شناسهٔ خبر: 51606594 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

بعد از کاشت مو چی بخوریم خوبه ؟

قبل و بعد از کاشت مو، مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه، تاثیرات منفی روی فشار خون دارد و در نتیجه احتمال خونریزی را در حین کاشت مو افزایش می دهد. بنابراین دو الی سه روز قبل و بعد از کاشت مو از مصرف قهوه خودداری کنید.

صاحب‌خبر -

دیده بان ایران- پس از کاشت مو اگر می خواهید بیشترین عملکرد را در موهای خود داشته باشید، لازم است بدانید رژیم غذایی نقش مهمی در رشد موها دارد. شاید باورتان نشود اما مواد مغذی برای رشد مو و بهبود مناسب مو لازم است. به طوری که دیده می شود پزشکان برنامه غذایی خاصی را ارائه می دهند تا بیمار با پیروی از آن ها به نتیجه مطلوب برسد. شش ماه طول می‌کشد تا نتایج کاشت مو ظاهر شود. پس اگر می خواهید موهایی درخشان و جذاب داشته باشید از اکنون رژیم غذایی سالم خود را شروع کنید.

رابطه بین تغذیه و ریزش مو

رژیم های فاقد اسیدهای چرب ضروری و سایر مواد مغذی مهم، سبب عملکرد نامناسب فولیکول های مو و در نهایت نازک شدن موها و همچنین ایجاد نقاط خالی از مو می شوند. اما یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی نه تنها به کل سیستم بدن کمک می کند بلکه به رویش موهای جدید نیز کمک می کند.

حتی اگر عمل کاشت مو موفقیت آمیز باشد مراقبت های بعد از کاشت مو در رسیدن به بهترین عملکرد بسیار مهم است. با رعایت دستورالعمل های بعد از کاشت مو و توجه بیمار بهترین نتیجه حاصل خواهد شد. به طور کلی برای رسیدن به این نتیجه دلخواه، تغذیه و مراقبت از زخم مهمترین عامل است.

تغذیه بعد از کاشت مو

همانطور که می‌دانید سلامت مو بسیار مهم است و این اهمیت بعد از کاشت مو بسیار بیشتر می‌شود. سلامت مو ارتباط مستقیمی با مواد مغذی بدن دارد. وقتی مشکلی در بدن به وجود می‌آید ابتدا موهای شما تحت تآثیر قرار می‌گیرد. به طوریکه واکنش اولیه بدن در برابر یک مشکل در سیستم ایمنی بدن، به ویژه زمانی که کمبود مواد مغذی اتفاق می افتد، ریزش مو می‌تواند باشد. بسیاری از مطالعات انجام شده توسط موسسات بهداشتی نشان می‌دهد که رابطه جدی بین کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و سوء تغذیه با ریزش مو وجود دارد. به ویژه افرادی که از لحاظ ژنتیکی مستعد ریزش مو هستند، بسیار سریع تحت تاثیر عوارض این کمبودها قرار می‌گیرند.

 داشتن رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب بعد از کاشت مو و در تمام مراحل زندگی باعث می‌شود که فولیکول‌های مو در یک چرخه زندگی سالم رشد کرده و تجدید شوند.

پزشکان خوردن چه غذاهایی را بعد از کاشت مو توصیه می کنند؟

همانطور که می‌دانید بعد از کاشت مو یک مرحله شوک ریزش مو وجود دارد که در دو ماه اول بعد از کاشت مو اتفاق می افتد. یک رزیم غذایی مغذی از بروز آن جلوگیری می‌کند. به خصوص اگر در این رژیم، آهن و روی وجود داشته باشد که برای فولیکول های مو ضروری هستند.

