شناسهٔ خبر: 51514173 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برای پنج سال دیگر؛

تمدید مدت زمان طرح شکار ممنوع در محدوده تالاب آبشینه همدان

معاون محیط زیست استان همدان گفت: ممنوعیت شکار در محدوده تالاب آبشینه همدان تمدید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،مهدی صفی خانی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از موافقت کمیته فنی سازمان حفاظت محیط زیست با تمدید مدت زمان طرح شکار ممنوع در محدوده تالاب آبشینه همدان برای پنج سال دیگر خبر داد.

او  اظهار داشت: دوره اول ممنوعیت شکار در این تالاب موجب افزایش جمعیت پرندگان مهاجر و تنوع گونه‌ای و همچنین تداوم همکاری‌ها و مشارکت برای بهره‌مندی از ظرفیت جوامع محلی در برنامه‌های حفاظتی منطقه و تأمین زیر ساخت‌های موجود شد.

وی افزود: منطقه شکار ممنوع تالاب سد آبشینه با ۸۵ هکتار مساحت در شرق شهر همدان قرار دارد که گونه‌های مهم حیات‌وحش از جمله عقاب ماهی‌گیر، پرستوی دریایی، پاشلک بزرگ، نوک خنجری، چوب پا، اردک سرسبز، تنجه، فلامینگوی بزرگ، لک لک سفید، اگرت، انواع کشیم و حواصیل خاکستری در آن زیست می‌کنند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست براساس بررسی‌های میدانی کارشناسان، برخی مناطق را به علت داشتن ارزش‌های خاص و کم نظیر از جمله وجود گونه‌های جانوری ابتدا برای مدت پنج سال به عنوان منطقه شکار ممنوع پیشنهاد می‌کند.

وی ابیان کرد: این اقدام با انجام مطالعات دقیق تخصصی و کارشناسی در مدت زمان یاد شده، زمینه بررسی و پایش ظرفیت‌های منطقه مورد نظر را فراهم می‌کند به گونه‌ای که براساس همین بررسی‌ها و با توجه به ظرفیت و ویژگی‌های موجود، این مناطق به پناهگاه «حیات وحش»، «پارک ملی» و یا «منطقه حفاظت شده» ارتقا پیدا می‌کنند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: یکی از کارکرد‌های اعلام ممنوعیت شکار در مناطق بررسی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیست محیطی و جانوری آن محدوده است که برهمین اساس و در صورت نیاز به بررسی بیشتر مدت زمان شکار ممنوع منطقه دوباره برای پنج سال دیگر تمدید می‌شود.

صفی خانی اظهار داشت: البته در مناطقی نظیر سد‌ها که مدیریت آن بر عهده آب منطقه‌ای است امکان ارتقای سطح منطقه وجود ندارد بنابراین برای حفاظت از گونه‌های آبزی، کنارآبزی و حتی خشک زی و همچنین جلوگیری از تغییر و دخالت انسانی، این مناطق به عنوان شکار ممنوع معرفی و بعد از اتمام زمان دوباره مدت زمان ممنوعیت شکار تمدید می‌شود.

به گفته وی، استان همدان دارای ۱۳ منطقه شکار ممنوع است که مدیریت مناطقی از جمله سد‌های «آبشینه و اکباتان» شهرستان همدان و تالاب «شیرین سو» کبودرآهنگ بر عهده اداره کل آب منطقه‌ای استان است.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/د.ا

نظر شما