شناسهٔ خبر: 51593969 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخـــــبار

صاحب‌خبر -
تا یک ماه دیگر
سیاست‌های کلی توسعه اینترنت اعلام می‌شود

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اعلام سیاست‌های کلی توسعه اینترنت در کشور توسط کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: درجهت توسعه این بخش، برای اپراتورها انگیزه ایجاد خواهیم کرد.  به‌گزارش مهر، صادق عباسی شاهکوه در خصوص برنامه وزارت ارتباطات برای توسعه اینترنت در کشور اظهار داشت: مصوبه شورای عالی فضای مجازی به وزارت ارتباطات تکلیف کرده که در افق ۱۴۰۴ بیش از ۸۰ درصد خانوار و صد درصد کسب‌وکارها به شبکه پرسرعت متصل شوند. وی گفت: در این مصوبه، متوسط سرعت مدنظر برای دسترسی خانوار ۲۵مگابیت بر ثانیه و برای کسب و کارها ۱۰۰مگابیت در نظر گرفته شده است که یکی از فناوری‌هایی که می‌تواند این هدف را محقق کند، توسعه شبکه دسترسی فیبرنوری است، به این معنی که سرعت باید از طریق فیبرنوری منتقل شود.
رئیس سازمان رگولاتوری افزود: بنابراین باید حدود ۲۰ میلیون خانوار و حدود ۵ میلیون کسب و کار دسترسی مبتنی بر فیبر داشته باشند و این برنامه‌ریزی تا پایان سال ۱۴۰۳ اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه این هدف با حضور بازیگران و اپراتورهای حوزه ICT باید محقق شود، افزود: طبیعتاً یکی از بازیگران برای تحقق این هدف، شرکت مخابرات ایران است که سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار دارد. در کنار مخابرات سایر اپراتورها هم باید پای کار بیایند؛ حتی ما تمایل داریم که اپراتورهای موبایل نیز وارد این چرخه شوند و کمک کنند.
عباسی شاهکوه با بیان اینکه اپراتورهای موبایل و ثابت باید همگرا شوند، گفت: اپراتورهای موبایل برای رفتن به سمت فناوری 5G نیاز دارند که فیبر را به آنتن BTS برسانند و همین انگیزه‌ می‌تواند منجر به مشارکت و سرمایه‌گذاری اپراتورها در عرصه توسعه فیبرنوری شود. وی ادامه داد: ما در رگولاتوری در تلاش هستیم که برای اپراتورها مشوق‌هایی در نظر بگیریم. همچنین پیشنهادهایی در قانون بودجه داریم که در صورت تصویب می‌تواند مشوق خوبی باشد.
از سوی دیگر در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات هم مصوباتی را برای توسعه اینترنت در نظر خواهیم گرفت و به‌زودی سیاست‌های کلی توسعه اینترنت در کشور را اعلام می‌کنیم. وی افزود: بخش ICT کشور باید بداند که ما در راستای توسعه این بخش به چه جهتی خواهیم رفت. دانستن سیاست‌های مصوب برای این بخش بسیار مهم است و تلاش‌مان این است که ظرف کمتر از یک ماه آینده این مصوبه را اعلام کنیم. آن زمان مشخص می‌شود که برای توسعه چه جاذبه‌هایی ایجاد کرده و در مسیر اجرا حرکت کرده‌ایم.

