شناسهٔ خبر: 51543161 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی:

افراد زیر ۳۰ سال و مخصوصا کودکان بیشتر در معرض امیکرون هستند

زهرا انصاری

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی گفت: افراد زیر ۳۰ سال بیشتر در معرض امیکرون هستند؛ مخصوصا کودکان زیر ۱۲ سال زیرا واکسن دریافت نکرده‌اند. به این موارد باید در تصمیم گیری‌ها توجه شود.

صاحب‌خبر -

رزیتا خداشاهی امروز در نشست خبری که در ساختمان قرشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، در خصوص سویه امیکرون اظهار کرد:سرایت امیکرون بسیار بیشتر از سویه‌های قبلی است. در ۲ تا سه هفته اخیر امیکرون در کشورهای دنیا  تک تک گزارش می‌شد و همه‌گیر نشده بود اما در ۲ هفته اخیر حداقل در امریکا از یک درصد به ۷۵ درصد رسیده است؛ در حالی که در زمان سویه دلتا در عرض هفت هفته از یک درصد به ۵۵ درصد رسیده بود.

هر سه روز تعداد سرایت و مبتلایان امیکرون ۲ برابر می‌شود

وی با بیان اینکه برخی منابع سرایت امیکرون نسبت به دلتا را سه تا ۶ برابر و برخی منابع دیگر پنج تا هشت برابر عنوان کرده‌اند، ادامه داد: اطلاعات در مورد امیکرون روز به روز در حال تغییر است. سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرد که هر سه روز تعداد سرایت و مبتلایان ۲ برابر می‌شود که این موضوع فاجعه بزرگی است. فعلا ۹۰ کشور دنیا دچار امیکرون بوده اما آمار اصلی بیشتر است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد بیان کرد: حدود یک تا ۲ هفته گذشته در مورد امیکرون گفته می شد خفیف است و جای نگرانی نیست و با اینکه سرایتش بالاست ولی از لحاظ شدت خفیف است اما روز گذشته سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد مبادا گفتن این نکته باعث نادیده گرفتن امیکرون شود. در حال حاضر نمی‌توان به صورت قطعی گفت امیکرون چقدر مرگ و میر دارد، چه میزان بستری‌ها را افزایش می‌دهد و... .

خداشاهی با اشاره به اینکه وقتی سرایت بالا باشد، تعداد بیماران نیز بالا می‌رود و بستری و مرگ ومیر زیاد می‌شود، گفت: ۲ تا سه هفته است که از نظر کرونایی در شهر تغییراتی رخ داده است. درگیری هایی را مشاهده کردیم که از سن کودکان شروع شده و به سن بالغان رسیده است.

وی افزود: علائم امیکرون کاملا شبیه سرماخوردگی است؛ با گلو درد و خارش گلو شروع شده و بدن درد هم در پی آن ممکن است ایجاد شود. در مقاله‌ای در بریتانیا در مورد بررسی علائم امیکرون گلودرد، خارش گلو، تعریق شبانه و بدن درد زیاد اعلام شده بود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی در مورد درگیری ریه در امیکرون بیان کرد: هند اعلام کرده در امیکرون‌هایی که داشته فعلا منجر به درگیری ریه نشده است اما درگیری ریه در کشورهای اروپایی وجود داشته است. این موضوع بخاطر توالی ویروس است. در کشورهایی که زودتر دچار شدند و زودتر بازه ۲ تا سه هفته‌ای را گذراندند، بستری و درگیری ریه را حالا مشاهده می‌کنیم.

خداشاهی درمورد اهمیت دوز سوم واکسن تصریح کرد: مردم نباید با خود تصور کنند با تزریق ۲ دوز واکسن نیازی به دریافت دوز سوم نیست. سری کامل سینوفارم سه دوز است. نه تنها واکسن سینوفارم که بسیاری از واکسن‌ها سه دوزی است. ۲ دوز واکسن می‌تواند از مرگ و میر جلوگیری کند اما سه دوز واکسن می‌تواند از ابتلا هم جلوگیری نماید. واکسن نزده‌ها ریسک بیشتری برای ابتلا و مرگ‌ومیر دارند.

باید Lock Down نسبی داشته باشیم

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بستری بیمارستان ها کم هستند اما احتمال دارد این هفته شاهد افزایش بیماران سرپایی داشته باشیم، اظهار کرد: واکسن به تنهایی نمی تواند برای جلوگیری از پیک بعدی کافی باشد .نیازمند تمهیدات دیگری همچون اعمال محدودیت‌ها، تجمع کمتر، استفاده از ماسک و... نیز هستیم. خیلی از کشورهای اروپایی Lock Down(تعطیلی) اعلام کردند. ما هم در ۲ هفته آینده باید یک Lock Down نسبی داشته باشیم. ما نباید مثل کشورهای اروپایی با تاخیر این کار را انجام دهیم بلکه لازم است از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم.

خداشاهی در مورد ابتلا به امیکرون در کودکان خاطرنشان کرد: در انگلیس مطالعاتی انجام شده که بر مبنای آن کودکان زیر پنج سال تا ۳۵ درصد افزایش بستری و تا ۲۰ درصد شدت ابتلای بالاتری داشتند. علت این موضوع عدم تزرق واکسن به کودکان است. افراد زیر ۳۰ سال بیشتر در معرض امیکرون هستند؛ مخصوصا کودکان زیر ۱۲ سال زیرا واکسن دریافت نکرده‌اند. به این موارد باید در تصمیم گیری‌ها توجه شود.

امیکرون ریه را درگیر می‌کند؟

مهناز مزدوریان، فوق تخصص ریه و رئیس بخش ICU بیمارستان امام رضا(ع) مشهد نیز در این نشست خبری در مورد درگیری ریه در امیکرون بیان کرد: سویه امیکرون جدید است و هنوز اطلاعات دقیقی از آن نداریم اما با توجه به تجربیات درگیری ریه قابل انتظار است.

وی ادامه داد: زمانی که افزایش موارد بروز بیماری شروع می‌شود، طی سه و چهار هفته بعد از آن شاهد افزایش بیماران سرپایی‌ و بستری در بیمارستان‌ها خواهیم بود. برخی مطالعات که هنوز درگیری ریه را گزارش ندادند، به خاطر این است که در ابتدای پیک بیماری هستند؛ قطعا سه تا چهار هفته بعد از شروع پیک درگیری ریوی نیز خواهیم داشت.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونای خراسان رضوی در مورد شیوع امیکرون در سنین مختلف عنوان کرد: الان توافق جمعی وجود دارد که شیوع امیکرون در جوان‌ها و بچه‌ها نسبت به بالغان و بزرگسالان بیشتر است. امیکرون در کودکان ممکن است فقط یک علائم سرماخوردگی ساده داشته باشد اما نگران انتقال بیماری از جانب کودکان به سایر افراد هستیم. از همین رو علائم سرماخوردگی را باید کرونا در نظر بگیریم و قرنطینه رعایت شود.

مزدوریان تصریح کرد: با توجه به وضعیت کشورهای اروپایی و امریکا احتمال دارد وارد پیک ششم شویم. همیشه پیک‌های ما نسبت به این کشورها تاخیر داشته است. باید توجه داشت تزریق سه دوز واکسن شانس ابتلا، بستری و مرگ و میر را کاهش پیدا می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما