرکتی»، «رسانه جنگ» یا «رسانه استعماری» استفاده می‌کنم چرا که رسانه غرب و به خصوص آمریکا همیشه به دنبال روایت جنگ از کشور‌ها است. حتی وقتی مثلا رهبران آمریکا اذعان می‌کنند که همه متحدان آن‌ها برای ایجاد تفرقه بین مردم و برای ایجاد بی‌ثباتی زمانی حامی گروه‌های تروریستی در منطقه بوده اند. من پیش‌تر هم گفته ام، رسانه غرب به طور ویژه نقش قاسم سلیمانی را در شکست داعش به رسمیت شناخته است. آن‌ها می‌دانستند که او در مقابل آمریکا است. چرا که آمریکا با درست کردن بهانه پای خود را به منطقه باز کرده بود و به بهانه مبارزه با داعش، به منطقه تجاوز کرده بود؛ اما در حقیقت حامی داعش در منطقه بود و از آن به عنوان ابزاری برای بی‌ثبات کردن بهره می‌جست؛ بنابراین پیش از جان باختن او شاید بتوان گفت در رسانه‌های غربی شاهد نوعی دوسوگرایی بودیم. اما جالب است که می‌بینیم پس از شهادت او کاری که «رسانه‌های شرکتی» انجام دادند آن بود که از او چهره بدی بسازند تا اقدامات خود را به نوعی توجیه کنند. این رسانه‌ها همچنین تلاش کردند از همکاران او مثل ابومهدی المهندس چهره بدی بسازند؛ و شما این را درمی‌یابید که شبکه‌های اجتماعی در غرب بسیار دو رو هستند. من از تجربه شخصی خودم به شما می‌گویم که اگر کسی حتی نامی از این فرماندهان [در شبکه‌های اجتماعی] ببرد مسدود و اخراج می‌شود. او حتی پس از جان باختن نیز برای آن‌ها به عنوان «فرد خطرناکی» شناخته می‌شود ومن این کلمه را از روی آگاهی انتخاب می‌کنم.

<div id="video-display-embed-code_15404917"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8017779/15404917?width=400&height=300"></script></div>

سوال: هنگامی که رخداد‌هایی مثل ترور حاج قاسم سلیمانی اتفاق می‌افتد، بسیاری افراد در مورد نقش دولت‌ها و واکنش آن‌ها صحبت می‌کنند. اما سوال اینجا است که آیا مردم نیز می‌توانند نقشی در این خصوص ایفا کنند یا خیر؟ به بیان دیگر، وظیفه ملت‌ها در قبال ترور‌های این چنینی چیست؟

تیم اندرسون: قطعا درس‌های مهمی می‌توان از میراث قاسم سلیمانی گرفت. او قطعا از بسیاری جهات فرد وفاداری به حکومت ایران بود. او در مورد اتحاد منطقه و مقاومت منطقه بینش و ژرف اندیشی خود را داشت که از بینش حکومت ایران هم جدا نبود. [منظور من] متحد کردن کشور‌های همسایه است که در نگاه اول چندان کمال‌گرایانه به نظر نمی‌رسد، اما در عصر حاضر و به خاطر دخالت قدرت‌های خارجی کمی چالش‌برانگیز است؛ بنابراین فکر می‌کنم مطالعه میراث قاسم سلیمانی مسئله بسیار مهمی باشد. به یاد داشته باشیم که او یک فرمانده معمولی نبود. از زمان شروع جنگ بین ایران و عراق، او نقش خود به عنوان تربیت‌کننده را آغاز کرد و نسلی از رهبران را تربیت کرد؛ بنابراین فکر می‌کنم لازم است میراث او به طور ویژه توسط جوانان حفظ شود. [ما باید بدانیم] او سعی داشت چه کار‌هایی انجام دهد، نقش او چه بود، ویژگی‌های شخصیتی او چه بود، چگونه با دوستان و متحدانش کار می‌کرد، من فکر می‌کنم همه این‌ها ارزش مطالعه و بررسی داشته باشد.

محمود رفعت: پس از آنکه تراژدی بهت آور بدست ستم استعمار و استکبار جهانی رقم خورد و فرمان حمله پهپاد آمریکایی به موقعیت شهیدان سلیمانی و ابومهدی صادر شد، تشییع پیکر پاک آنها که تمام شهرهای عراق و ایران را فراگرفت، پاسخی بود به این جنایت تروریستی و بالاترین انتقام از این جنایت این بود که ملت های ما متعهد شدند لکه ننگ استعمار و صهیونیسم را از سرزمین های خود پاک کنند. در سالروز شهادت این فرماندهان قهرمان باری دیگر تأکید می کنیم که اجازه نخواهیم داد تا اثری از استعمار، صهیونیستم و اتباع آنها در منطقه و سرزمین های اسلامی باقی بماند. مقاومت تنها راه ما برای تحقق این وعده است. «وسیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون».

انتهای پیام/

نظر شما