استقبال کسب‌وکارهای خُرد از اینماد بدون ستاره

پس از ابلاغ اجرای الزام اینماد کسب وکارهای اینترنتی برای پرداختیارها توسط متولی شبکه پرداخت کشور در خرداد امسال، اینماد بدون ستاره به‌عنوان راهکار پیشنهادی بخش خصوصی برای کسب‌وکارهای خرد مطرح شد.
به‌گزارش«ایران»، پس‌ از برگزاری جلسات کارشناسی بین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بانک مرکزی، شرکت شاپرک و بخش خصوصی با محوریت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، نهایی و به‌عنوان بخشی از تدابیر مشترک به‌منظور اجرای بهینه الزام اینماد برای پرداختیارها طی اطلاعیه رسمی در شهریورماه منتشر شد. در این اطلاعیه آمده است: اینماد بدون ستاره در واقع فرایند ساده‌ شده اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای کسب وکارهای خرد است که به‌عنوان نخستین تجربه مجوز ثبت‌محور در کشور فقط با احراز هویت و دامنه عملیاتی شده و در مدت چند دقیقه قابل دریافت است.
البته به‌منظور مدیریت ریسک ناشی از عدم انجام احرازهای دیگر در فرایند اصلی اینماد و جلوگیری از بروز تخلفات و کلاهبرداری، کسب وکار خرد به گونه‌ای تعریف شده است که تعداد و مجموع مبلغ تراکنش‌های آن در ماه به ترتیب کمتر از ۵۰ عدد و ۵۰ میلیون تومان باشد که این موضوع به‌صورت سیستمی کنترل می‌شود. بدیهی است در صورت عبور کسب‌وکار خرد از سطح تعیین شده، کسب‌وکار موظف است در مدت ۱۰ روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای اینماد و دریافت اینماد ستاره‌دار اقدام کند. به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، آخرین آمار اعطای اینمادهای بدون ستاره در فصل پاییز گویای این واقعیت است که باوجود تازه بودن موضوع و برخی مشکلات شروع طرح، استقبال بسیار خوبی از آن شده به‌گونه‌ای که تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ اینماد بدون ستاره اعطا شده است. با وجود پایین بودن محدودیت تعیین شده برای کسب وکارهای خرد، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تنها 5 درصد از کسب وکارهای خرد در فصل پاییز از سطح تعیین شده عبور کرده‌اند و ۹۵ درصد بدون هیچ مشکلی به همین صورت می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

محدودیت قابلیت بازی در خودرو‌های تسلا

تسلا پس از تحقیقات فدرال ایالات متحده، قابلیت بازی در خودرو‌های خود را محدود خواهد کرد. به‌گزارش انتخاب، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده اعلام کرد، به شرکت خودروسازی الکتریکی تسلا اجازه نمی‌دهد بازی‌های ویدیویی روی صفحه وسایل نقلیه در حالی که خودروهایش در حال حرکت هستند، انجام شود.این اقدام پس از اعلامیه NHTSA مبنی بر آغاز تحقیقات رسمی در مورد ۵۸۰۰ هزار خودرو تسلا انجام می‌شود که از سال ۲۰۱۷ با تصمیم این خودروساز مبنی بر اجرای بازی‌ها در صفحه نمایش لمسی جلو در حال حرکت هستند، آغاز کرده است. NHTSA گفته است این عملکرد که به‌عنوان «بازی با مسافر» شناخته می‌شود، ممکن است حواس راننده را پرت کند و خطر تصادف را افزایش دهد.
 این آژانس در بیانیه‌ای گفت: تسلا به NHTSA اطلاع داده است که در به‌روزرسانی نرم‌افزاری، ویژگی «Passenger Play» را قفل می‌کند تا زمانی که وسیله نقلیه در حال حرکت است غیرقابل استفاده شود.آژانس NHTSA دائماً ارزیابی می‌کند که سازندگان چگونه خطرات حواس‌پرتی را که ممکن است به‌دلیل نقص، استفاده نادرست یا استفاده مورد نظر از فناوری‌های راحتی، از جمله صفحه‌های اطلاعات سرگرمی، ایجاد شود، شناسایی کرده و از آن محافظت کنند. متخصصان حوزه ایمنی این نگرانی را مطرح کرده‌اند که رانندگان ممکن است به‌ جاده توجهی نداشته باشند، بخصوص زمانی که وسایل نقلیه تسلا در حالت نیمه خودران و Autopilot کار می‌کنند. بر‌اساس گزارش هیأت ملی ایمنی حمل‌ونقل، حواس پرتی راننده ناشی از یک برنامه بازی تلفنی، از دلایل تصادف مرگبار یک خودرو تسلا بود که سال ۲۰۱۸در حالت Autopilot در کالیفرنیا کار می‌کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما