شناسهٔ خبر: 51644865 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

استادیار مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی:

سند الگو مبتنی بر شایستگی‌های مردمان ایران زمین تدوین شده است

استادیار مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: یکی از اسناد مهمی که با توجه به اهداف انقلاب اسلامی و لیاقت‌ها و شایستگی‌های مردمان ایران زمین تدوین شد سند، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، اصغر زمانی به تبیین جایگاه تربیت نیروی انسانی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: یکی از اسناد مهمی که با توجه به اهداف انقلاب اسلامی و لیاقت‌ها و شایستگی‌های مردمان ایران زمین تدوین شده سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که بر اساس منویات مقام معظم رهبری، تدوین و منجر به شکل‌گیری طرحی شده که می‌تواند همگام با توسعه همه جانبه کشور، با تقویت اصول اسلامی و ایرانی همراه باشد.

عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: در این سند، در بخش مبانی جامعه‌شناختی، به جامعه به مثابه بستر تعامل و مشارکت، نگاه شده است. آرمان‌های این سند به مباحثی چون مدارا و هم‌زیستی با هم نوعان، انضباط اجتماعی، عدالت همه جانبه، تعاون، مسئولیت‌پذیری و صداقت اشاره می‌کند و در قسمت افق نیز خواهان بهره‌گیری نظام‌مند از مشورت جمعی نخبگانی با تکیه بر مشارکت همگانی است.

زمانی ادامه داد: از جمله تدابیر سند نیز «تربیت نیروی انسانی توانمند، خلاق، مسئولیت پذیر و دارای روحیه مشارکت جمعی» است. توجه سند به مواردی مانند انضباط اجتماعی، عدالت، تعاون و مسئولیت پذیری که همگی لازمه کار تیمی است حکایت از همسویی این سند با کار تیمی و روحیه مشارکت جمعی دارد.

استادیار مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی خاطرنشان کرد: در مقوله آموزش نیز نهاد آموزش عالی که یکی از زیرنظام‌های نظام کلان آموزش کشور است یکی از متولیان اجرای تدبیر «تربیت نیروی انسانی توانمند، خلاق، مسئولیت پذیر و دارای روحیه مشارکت جمعی» است و در صورتی که این وظیفه به درستی ایفا شود می‌تواند با تقویت، آموزش عملی و تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص و آشنا به مشارکت جمعی، زمینه‌های تحقق این بخش از تدابیر سند را فراهم کند و توسعه حرفه‌ای بازیگران نظام آموزش عالی را رقم بزند.

زمانی یادآور شد: با توجه به جامعیت و ارزشمندی سند الگو، ضرورت دارد سایر اسناد بالادستی آموزش عالی، برنامه استراتژیک دانشگاهی، نقشه راه و چشم انداز دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور، آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی و... متناسب و هماهنگ با سند الگو تنظیم گردند، طوری که برنامه‌ریزی برای اجرای تدابیر سند با هماهنگی تمامی بازیگران نظام سبب شود توانمندسازی و پرورش نیروی توانمند و خلاق تنها معطوف به یک نهاد نباشد و از فعالیت‌های پراکنده و غیر مؤثر نیز خودداری شود.

نظر شما