شناسهٔ خبر: 51745707 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حزب‌الله: سلیمانی در اتاق عملیات جنگ ۳۳ روزه بود

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به طیفی از فعالیت‌های فرمانده شهید نیروی قدس سپاه در راستای تحقق آرمان فلسطین، گفت که در جریان نبرد سال ۲۰۰۶ با صهیونیست‌ها، شهید سلیمانی در اتاق عملیات حضور داشت. جهاد اسلامی و انصارالله یمن نیز نقش وی را در پیشبرد اهداف مقاومت ستودند.
در آستانه دومین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، شیخ نعیم قاسم در مصاحبه با خبرگزاری فارس ضمن تشریح دستاورد‌های حاج قاسم سلیمانی از سال ۱۹۹۸ یعنی زمانی که وی فرماندهی نیروی قدس سپاه را به‌دست گرفت، گفت که آن زمان منطقه وضعیت آشفته‌ای داشت. اولین نتیجه مهم آن پیروزی و آزادسازی اراضی اشغالی لبنان در سال ۲۰۰۰ بود. نعیم قاسم افزود: «تحولات غیرعادی در قدرت جنبش انصارالله یمن رخ داد و این جنبش توانست در مساحت گسترده‌ای از این کشور مستقر شود. همچنین تلاش بی‌وقفه در سوریه و الحاق سوریه به وضعیت سیاسی حمایت از محور مقاومت از سال ۲۰۱۱ صورت گرفت. حال آنکه ارزیابی‌ها این بود که سوریه طی سه ماه شکست خورده و به پایان می‌رسد.» حمایت از عراق و تأسیس حشدالشعبی و بیرون راندن داعش از عراق و سوریه دیگر مواردی بود که معاون دبیرکل حزب‌الله به آن‌ها اشاره کرد وگفت: «ما حمایت‌های بزرگ از حزب‌الله لبنان را فراموش نمی‌کنیم. این جنبش در سال ۲۰۰۶ توانست در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی پیروز شود و شهید قاسم سلیمانی در اتاق عملیات این نبرد حضور داشت و همه این دستاورد‌ها نتیجه تلاش و جهاد شهید سلیمانی بود.»‌معاون جنبش حزب‌الله لبنان در پاسخ به این سؤال که سردار سلیمانی به چه موضوعی اهتمام بیشتری داشت، گفت که موضوع قدس در کانون توجه حاج قاسم قرار داشت. شهید سلیمانی تمامی تلاش خود را برای یاری فلسطین و قدس به کار بست؛ یاری فلسطین و قدس در حقیقت به معنای یاری ملت‌های کل منطقه است که از پیامد‌های استکبار امریکا و عامل آن یعنی رژیم صهیونیستی در این منطقه در امان نیستند. شیخ قاسم همچنین خروج نظامیان امریکا از افغانستان و عراق را یکی از نتایج و آثار شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی دانست.
حاج قاسم ثابت‌قدم بود
خالد البطش از اعضای ارشد جهاد اسلامی فلسطین نیز به فارس گفت، دستاورد‌ها و برکات شهید سلیمانی برای مقاومت و ملت فلسطین زیاد و متعدد است، اما از بارز‌ترین آن‌ها حمایت مستمر از گروه‌های فلسطینی در زمینه‌های مختلف نظامی و لجستیک بود که در توسعه توانایی‌ها و امکانات مقاومت و نیز ارتقای کادر رزمی آن نقش داشت. البطش سپس به تلاش حاج قاسم سلیمانی برای وحدت گروه‌های فلسطینی اشاره کرد و در ادامه به شلیک موشک‌های فجر به تل‌آویو در جنگ سال ۲۰۱۲ در پی ترور «احمد الجعبری» فرمانده حماس اشاره کرد و گفت، حاج قاسم از لحظه اولی که این مأموریت را بر عهده گرفت از حمایت از قوای مقاومت فلسطین با مال و سلاح دست برنداشت و شلیک موشک‌های مذکور به تل‌آویو پیامی واضح درباره میزان کمک و حضور پررنگ حاج قاسم در حمایت از مجاهدان فلسطینی بود. همچنین، فضل ابوطالب یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با اشاره به نفوذ مکتب و اندیشه حاج قاسم در میان مردم مظلوم یمن، تصریح کرد: «شهید سلیمانی شهید امت اسلام در نبرد آن برای استقلال، مبارزه با استکبار و مقابله با دشمن امریکایی و اسرائیلی بود. وی مواضع درخشانی علیه تجاوز امریکایی-سعودی به مردم مظلوم یمن داشت و حامی آنان بود.»‌این مسئول انصارالله درباره حاج قاسم به نقل از رهبر این جنبش عبدالملک الحوثی تأکید کرد، حاج قاسم تغییر نکرد و همیشه در طول مسیر، ثابت‌قدم بود و تحت تأثیر اغوا‌های پولی و مالی قرار نگرفت و تحت تأثیر مشکلات و سختی‌ها نبوده است. وی درباره چگونگی ادامه راه مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی گفت، مقاومت ادامه دارد و با ترور فرماندهان متوقف نمی‌شود.
عراق همچنان پیگیر پرونده ترور
در آستانه دومین سالگرد شهدای مقاومت، تصاویر شهید سلیمانی آذین‌بخش خیابان‌های غزه شده است. مردم عراق نیز دیروز با حضور میلیونی خود در بغداد، یاد و خاطره سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس جانشین فرمانده حشدالشعبی و همرزمان‌شان را گرامی داشتند. روز شنبه علاوه بر بغداد، جوامع «ایزدی» و «ترکمن» عراق، مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را برگزار کردند. در «نینوا» نیز مردم با شعار «فرماندهان پیروزی بر گردن ما حق دارند» در مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش شرکت کردند. عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشین عراق که قرار بود آخرین میزبان شهید سلیمانی در بغداد باشد، علاوه بر تشریح وقایع شب شهادت حاج قاسم گفت: «کاخ سفید، وزارت امور خارجه و حتی وزارت دفاع امریکا تلاش کردند با من صحبت کنند، اما من نپذیرفتم، چون خنجر از پشت زدن آن‌ها را تحمل نمی‌کردم... لذا هنگامی که رئیس‌جمهور امریکا رسما می‌گوید که دو شخصیت بزرگ نظامی ایرانی و عراقی را هدف قرار داده است، این واقعاً یک جنایت است.» عبدالمهدی تصریح کرد‌: «این قضیه فراموش شدنی نیست، اما در برخی مقاطع، شرایط در عراق پیچیده است و این ممکن است روند تکمیل تحقیقات را کُند بکند، اما آن را متوقف نخواهد کرد... دولت عراق در پیگیری این پرونده ترور مجدانه عمل می‌کند و کسی تصور نکند عراقی‌ها اصراری به پیگیری این پرونده ندارند. اما نوع روابط عراق با امریکا و ایران، تأثیراتی بر روند سرعت تحقیقات می‌کند، ولی واقعیت‌ها را منکر نخواهد شد. به‌خصوص اینکه عامل ترور خودش به ترور اعتراف کرده است.»

برچسب‌ها:

نظر شما