شناسهٔ خبر: 51674786 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد؛

نشست گفتمان اصول اسلامی و نظام جمهوری در قانون اساسی ایران و پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - نشست گفتمان ایران و پاکستان با عنوان «اهمیت و ضرورت قانون گذاری اسلامی در حل چالش‌های عصر حاضر » روز چهارشنبه با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اعضای شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان در «اسلام‌آباد» برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نشست با موضوعاتی مانند اصول اسلامی، نظام جمهوری در قانون اساسی و قانون گذاری اسلامی ، با حضور با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حمید شهریاری» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اعضای هیات کشورمان ، نخبگان دینی و پژوهشگران علوم اسلامی، به میزبانی شورای ایدئولوژی اسلامی و شورای همبستگی ملی پاکستان روز چهارشنبه در شهر اسلام‌آباد برگزار شد.

«سید محمدعلی حسینی» سفیر ، «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد ، «فرامز رحمان زاد» رئیس خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی، «قبله ایاز» رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی و شماری از شخصیت‌های مذهبی و اعضای این شورا پاکستان حضور داشتند.

رئیس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان با ابراز خرسندی از حضور هیات مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این نشست ، بر ضرور هم افزایی میان نخبگان دینی و اندیشمندان دو کشور همسایه در حیطه قانون گذاری اسلامی تاکید کرد و گفت: جهان اسلام با چالش‌هایی نظیر ضعف قانون گذاری و عدم هماهنگی قوانین با ارزش‌های اسلامی و انسانی مواجه است.

قبله ایاز ضمن قدردانی از مشارکت سفارت کشورمان در پاکستان و شورای هبستگی ملی در تدارک این برنامه افزود: اشتراک گذاری تجربیات میان دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان در مسیر تبیین اصول اسلامی و بکار گیری آن در نظام جمهوریت و اجرای قوانین مایه خرسندی ما است.

سفیر ایران در پاکستان نیز طی سخنانی با اشاره به مشترکات دیرینه تاریخی، فرهنگی، مذهبی و زبانی میان دو کشور گفت: هر دو ملت برای همکاری پرانگیزه هستند و در ارتباط با اعتلای اسلام ناب محمدی و تشریح اصول اسلامی برای دفاع از کرامت انسانی نقش علمای ایران و پاکستان نیز مهم تلقی می‌شود.

سید محمدعلی حسینی افزود: امروز عالم اسلام با پدیده شیطانی اسلام هراسی و قرآن ستیزی روبرو است، و از سوی دیگر متاسفانه برخی از مسلمانان چهره افراطی و تندرو از اسلام به دنیا عرضه کرده‌اند که بهانه‌ای نیز در دست دشمنان مسلمین و عالم اسلام قرار داده‌اند.

وی تاکید کرد: آنچه که اولویت باید باشد دنباله روی از علمای و نخبگان اسلامی است که رویکرد وحدت و تقریب دارند و تنها با این روش می‌توانیم در برابر دشمنان اسلام و عناصر افراطی ایستادگی کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان مهمان و سخنران اصلی نشست اهمیت و ضرورت قانون گذاری اسلامی در حل چالش‌های عصر حاضر، گفت: قانون گذاری در ایران و پاکستان از اهمیت بسیار بالایی برخورد است، توجه به آرای مردم به معنای جمهوریت است و توجه به حدود الهی به معنای اسلامیت است.

نشست گفتمان اصول اسلامی و نظام جمهوری در قانون اساسی ایران و پاکستان

وی به بخش‌های از قانون اساسی پاکستان و قرار گرفتن اصل جمهوریت و اسلامیت در آن اشاره کرد و افزود: این مصداق دو بال برای حرکت دقیق و درست در مسیر اخلاق و دیگر ارزش‌های اسلامی، کرامت و شرافت انسانی است.

حجت الاسلام شهریاری گفت: به اعتقاد ما قوانین نباید ناقض حدود الهی باشد، موضوعی که در قرآن کریم نیز نقل شده است و این مهم همواره در اولویت و دستور کار نهادهای ذی ربط و قانون گذاری اسلامی در ایران و پاکستان قرار دارد.

وی افزود: تفاوت‌های جدی میان نظام اسلامی و نظام لیبرال مشخص است، ارزش‌های اسلامی و حرمت انسانی در راس هرم ارزش‌ها قرار دارد و پس از آن آزادی انسانی گنجانده شده است اما در گرب آزادی انسان در راس قرار دارد و آنان به ارزش‌های دینی قائل نیستند و در عین حال سعی در دخالت در امور سایت ملت‌ها از جمله ملل اسلامی دارند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: غربی‌ها در نظر و عمل دچار دوگانگی هستند و در این عرصه چهره ای مخدوش دارند، صحبت‌های غربی‌ها متناقض است و تلاش می کنند خواسته‌های خود به دیگران تحمیل کنند.

وی همچنین در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: ما در جلسه امروز با اصول جمهوریت و اصول اسلامیت در قانون اساسی، تفاوت این نظام با نظام های  دیگر  و  جایگاه برتر ارزش‌ها در این نظام تاکیدکرده ایم.

حجت الاسلام شهریاری گفت: نظام اسلامی با نظام لیبرال مقایسه شد و نقص لیبراسیم در ساخت انسان برای رفاه، آسایش و سعادت جوامع انسانی همچنین مشکلات بشریت در عصر جدید نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست گفتمان اصول اسلامی و نظام جمهوری در قانون اساسی ایران و پاکستان

براساس این گزارش، هیات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در چهارمین روز از سفر به پاکستان، صبح امروز (چهارشنبه) از حوزه علمیه "الکوثر" به عنوان یک مرکز بزرگ علوم و پژوهش‌های دینی شیعیان در شهر اسلام‌آباد بازدید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری همچنین در دیدار با علامه شیخ «محسن علی نجفی» استاد برجسته حوزه علمیه و موسس جامعه الکوثر از خدمات ارزشمند این نهاد دینی در ترویج علوم اسلامی و وحدت مذاهب اسلامی قدردانی کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و هیات همراه طی روزهای اخیر با وزیر امور مذهبی پاکستان، شخصیت‌های شیعه و سنی دیدار و در چند آیین و همایش وحدت اسلامی در اسلام‌آباد شرکت کردند.

نظر شما