شناسهٔ خبر: 51543979 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

افراد زیر۳۰ سال و مخصوصا کودکان بیشتر در معرض اومیکرون هستند

خراسان رضوی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی گفت: افراد زیر ۳۰سال بیشتر در معرض اومیکرون هستند مخصوصا کودکان زیر ۱۲سال زیرا واکسن دریافت نکرده‌اند. به این موارد باید در تصمیم گیری‌ها توجه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رزیتا خداشاهی امروز در نشست خبری که در ساختمان قرشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، درخصوص سویه اومیکرون اظهار کرد:سرایت اومیکرون بسیار بسیار بیشتر از سویه‌های قبلی است. در دو تا سه هفته اخیر اومیکرون در کشورهای دنیا  تک تک گزارش می‌شد وهمه‌گیر نشده بود اما در دو هفته اخیر حداقل در امریکا از یک درصد به ۷۵ درصد رسیده است، در حالی که در زمان سویه دلتا در عرض هفت هفته از یک درصد به ۵۵ درصد رسیده بود.

هر سه روز تعداد سرایت و مبتلایان اومیکرون دو برابر می‌شود

وی با بیان اینکه برخی منابع سرایت اومیکرون  نسبت به دلتا را ۳ تا ۶ برابر و برخی منابع دیگر ۵ تا ۸ برابر عنوان کرده‌اند، ادامه داد: اطلاعات در مورد اومیکرون روزبه روز درحال تغییر است. سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرد که هر سه روز تعداد سرایت و مبتلایان دو برابر می‌شود که  فاجعه بزرگی است. فعلا نود کشور دنیا دچار اومیکرون هستند اما آمار اصلی بیشتر است.

رییس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد  بیان کرد: حدود یک هفته تا دو هفته گذشته در مورد اومیکرون می‌گفتند خفیف است وجای نگرانی نیست و با اینکه سرایتش بالاست ولی از لحاظ شدت خفیف است اما روز گذشته سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد مبادا گفتن این نکته باعث نادیده گرفتن اومیکرون شود.درحال حاضر نمی‌توان ببه صورت قطعی گفت اومیکرون چقدر مرگ و میر می‌دهد چقد بستری‌ها را افزایش می‌دهد و... .

خداشاهی با اشاره به اینکه وقتی سرایت بالا داریم تعداد بیماران بالا می‌رودو  بستری و مرگ ومیر زیاد می‌شود، گفت: دو سه هفته است در شهر تغییراتی داشته‌ایم. درگیرهایی را مشاهده کردیم که از سن کودکان شروع شده و به سن بالغان رسیده است.

وی افزود:علائم اومیکرون کاملا شبیه سرماخوردگی است با گلو درد و خارش گلو  شروع شده و بدن درد هم در پی آن ممکن است ایجاد شود.در مقاله‌ای در بریتانیا در مورد بررسی علائم اومیکرون گلو درد، خارش گلو، تعریق شبانه و بدن درد زیاد را اعلام کرده بودند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی درمورد درگیری ریه در اومیکرون بیان کرد: هند اعلام کرده در اومیکرون‌هایی که داشته فعلا منجر به درگیری ریه  نشده است اما درگیری ریه در کشورهای اروپایی وجود داشته است. این موضوع بخاطر توالی ویروس است. در کشورهایی که زودتر دچار شدند و زودتر بازه دو تا سه هفته‌ای را گذراندند بستری  و درگیری ریه را الان مشاهده می‌کنیم.

خداشاهی درمورد اهمیت دوز سوم واکسن تصریح کرد: مردم نباید با خود بگویند حالا دو دوز واکسن زده‌ایم و نمی‌خواهیم دوز سوم را دریافت کنیم. سری کامل سینوفارم سه دوز است. نه تنها واکسن سینوفارم که بسیاری از واکسن‌ها سه دوزی هستند. دو دوز واکسن می‌تواند از مرگ و میر جلوگیری کند اما سه دوز واکسن می‌تواند ازابتلا هم جلوگیری کند. واکسن نزده‌ها ریسک بیشتربرای ابتلا و مرگ‌ومیر دارند.

باید لاک داون نسبی داشته باشیم

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر بستری بیمارستان ها کم هستند اما احتمال دارد این هفته افزایش سرپایی داشته باشیم، اظهار کرد: واکسن به تنهایی نمی تواند برای جلوگیری از پیک بعدی کافی باشد .نیازمند تمهیدات دیگر همچون اعمال محدودیت‌ها، تجمع کمتر،زدن  ماسک و.. هستیم. خیلی ازکشورهای اروپایی لاک داون اعلام کردند. ما هم در دو هفته اینده باید یک لاک دوان نسبی داشته باشیم. ما نباید مثل کشورهای اروپایی دیر این کار را انجام دهیم. باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم.

درمورد ابتلا به اومیکرون در کودکان خاطرنشان کرد: در انگلیس مطالعاتی انجام دادند که  کودکان زیر پنج سال تا ۳۵ درصد افزایش بستری و تا ۲۰درصد شدت بالاتر داشتند. علت این موضوع عدم تزرق واکسن به کودکان است. افراد زیر۳۰ سال بیشتر در معرض اومیکرون هستند مخصوصا کودکان زیر ۱۲ سال زیرا واکسن دریافت نکرده‌اند. به این موارد باید در تصمیم گیری‌ها توجه شود.

اومیکرون ریه را درگیر می‌کند؟

مهناز مزدوریان، فوق تخصص ریه و رییس بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد نیز در این نشست خبری در مورد درگیری ریه در اومیکرون بیان کرد: سویه اومیکرون جدید است و هنوز اطلاعات دقیق در این زمینه نداریم اما با توجه به تجربیات، درگیری ریه قابل انتظار است.

وی ادامه داد: زمانی که افزایش موارد بروز بیماری شروع می‌شود با در سه وچهار هفته بعد افزایش بیماران سرپایی‌و بستری در بیمارستان‌ها را داریم.برخی مطالعات که هنوز درگیری ریه را گزارش نداند بخاطر این است که در ابتدای پیک بیماری هستند  قطعا سه چهار هفته بعد  شروع پیک درگیری ریوی خواهیم داشت.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونای خراسان رضوی  در مورد شیوع اومیکرون در سنین مختلف عنوان کرد: الان توافق جمعی وجود دارد که شیوع اومیکرون در جوان‌ها و بچه‌ها نسبت به بالغین و بزرگسالان بیشتر است. اومیکرون در کودکان ممکن است مثل فقط یک علائم سرماخوردگی ساده باشد اما نگران انتقال بیماری از جانب کودکان به سایر افراد هستیم.علائم سرماخوردگی را باید کرونا درنظر بگیریم و قرنطینه رعایت شود.

مزدوریان تصریح کرد: با توجه به وضعیت کشورهای اروپا و امریکا احتمال دارد وارد پیک ششم شویم. همیشه پیک‌های ما نشبت به این کشورها تاخیر داشته است. سه دوز واکسن زدن شانس ابتلا، بستری و مرگ و میر را کاهش پیدا می‌دهد.

منبع: ایسنا

نظر شما