مهمترین بخش ازاین رژیم غذایی آب است. همانطور که می دانید آب ماهیت زندگی است. بنابراین مطمئن شوید که روزانه حداقل 8 لیوان آب می نوشید برای اینکه موهای سالمی داشته باشید، فشار خونتان تنظیم شود و در نهایت، عواملی که در اثر خشکی پوست سر به وجود آمده و باعث ریزش مو می‌شوند، از بین بروند. در زیر لیستی از مواد غذایی ضروری که بعد از کاشت مو، لازم است مصرف کنید، آورده شده است:

2

  • پروتئین ها

مصرف پروتئین بعد از کاشت مو را فراموش نکنید. جالب است بدانید که در ساختار تار موکراتین وجود دارد، کراتین خود از پروتئین ساخته می‌شود. به همین دلیل است که پروتئین از جمله مهمترین مواد مورد نیاز برای رشد مو است. در دوران نقاهت پس از کاشت مو مصرف مواد پروتئینی به رشد بهتر و بیشتر موها کمک می‌کند. شما می‌توانید با مصرف مقدار زیادی مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر، پنیر، لوبیا، آجیل و دانه ها، انواع اسیدهای آمینه ضروری را دریافت کنید.

  • اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب آمگا 3 برای عملکردهای مختلف بدن مرد نیاز است اما بدن به تنهایی قادر به تولید امگا3 نیست. بنابراین مصرف ماهی های روغنی مانند قزل آلا و شاه ماهی، تخم کتان، گردو آووکادو را در رژیم غذایی روزانه تان توصیه می کنیم. برای حفظ رطوبت پوست سر و تحریک رشد مو مصرف آب را افزایش دهید.

  • ویتامین ها

ویتامین ها نقشی اساسی در ساختار مو و رشد آن دارند. یک رژیم غذایی سالم سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی در سلامت و رشد موها بسیار موثر است. در زیر برخی از ویتامین های ضروری برای رشد موها را آورده‌ایم.

  • ویتامین A

ویتامین A برای رشد و نمو کلیه سیستم‌ های بدن نیاز است. این ویتامین به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی ای که دارد به تقویت موهای شما کمک می کند و همچنین سبب تسریع ترمیم موهای شما می‌شود. کمبود ویتامین A باعث خشکی پوست سر و ریزش مو می‌شود. برخی منابع ویتامین A شامل شیر، سیب سبز، پنیر، هویج، سیب زمینی شیرین، گوشت گاو، کلم ، اسفناج و کدو تنبل است.

  • ویتامین B

ویتامین های گروه B7 و B12 نقش مهمی در ساختار مو و رشد آن دارند. متابولیسم بهینه پروتئین و چربی را تضمین می‌کنند و در طی فرآیند بهبود زخم به لخته شدن خون کمک می کنند. برخی از غذاهای غنی از ویتامین های گروه B عبارتند از: مرغ، گوشت، تخم مرغ، موز، آووکادو، آجیل و برنج قهوه ای .

  • ویتامین C

ویتامین C که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند ، نقش بسیار مهمی در تولید کلاژن دارد که نقش مهمی در بهبود زخم ها دارد. ویتامین C همچنین در مبارزه با تنش های اکسیداتیو ، که تاثیر آن بر رنگ مو و ریزش مو است ، مفید است. برخی غذاهای غنی از ویتامین C به شرح زیر است. انواع فلفل ، کلم ، کیوی ، کلم بروکلی ، میوه های کوچک دانه ای و مرکبات.

  • ویتامین E

ویتامین E حاوی آنتی‌اکسیدان های قوی است که سبب تسریع در بهبود جای زخم و پوست آسیب دیده می‌شوند. برخی از غذاهای غنی از ویتامین E شامل بادام ، آووکادو ، اسفناج ، آفتابگردان و روغن زیتون است.

  • آهن

آهن نیز یک عنصر مهم برای بافت مو است و همواره اهمیت آن در رژیم غذایی تاکید شده است. این عنصر به جریان مناسب اکسیژن کمک می‌کند در نتیجه سبب رشد مناسب مو می شود. بسیاری از افراد برای جذب آهن از قرص های مکمل استفاده می‌کنند که این قرص ها مفیدند اما کافی نیستند و باید در کنار آن مواد غذایی حاوی آهن را نیز در رژیم غذایی خود داشته باشید. برای تامین آهن مورد نیاز بدن خود از شیر،کلم بروکلی، لوبیا، عدس، اسفناج و دانه های روغنی در رژیم غذایی تان استفاده کنید.

  • روی

تحقیقات مختلف نشان داده است که عنصر روی برای سلامت مو ضروری است. این عنصر به ساخت سلول های سالم، تعادل هورمون ها و جذب مواد مغذی ضروری کمک می‌کند. علاوه بر این، روی به دلیل کمکی که به ساخت DNA و RNA می کند نقش موثری در سلامت موها دارد. آجیل، تخم مرغ، پنیر، غذاهای دریایی، غلات سبوس دار و صدف، از جمله مواد حاوی روی می باشند.

  • مس

مس مسئول ایجاد رنگ در مو است و بر رنگ و ساختار مو نیز اثر دارد. این عنصر به طور مستقیم در تولید ملانین نقش دارد. کمبود مس بر تشکیل خون اثر می گذارد و باعث کم خونی می‌شود که در نهایت ریزش مو را سبب می شود. برخی از منابع مس که می توانید در رژیم غذاییتان بعد از کاشت مو قرار دهید عبارتند از: کدو تنبل، زیتون، فلفل سیاه و سبزیجات سبز.

3

 

بعد از کاشت مو از خوردن این غذاها و نوشیدنی‌ها اجتناب کنید

تاثیر منفی عادات غذایی نامناسب بر سلامت موهای یک فرد کمتراز تاثیر مثبت رژیم های غذایی سالم نیست.

  • غذاهای تند

مصرف غذای تند و ادویه ها بیش از حد نرمال باعث عرق کف سر می‌شود و در نتیجه تاثیری منفی بر روی رویش مو دارد.

  • فست فودها و غذاهای فرآوری شده

مطالعات بسیاری نشان داده است که غذاهای فرآوری شده و همچنین مواد غذایی بسته بندی شده مانند کیک، کلوچه، شکلات، چیپس، پفک و سوسیس همگی به دلیل داشتن نمک و شکر زیاد، در رشد مو را اختلال ایجاد می‌کنند. فست فودها نیز از جمله مواد غذایی نامناسبی هستند که علاوه بر آسیب جدی به موهایتان باعث بروز مشکلات متعددی برای سلامتی شما خواهند شد.

  •  نوشیدنی های حاوی قند زیاد

وقتی قند مصرف می‌کنید خون برای اینکه بتواند این قند ها را مصرف کند باید انسولین تولید کند. پس هر چه قند بیشتری مصرف کنید تولید انسولین نیز بیشتر خواهد شد و در نهایت بدن در برابر انسولین مقاوم می شود. انسولین باعث ریزش مو می‌شود. به همین دلیل است که افراد دیابتی دچار طاسی مو نیز می‌شوند. پس بعد از کاشت مو حواستان باشد که مواد قندی را از رژیم غذایی تان حذف کنید.

  • کافئین

قبل و بعد از کاشت مو، مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه، تاثیرات منفی روی فشار خون دارد و در نتیجه احتمال خونریزی را در حین کاشت مو افزایش می دهد. بنابراین دو الی سه روز قبل و بعد از کاشت مو از مصرف قهوه خودداری کنید.

  •  نوشابه های رژیمی و غیر رژیمی

نوشابه ها مواد مصنوعی مضری دارند. پس از خوردن آن ها اجتناب کرده و آبمیوه های طبیعی را جایگزین کنید.

بعد از کاشت مو از این موارد دور بمانید

  • الکل
  • استرس های طولانی
  • سیگار

نشان داده شده است که مصرف مشروبات الکلی ، کشیدن سیگار و داشتن رژیم غذایی فاقد ارزش غذایی، علاوه بر کاهش رشد مو، سبب ریزش مو نیز می‌شود.

بعد از کاشت مو چه غذاهایی را نباید بخوریم؟

بعد از کاشت مو ممنوعیت خاصی برای رژیم غذایی وجود ندارد اما برای رشد بهتر موها بهتر است غذاهای حاوی مواد مغذی مانند پروتئین ها و ویتامین ها که برای رشد موها ضروری اند مصرف شود.

آیا مصرف الکل و دخانیات بعد از کاشت مو بر رشد موها تاثیر منفی دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که مصرف الکل و دخانیات بعد از کاشت مو علاوه بر تاثیر منفی بر روند کاشت مو، بر روند بهبودی بعد از کاشت مو نیز اثر منفی می گذارد.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما