شناسهٔ خبر: 51697618 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چین برای کاوش در قطب جنوبی ماه، قصد انجام ۳ ماموریت را دارد

به گفته مقامات چینی اولین ماموریت کاوش در قطب جنوبی ماه در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از space.com، چین رسماً سه مأموریت با هدف کاوش در قطب جنوبی ماه را تأیید کرد که اولین آن‌ها در حدود سال ۲۰۲۴ انجام می‌شود. ماموریت‌هایی که Chang'e ۶، Chang'e ۷ و Chang'e ۸ نامیده می‌شوند در دهه ۲۰۲۰ انجام خواهند شد که هر کدام اهداف متفاوتی دارند و قرار است در این برنامه مجموعه‌ای از فضاپیما‌ها شرکت کنند. این سه ماموریت به اصطلاح فاز چهارم برنامه اکتشاف ماه در چین را تشکیل می‌دهند.

وو یانهوا، معاون اداره ملی فضایی چین (CNSA) در مصاحبه اخیر با تلویزیون مرکزی چین گفت که این سه ماموریت تایید شده است. برای ماموریت‌ها در قطب جنوبی ماه یک مدارگرد، یک ماهواره رله، یک فرودگر، یک مریخ نورد و یک سفینه پرنده کوچک در نظر گرفته شده است. فضاپیما‌های در نظر گرفته شده طیف وسیعی از ابزار‌های علمی از جمله دوربین، ابزار رادار، تصویرگر معدنی طیف مادون قرمز، دماسنج، لرزه نگار و تحلیلگر مولکول آب را حمل خواهد کرد. این ماموریت با اهدافی از جمله سنجش از دور، شناسایی منابع و انجام یک مطالعه جامع از محیط ماه انجام خواهد شد.

ماموریت Chang'e ۶ برای اولین بار به عنوان یک نسخه پشتیبان برای ماموریت بازگشت Chang'e ۵ در نظر گرفته شده است. ماموریت‌های جدید با جمع‌آوری اولین نمونه‌های سنگی از قطب جنوبی ماه و تحویل آن‌ها به زمین، بر موفقیت‌های قبلی خود استوار است. چین گفته است که این ماموریت همچنین محموله‌های علمی در حال توسعه در فرانسه و ایتالیا و احتمالا روسیه و سوئد را نیز حمل خواهد کرد.

چین در فضا

ماموریت Chang'e ۸ اواخر دهه راه اندازی خواهد شد و گامی به سوی ایجاد ایستگاه تحقیقاتی بین المللی مشترک ماه (ILRS) با روسیه و سایر شرکای احتمالی خواهد بود. وو به رسانه‌ها گفت: "هدف اصلی از این سه ماموریت این است که چین با همکاری روسیه مدل اولیه ایستگاه تحقیقاتی ماه را بسازد و چین رهبری آن را بر عهده بگیرد. ساخت ایستگاه می‌تواند پایه محکمی برای ما ایجاد کند تا محیط و منابع ماه را بهتر بشناسیم."

طرح ILRS شامل توسعه یک پایگاه روباتیک است که می‌تواند بعداً گسترش یابد تا به فضانوردان اجازه دهد تا در دهه ۲۰۳۰ در سطح ماه اقامت طولانی مدت داشته باشند. این پروژه جدا از برنامه آرتمیس به رهبری ایالات متحده است که به دنبال بازگرداندن فضانوردان به ماه در سال‌های آینده است. چین در حال حاضر کاوشگر Chang'e ۴ و مریخ نورد Yutu ۲ را در ماه اجرا می‌کند. یوتو ۲ در حال بررسی صخره‌هایی در افق است که توسط یک کانال اطلاع رسانی فضایی چینی "کلبه اسرارآمیز" نامیده شده است.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما