شناسهٔ خبر: 51663906 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

سند الگو مبتنی بر شایستگی های مردمان ایران زمین تدوین شده است

استادیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: یکی از اسناد مهمی که با توجه به اهداف انقلاب اسلامی و لیاقت ها و شایستگی های مردمان ایران زمین تدوین شد سند، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

صاحب‌خبر -

استادیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: یکی از اسناد مهمی که با توجه به اهداف انقلاب اسلامی و لیاقت ها و شایستگی های مردمان ایران زمین تدوین شد سند، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

دکتر اصغر زمانی در گفت و گویی به تبیین جایگاه تربیت نیروی انسانی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت. 

وی افزود: یکی از اسناد مهمی که با توجه به اهداف انقلاب اسلامی و لیاقت ها و شایستگی های مردمان ایران زمین تدوین شده سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که بر اساس منویات مقام معظم رهبری، تدوین و منجر به شکل گیری طرحی شده که می تواند همگام با توسعه همه جانبه کشور، با تقویت اصول اسلامی و ایرانی همراه باشد.

 عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: در این سند، در بخش مبانی جامعه شناختی، به جامعه به مثابه بستر تعامل و مشارکت، نگاه شده است. آرمان‌های این سند به مباحثی چون مدارا و همزیستی با هم نوعان، انضباط اجتماعی، عدالت همه جانبه، تعاون، مسئولیت پذیری و صداقت اشاره می کند و در قسمت افق نیز خواهان بهره گیری نظام مند از مشورت جمعی نخبگانی با تکیه بر مشارکت همگانی است. 

دکتر زمانی ادامه داد: از جمله تدابیر سند نیز «تربیت نیروی انسانی توانمند، خلاق، مسئولیت پذیر و دارای روحیه مشارکت جمعی» است. توجه سند به مواردی مانند انضباط اجتماعی، عدالت، تعاون و مسئولیت پذیری که همگی لازمه کار تیمی است حکایت از همسویی این سند با کار تیمی و روحیه مشارکت جمعی دارد. 

وی ادامه داد: در مقوله آموزش نیز نهاد آموزش عالی که یکی از زیرنظام های نظام کلان آموزش کشور است یکی از متولیان اجرای تدبیر «تربیت نیروی انسانی توانمند، خلاق، مسوولیت پذیر و دارای روحیه مشارکت جمعی» است و در صورتی که این وظیفه به درستی ایفا شود می تواند با تقویت، آموزش عملی و تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص و آشنا به مشارکت جمعی، زمینه های تحقق این بخش از تدابیر سند را فراهم کند و توسعه حرفه ای بازیگران نظام آموزش عالی را رقم بزند.

استادیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی یادآور شد: با توجه به جامعیت و ارزشمندی سند الگو، ضرورت دارد سایر اسناد بالادستی آموزش عالی، برنامه استراتژیک دانشگاهی، نقشه راه و چشم انداز دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور، آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی و ... متناسب و هماهنگ با سند الگو تنظیم گردند ، طوری که برنامه ریزی برای اجرای تدابیر سند با هماهنگی تمامی بازیگران نظام سبب شود توانمندسازی و پرورش نیروی توانمند و خلاق تنها معطوف به یک نهاد نباشد و از فعالیتهای پراکنده و غیر مؤثر نیز خودداری شود.  انتهای پیام

 

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما