شناسهٔ خبر: 51619038 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

دهمرده:

طلسم بی آبی سیستان و بلوچستان شکسته می‌شود

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شوراى اسلامى گفت: قانونى شدن طرح انتقال آب از دریاى عمان به سیستان و بلوچستان در مجلس روزى تاریخى خواهد بود که به شکستن طلسم بى آبى این استان پهناور کشور ختم خواهد شد.

صاحب‌خبر -

حبیب‌اله دهمرده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان گفت: در برخی از موارد جز انتخاب یک گزینه برای رهایی از بحران چاره‌ای نیست؛ امروزه راه حل رفع بحران تشنگی و بی‌آبی سیستان و بلوچستان در کنار استفاده از آب‌های ژرف، بهره برداری آب از دریای عمان است.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس افزود: طرح انتقال آب از دریای عمان از دولت گذشته مطرح شده بود اما در نهایت به انتقال آب از خلیج فارس به استان‌هاى کرمان، خراسان رضوی و شمالی ختم شد اما متاسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفته است. روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۸۲ رای موافق و ۲۱ رای مخالف از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در صحن با بررسی اولویت‌ طرح کمیسیون عمران در خصوص انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و شرق کشور یعنی خراسان شمالی، رضوی و جنوبی موافقت کردند.

آبی که از چابهار و عمان منتقل می‌شود عاری از هرگونه آلودگی است

دهمرده اظهار کرد: آبی که از چابهار و عمان منتقل می‌شود عاری از هر گونه آلودگی است؛ کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس به بهترین شکل از آب‌هاى دریای عمان و خلیج فارس استفاه می‌کنند اما متاسفانه ما خودمان کشور را تحریم کرده‌ایم و تاکنون نتوانستیم از این ظرفیت بهره برداری لازم را داشته باشیم.

افغانستان با احداث سد کمال خان در ۸۰ کیلومتری کشور بر روی رود هیرمند مانع از ورود قطره ای آب به هامون شد و باعث دامن زدن بر تشنگی بیشتر این استان پهناور  است

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در ادامه تاکید کرد: افغانستان با احداث سد کمال خان در ۸۰ کیلومتری کشور بر روی رود هیرمند مانع از ورود قطره ای آب به هامون شد و باعث دامن زدن بر تشنگی بیشتر این استان پهناور است؛ این بی آبی علاوه بر خسارات جدی در حوزه کشاورزی و بی آبی مردم آن منطقه منجر به مهاجرت خیل عظیمی از مردم این استان و خالى شدن مرزها و در نهایت به تهدید ملى تبدیل شده است. 

تهیه آب شرب جزو حداقل‌های یک ملت است

وی در ادامه یادآور شد: در کنار انتقال آب از دریای عمان، پیگیر بهره‌برداری از آب ژرف، تقویت دیپلماسی آب با افغانستان و همچنین ممانعت از تبخیر بی مورد آب هم هستیم؛ انتقال آب از دریای عمان با طرح یک فوریتی به صحن ارائه شده تا در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار بگیرد و در روز سه‌شنبه به صحن علنی آورده می‌شود و امیدواریم با اکثریت آرا تصویب و به قانون تبدیل شود. تهیه آب شرب جزو حداقل اقدامات هر دولتی است که باید برای همگان انجام پذیرد.

انتقال آب دریای عمان به واسطه آب شیرین‌کن‌ها

دهمرده در مورد جزئیات طرح انتقال آب دریای عمان گفت: انتقال آب دریای عمان باید به واسطه آب شیرین کن‌ها صورت پذیرد؛ بهره برداری از آب شیرین‌ کن‌ها در سال ۸۵ در چابهار و کنارک اجرایی شد و  در جاى خود یک تجربه موفق بود و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: امروزه بی آبی و کم بارشی منجر به فرونشست زمین در بسیاری از استان‌های کشور شده است در صورتی که می‌توانستیم از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن بهره مند شویم، استفاده از انرژی آب، باد و خورشید در تولید حامل‌های انرژی می‌تواند نقش پررنگى داشته باشد، کشور ما سرشار از نعمات انرژی است اما متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم از آنها استفاده بهینه و لازم را ببریم.

بیشتر بخوانید:

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد:  قانونى شدن طرح انتقال آب از دریاى عمان به سیستان و بلوچستان در مجلس روزى تاریخى خواهد بود که به شکستن طلسم بى آبى این استان پهناور کشور ختم خواهد شد./

پایان پیام

 

نظر شما